[Mijn marketing] Maurice Seleky: ‘Op gepaste wijze zichtbaar blijven’

[Mijn marketing] Maurice Seleky: ‘Op gepaste wijze zichtbaar blijven’
  • Algemeen
  • 2 apr 2020 @ 11:33
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kunst & CultuurMarketingPersonalia

Maurice Seleky (37) is deze week gestart als hoofd marketing & communicatie bij het Amsterdam Museum. ‘Een nieuwe baan in deze crisis is lastig, maar ik heb er veel zin in.’

Corona

Net zoals iedereen ben ik zeer geraakt door de urgentie, schaal en impact van deze historische crisis. Met grote bewondering kijk ik naar de professionals in allerlei domeinen -met name in de zorg- die het virus nu onder controle proberen te krijgen.

Wij Amsterdam

Ik zie veel waardevolle initiatieven. Als inwoner van de hoofdstad noem ik WijAmsterdam.nl, een online platform van de Gemeente Amsterdam die alle initiatieven in de stad uitlicht. Zo kunnen aanbieders van hulp, vrijwilligers en organisaties maar ook hulpzoekenden elkaar makkelijker vinden.

Podcast

Voor Pakhuis de Zwijger, waar ik onlangs afscheid van heb genomen, heb ik samen met collega's een podcastserie mogen ontwikkelen. Het format: iedere week een diepte-interview met een interessante gast die later ook live op het podium van Pakhuis de Zwijger te zien is. De eerste 66 afleveringen van deze serie heb ik gepresenteerd.

Tijdloos

Ik ben fan van oude merken als Ralph Lauren, Filippa K en Martin Margiela. Een nieuwe favoriet is Bonne Suits van de Amsterdamse ontwerper Bonne Reijn die tijdloze, genderneutrale, onverwoestbare pakken maakt met een uniformachtige uitstraling en kwaliteit. Ik ben enthousiast over de heldere filosofie en eigentijdse branding van het merk.

Nieuwe baan

Het is natuurlijk best lastig om midden in deze crisis te starten aan een nieuwe baan. Toch heb ik er veel zin in en heb ik achter de schermen al kunnen sparren met diverse collega's via nu onmisbare tools als Zoom. Vanuit mijn rol als hoofd communicatie & marketing zie ik het als een uitdaging om bij te dragen aan de strategie om in deze moeilijke tijden toch op een gepaste manier zichtbaar te blijven als museum en cultureel merk. Het Amsterdam Museum is een prachtige culturele instelling met een grote maatschappelijke waarde voor de bewoners en bezoekers van de stad Amsterdam.

Opera

De campagne voor de vijfde editie van het Opera Forward Festival van De Nationale Opera vind ik mooi. Tijdens dit festival staan nieuwe operamakers, nieuwe opera's en ook een nieuwe generatie operapubliek centraal. Helaas kon het festival (13-22 maart, red.) niet doorgaan vanwege corona.

Cultuurmarketing

In de cultuursector worden sinds enige tijd de Cultuurmarketing Awards uitgereikt. Een goed initiatief, omdat cultuurmarketingcases vaak onvergelijkbaar zijn met die uit andere sectoren. Met name omdat cultuurmarketingbudgetten vaak lager zijn dan die van commerciële adverteerders en er dan ook veel begrenzingen zijn. Tegelijkertijd dwingen die limieten tot extra creativiteit en strategische scherpzinnigheid.

Alleen Samen

Ik ben groot fan van BKB: geen reclamebureau, maar een campagnebureau dat al jarenlang campagnes maakt en bijeenkomsten organiseert voor maatschappelijke organisaties, NGO's, bedrijven en overheidscampagnes. Zo hebben zij onlangs samen met Roorda en Halal de overheidscampagne Alleen Samen ontwikkeld om de nieuwe coronamaatregelen te belichten en handelingsperspectieven te bieden in deze crisis.

Film

Het marketingteam achter Cineville vind ik sterk. Een merk dat niet draait om een voordelige filmpas, maar dat zich positioneert als gemeenschap van filmliefhebbers. En die gemeenschap telt inmiddels tienduizenden leden. De merknaam (ontwikkeld door Vandejong, red.) is natuurlijk ook briljant.

Fake news

Het huidige medialandschap is inmiddels compleet gefragmenteerd, met talloze afzenders van content. Hierdoor ontstaan parallelle werkelijkheden, waarbij betrouwbare informatie niet iedereen bereikt. Fake news en misinformatie kunnen -zeker in deze tijden- zeer ernstige gevolgen hebben. Advertentiegedreven techbedrijven als Facebook en Google hebben hierin een grote verantwoordelijkheid. Ik erger me aan het feit dat de grootste adverteerders kunnen bepalen welke informatie gebruikers gepresenteerd krijgen.

Inclusief

Als het gaat om culturele diversiteit zijn de creatieve industrie, de mediawereld en de cultuursector nog lang niet inclusief genoeg. Wel zie ik steeds meer nieuw talent dat zich manifesteert, met name in de millennial-generatie. Voor deze generatie zijn inclusie en diversiteit veel vanzelfsprekender dan voor oudere generaties. Change is coming.

Misverstand

Het is een misverstand dat marketing- en communicatieprofessionals 'niet inhoudelijk' zijn. Dat ze er in feite alleen zijn om een product, dienst of idee te verkopen en aan de man te brengen. De beste communicatie en marketing is zelf ook inhoudelijk, daarom werken media als podcasts en mini-documentaires ook zo goed.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken