Marketing&Technology-congres: 'Technologie is een grote uitdaging voor marketeers'

Marketing&Technology-congres: 'Technologie is een grote uitdaging voor marketeers'
  • Algemeen
  • 24 okt 2014 @ 11:30
  • Link
  • Dorien Vrieling
    Dorien Vrieling

    Contentmanager MarketingTribune (Design)
    freelance journalist
  • Marketing

Het allereerste Marketing&Technology-congres biedt informatie voor iedereen die wil weten wat er gebeurt in de industrie van marketingtechnologie. Van marketingdirecteur tot technisch architect, van growth hacker tot data-analist. Keynote speaker Scott Brinker van het chief marketing technologist-blog vertelt wat hij op 25 november met u wil delen.

Waar gaat uw keynote over?
Ik ga het hebben over de stand van zaken in marketingtechnologie. Technologie verandert wat er gebeurt in de marketing. Vroeger ging marketing over communicatie, nu gaat het om het bieden van experiences. Elk bedrijf moet zich daar in bekwamen, wat voor dienst of product het ook verkoopt. Software biedt ons nieuwe kansen om contact met klanten te hebben.

Kunt u een voorbeeld geven van zo’n ervaring?
Stel, je wilt een nieuwe koelkast kopen. Dan kom je via Google ratings en reviews tegen, en vervolgens ga je naar de site van een bedrijf dat koelkasten verkoopt. De ervaring die je daar hebt is cruciaal. Hoe gemakkelijk vind je wat je zoekt? Een ander voorbeeld: je zit in een vergadering, waar nieuwe bedrijfssoftware besproken wordt. Je zoekt ’t even snel op je telefoon op. Ziet de site er goed uit op je mobiel?

Wat is de belangrijkste boodschap die u het publiek wil meegeven op het Marketing & Technology Congres?
Software en technologie zijn een integraal onderdeel geworden van marketingstrategieën. Marketing gaat natuurlijk niet over technologie, het gaat over de klant, maar voor de ervaring van de klant is het bepalend hoe innovatief we software gebruiken. Elk marketingteam moet technologie in zijn DNA hebben zitten. Voorheen waren de marketingafdeling en de IT-afdeling aparte disciplines. Ze hoefden nooit met elkaar te praten. Terwijl goede marketing juist zit in de samenwerking tussen die twee.

Vindt u dat marketeers genoeg technologische kennis hebben?
Nou… Laat ik het zo zeggen, technologie is een grote uitdaging voor marketeers. De integratie van marketing en technologie kost tijd. Er zijn early adopters die er goed in zijn, maar we hebben nog veel werk te doen. Digital marketing wordt langzaamaan de kern van de strategie. We hebben eigenlijk niet langer te maken met digital marketing, maar met marketing in een digitale wereld.

Zou het kunnen dat sommige marketeers technologie een beetje eng vinden?
Veel marketeers die al een tijdje meedraaien begonnen in een vak dat niet draaide om techniek of analyse. Vervolgens werden die dingen heel belangrijk, en daar voelen sommigen zich ongemakkelijk bij. Helemaal niet nodig, want niet elke marketingprofessional hoeft een technologisch wonder te zijn. Als je maar bereid bent samen te werken met mensen die daar wel gespecialiseerd in zijn. Dat komt de resultaten enorm ten goede.

U bent een groot voorstander van ‘post-click marketing’. Wat houdt dat in?
In mijn marketingsoftwarebedrijf richten we ons op de ervaring van de gebruiker na het klikken op een link. Veel bedrijven steken een hoop geld en energie in het vergaren van clicks, maar wat er daarna gebeurt is minstens zo belangrijk. Het gaat om de message match. Denk aan het voorbeeld van de koelkast: als je er eentje zoekt met twee deuren, en een site biedt je alleen maar andere soorten, dan is er geen match. Het klinkt simpel, maar daar gaat nog heel veel fout.

WANNEER: 25 november 2014
WAAR: Inn Style, Maarssen
HOEVEEL: Congresdag: Normaal: 345,- Korting: 290,-. Expertsessies: Normaal: 195,-. Korting MarketingTribune-abonnees: 190,- TwinklePlus-abonnees: 145,-. Congresprogramma: Normaal: 195,-. Korting MarketingTribune-abonnees: 190,- TwinklePlus-abonnees: 145,-.
INTERNET: www.marketingentechnology.nl.
 

Dorien Vrieling
  • Dorien Vrieling

  • Werkt bij: freelance journalist
  • Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken