Lotte Willemsen nieuwe directeur Swocc

Lotte Willemsen nieuwe directeur Swocc
  • Algemeen
  • 27 jul 2022 @ 08:33
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieEducatiePersonalia

Dr. Lotte Willemsen wordt per 1 september 2022 de nieuwe directeur van Swocc (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie). Zij volgt hiermee professor Guda van Noort op.

Dr. Lotte Willemsen is lector Communication in the Networked Society aan de Hogeschool Rotterdam. Hiervoor werkte zij als lector Crossmedia Business bij de Hogeschool Utrecht en als universitair docent persuasieve communicatie bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Voor haar promotieonderzoek onderzocht zij welke rol electronic word-of-mouth (eWOM) speelt in het machtig maken of worden van de consument en hoe bedrijven hierop kunnen inspelen. Voor dit onderzoek ontving zij van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Toptalentbeurs. 

Willemsen (foto): 'Per 1 september zal ik Guda van Noort opvolgen als Swocc directeur. Dat is een bijzondere eer. Sinds Giep Franzen de stichting oprichtte is Swocc een begrip, bekend om haar vermogen bruggen te bouwen en werelden te verenigen.

De brugfunctie die Swocc vervult is en blijft volgens de stichting van groot belang in een digitaal gedreven tijdsgewricht waarin merk- en marketingcommunicatie professionals snel en wendbaar moeten reageren op ontwikkelingen in markt en maatschappij. Juist dan is het belangrijk dat we de tijd blijven nemen voor het stellen van vragen en deze beantwoorden met onderzoek. Daarvoor is van belang om de juiste vragen te stellen, ingegeven door behoeften en ervaringen van merkcommunicatie professionals en met oog voor de complexe werkelijkheid waarin zij opereren, zoals Giep Franzen dat altijd had. Dan kunnen we echt grip krijgen op de wijze waarop merk, mens en maatschappij zich tot elkaar verhouden en op elkaar inwerken via communicatie. Ik ben ervan overtuigd dat kennis en innovatie ontstaat wanneer een brug wordt geslagen van onderzoek naar praktijk, maar evengoed: vice versa.  

Het is vanwege deze overtuiging dat ik al 20 jaar betrokken ben bij Swocc. Voor mij vormt Swocc die tussenruimte waar wetenschap en praktijk elkaar ontmoeten en waar kruisbestuiving, co-creatie en innovatie plaatsvindt. In mijn eigen onderzoek dat ik eerder verrichtte aan de UvA en diverse HBO-instellingen, werd ik meer dan eens geïnspireerd door deze ontmoetingen. De resultaten daarvan mocht ik delen in diverse blogs, workshops, lezingen en Swocc publicaties, waaronder ‘Merk als Mens’ en ‘Succes met storytelling op sociale media’. Nu mag ik Guda van Noort opvolgen en daar kijk ik erg naar uit. Mijn hart gaat sneller kloppen van onderzoek voor de praktijk, met de praktijk en in de praktijk.  

De functie van Swocc-directeur zal ik combineren met mijn huidige baan als lector van het lectoraat Communication in the Networked Society, Hogeschool Rotterdam—een onderzoeksgroep dat in een netwerk van onderzoekers, docenten, (toekomstige) professionals, organisaties en kennisinstellingen, praktijkgericht onderzoek doet op het grensvlak van (merk)communicatie & technologie. Met veel plezier zet ik deze ervaring in om, samen met het bestuur en andere betrokkenen, de brugfunctie van Swocc verder uit te bouwen en wetenschap en praktijk nog dichter bij elkaar te brengen.' 
(PvWK, bron: Swocc)

Meer info over Swocc vind je hier.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken