[onderzoek] Black Friday bekender, maar bijna helft wil het boycotten
- 22 nov 2021 @ 11:27
- Ryan Baij
Black Friday is bekender dan ooit in Nederland. Markteffect peilde dat 94% van de Nederlanders bekend is met het fenomeen. Wel is 45% van de Nederlanders voor een boycot.
Hoewel de bekendheid dus een enorme groei doormaakt, geeft 62% van de consumenten aan er niet mee bezig te zijn, aldus het onderzoek van Markteffect. Ook het bewust uitstellen van aankopen, omdat Black Friday eraan komt is gedaald van 20% vorig jaar, naar 16% dit jaar.
De FNV heeft de politiek en werkgevers opgeroepen om dit jaar Black Friday in verband met het coronavirus over te slaan. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45%) is het eens met de oproep van de FNV, aldus het onderzoek. Mede door de mindere bereidheid om de drukte op te zoeken, heeft 28% de voorkeur om de aankopen zowel online als fysiek te doen.
Black Friday, de dag na Thanksgiving, komt oorspronkelijk uit Amerika en staat symbool voor de start van het seizoen van de kerstinkopen. Er wordt dan ook met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. De maandag na Thanksgiving staat in Amerika bekend als Cyber Monday. Dit is een vervolg op Black Friday en luidt de start van de kerstverkoop bij online winkels in. Deze dag is een stuk minder bekend onder de Nederlandse consument, 44% van hen is er bekend mee, meldt Markteffect.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes...
- Gen Z vecht vaak tegen microstress
- Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
- TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

