[4 vragen aan] Maartje Weijers: 'Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer'

[4 vragen aan] Maartje Weijers: 'Ik heb mezelf leren kennen op de dansvloer'
  • Algemeen
  • 17 jul 2018 @ 12:29
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaInterview

Maartje Weijers (31) maakt zich hard voor de noodzaak van de Pride Amsterdam. Om dit kracht bij te zetten lanceerde ze gisteren namens Boomerang Agency een fun-raiser. Wat moet dat opleveren? En wat heeft ze geleerd van haar tijd als marketeer in het Amsterdamse nachtleven?

Waarom maak je je hard voor de noodzaak van de Amsterdam Pride? En wat levert Boomerang dat precies op?

Als lesbische vrouw blijf ik - in vergelijking met bijvoorbeeld homo-mannen - vaak buiten schot als het gaat om discriminatie en intimidatie. Ik zou ervoor kunnen kiezen om te genieten van die relatieve vrijheid en me verder niet druk te maken over wat er gebeurt met anderen. Maar door te zwijgen help je degenen die zich onveilig voelen zeker niet. Nu wil ik mijzelf absoluut geen activist noemen, maar ik denk dat ik soms gewoon kansen zie om iets te kunnen doen en daar mijn tanden in te zetten.

Als brand manager bij Boomerang zit ik in een omgeving waar ik voor 100% gesteund word in het opzetten van dergelijke projecten, ondanks dat het het bureau 'niets' oplevert. Sterker: het kost een hoop geld. Maar ik geloof dat dat juist de reden is dat zoveel mensen hier met plezier werken: er is aandacht voor wat jou als persoon drijft. Het gevoel dat een team van tachtig mensen je steunt in je missie is echt fantastisch te noemen.

Boomerang komt vaker in het nieuws met dergelijke originele/ludieke campagnes. Is dit een bewuste strategie? Waar staan jullie als bureau voor?

Het is geen bewuste strategie, denk ik. Dat wil zeggen: we doen het niet om zoveel mogelijk artikelen met onze merknaam in de kop voorbij te zien komen. Er worden ook genoeg ludieke ideeën bedacht die nooit het daglicht zien. Maar soms komt er een idee voorbij, zoals bijvoorbeeld het initiatief om Zomergasten met Eberhard van der Laan op groot scherm uit te zenden, waarvan je gewoon voelt dat je er vol voor moet gaan. Wat dat specifieke Boomerang-gevoel of gedachtegoed dan is, dat laat zich niet zo makkelijk omschrijven. Maar dat is denk ik tegelijkertijd onze kracht: we zijn altijd verrassend.

Je hebt vorig jaar de switch van het Amsterdamse nachtleven naar de reclamewereld gemaakt. Waarom?

Toen mijn functie als marketing manager bij Club Nyx stopte, heb ik mezelf afgevraagd wat een mooie nieuwe uitdaging zou zijn. Al gauw kwam ik uit bij 'iets creatiefs'. Het nachtleven is een prachtige omgeving, maar het trekt ook een flinke wissel op je gezondheid. Ik heb mezelf vervolgens als doel gesteld dat ik binnen vijf jaar in een leidinggevende positie bij een tof bureau óf een tof merk wil bekleden. Niet omdat ik die titel nu zo begerenswaardig vind, maar omdat ik het leuk vind om mensen te inspirereren en ze te motiveren het beste uit zichzelf te halen.

Wat is je grootste learning geweest in het nachtleven?

Na mijn studie aan de HKU ben ik bijna per toeval het nachtleven in gerold. Ik heb daar vijf jaar verschillende marketingfuncties bekleed. Tijdens mijn studie werkte ik al bij Paradiso en tussen mij en het nachtleven was het liefde op het eerste gezicht. Ik heb mezelf echt leren kennen op de dansvloer, voor het eerst in mijn leven voelde ik me volledig vrij. De nacht is een van de leukste plekken om je te laten inspireren. Hoe mensen zich uiten via hun kleding, hoe ieder muzikaal genre verschillende soorten mensen aantrekt, hoe een donker hol soms een safe space kan zijn waar mensen zich volledig durven te laten gaan. Het is alsof je ongegeneerd kunt gluren en spiegelen.

In het nachtleven heb ik geleerd dat de afstand tussen jou als merk en je fans nooit te groot mag zijn. Ik zie het zo vaak gebeuren dat marketeers vanaf een afstandje aannames doen over hun doelgroep en daarbij totaal voorbij gaan aan de unieke aspecten en nuances van subculturen. Tenenkrommend. If you're going to talk the talk, you've got to walk the walk. Ik ben trots op hoe het Amsterdamse nachtleven er nu voor staat, wel zou ik willen uitdagen om meer te experimenteren op marketinggebied. Dikwijls is event promotie nog een combinatie van een Facebook-event en een paar social posts. Dat moet spannender kunnen!

 

Lees ook: Boomerang Agency organiseert fun-raiser voor Pride Amsterdam

 
Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken