[Mijn Marketing] Christiaan Ruesink: ‘Marketeer, stap uit je bubbel’

[Mijn Marketing] Christiaan Ruesink: ‘Marketeer, stap uit je bubbel’
  • Algemeen
  • 9 mrt 2020 @ 12:41
  • 15865 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CommunicatieMarketingPersonalia

Christiaan Ruesink (50) was hoofdredacteur bij Algemeen Dagblad en Voetbal International en maakte begin dit jaar de overstap naar de reclamewereld. Als consultant communicatie bij Wunderman Thompson Amsterdam werkt hij aan de naamsbekendheid van het bureau.

Energie

In januari ben ik als consultant communicatie gestart bij het nieuwe Wunderman Thompson Amsterdam (voorheen JWT A'dam red.). Een nieuw bedrijf betekent nieuwe mensen. En die geven nieuwe energie. Zo ben ik heel blij met mijn nieuwe collega Tamara van der Peet. Zij is begonnen als head of strategy.

WPP

WPP Campus, het prachtige kantoor waar we met Wunderman werken, begint steeds meer te leven. We zitten daar met mediabureaus als Mindshare, Wavemaker en Mediacom, maar ook met Kantar en Hill & Knowlton. Allemaal verschillende specialisten die elkaar steeds beter weten te vinden en samenwerken op klanten. Dat is de toekomst.

Journalistiek

PR is slechts een onderdeel van mijn werk als consultant communicatie. Hiervoor heb ik jarenlang gewerkt als journalist en hoofdredacteur, onder meer bij AD en VI. De overstap lijkt misschien groot, maar is dat niet. Journalistiek gaat over het vertellen van een verhaal, over communicatie. Dat is wat we hier bij Wunderman Thompson ook doen. Hoe communiceer je als merk met de consument? Wanneer en waar? Welke keuzes maak je? Het zijn dezelfde vragen die ik stelde als hoofdredacteur.

Abonnement

Bloomon vind ik fantastisch. Als je mij vijf jaar geleden had verteld dat je een abonnement kunt nemen op een bos bloemen, dan had ik je voor gek verklaard. Maar het werkt. Het is een simpel model dat draait om gemak, creativiteit en klantvriendelijkheid. Tot in de details is het goed uitgewerkt. Hun customer experience -waar we hier ook druk mee zijn- vind ik top.

Goed eten

Wat wij maken voor supermarktketen Plus vind ik over het algemeen goed. Vooral als het verhaal aansluit bij wat in de samenleving speelt, zoals de kleinzoon die het eten brengt voor zijn opa. Met de sfeervolle muziek van Joe Buck die goed past. Maar ook een eerdere commercial van een Syrisch en Nederlands jongetje die samen ontdekken wat goed eten is. Want dat is waar Plus voor staat.

Zelfbevlekking

Er zijn teveel reclamevakprijzen. Het is een soort zelfbevlekking waar ik me echt over verbaas. Ieder bureau wint wel iets. Wat is dan nog de waarde?

Impact

Havas Lemz is -naast WTA- mijn favoriete reclamebureau. Zij hebben de ambitie om alles wat ze doen maatschappelijk impact te maken. Daar hou ik van.

Vleesvervanger

Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager is mijn favoriete marketeer. Misschien niet in de letterlijke zin van het woord, maar de wijze waarop hij vanuit zijn overtuiging vleesvervangende producten is geen ontwikkelen en mede daardoor Nederland heeft laten kennismaken met een smakelijk alternatief voor vlees, vind ik knap. Net zoals het ook goed is geweest dat hij zijn merk heeft verkocht aan Unilever om het bedrijf nog groter te kunnen maken.

Bubbel

De blik van marketeers is soms te weinig naar buiten gericht. We zitten met z'n allen in een bubbel en als je niet goed oplet, maak je iets waar iedereen in de bubbel enthousiast over is. Er is ook nog een wereld buiten de Randstad. Daar woont toch een groot deel van de consumenten waarvoor je aan het werk bent. Dat mag je nooit vergeten.

Consistent

Linda is meer dan alleen een magazine. ze weten heel goed voor wie ze er zijn en houden zich consistent aan de formule, op alle kanalen en in alle uitingen. Dat vind ik knap.

Idee

Een goed idee maakt het verschil voor een merk. Kan mensen aan het denken zetten. Zorgt voor nieuw inzicht. Dat is veel waard. Maar het wordt niet altijd op waarde geschat.

Communicatie

Marketing en communicatie worden vaak in één adem genoemd, zijn nauw aan elkaar verwant, maar wel twee verschillende takken van sport. Communicatie is continue en vertelt wie je bent, waarom je er bent en wat je wilt betekenen in het leven van mensen. Er bestaat in mijn ogen ook geen verschil tussen externe en interne communicatie. Je vertelt intern toch geen ander verhaal dan extern, mag ik hopen?

 

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook:

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken