Eten of internet: niet elke Nederlander kan online

Eten of internet: niet elke Nederlander kan online
  • Algemeen
  • 23 feb 2024 @ 10:09
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met de campagne ‘Oproep aan de politiek’ vraagt de Alliantie Digitaal Samenleven aandacht voor de 2,5 miljoen Nederlanders die (nog) niet mee kunnen doen aan de digitale samenleving.

De Alliantie Digitaal Samenleven is een samenwerking tussen overheid, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen. Een paginagrote advertentie in een landelijke krant op zaterdag 24 februari dient als startschot voor de campagne. 

De digitalisering heeft steeds meer invloed op de samenleving. Steeds meer overheids- en zakelijke handeling gaan via het internet. Voor velen vanzelfsprekend en eenvoudig, maar er zijn 2,5 miljoen Nederlanders (Rijksoverheid, 2022) die niet mee kunnen in de digitale samenleving. En dat heeft grote gevolgen: met het verdwijnen van fysieke kantoren en de slechte telefonische bereikbaarheid van servicedesks wordt het knap lastig, zo niet onmogelijk, om de belangrijkste zaken te regelen. 

De ontwikkeling van nieuwe technologie gaat razendsnel. Het aantal mensen dat moeite heeft met digitale toepassingen groeit. Het belang van een lokaal ondersteuningsnetwerk wordt alsmaar groter. Met een geschiedenis van acht jaar leven in armoede na een scheiding kent Dagmar Niewold, ervaringsdeskundige, het digitale dilemma waar bijvoorbeeld veel gezinnen in armoede voor staan. ‘Het werd een keuze tussen wel internet maar geen boodschappen, terwijl we al afhankelijk waren van de voedselbank.’

Samen met verschillende partijen* heeft de Alliantie in de zomer van 2023, voorafgaand aan de verkiezingen, een eerste brief naar alle politieke partijen gestuurd om het belang van een inclusieve, digitale samenleving te benadrukken in de partijprogramma’s. Met de lancering van de campagne Oproep aan de politiek, komt hiermee een vervolg voor brede politieke aandacht. Maar niet alleen politici zijn belangrijk om bewust te maken van het belang van digitale inclusie. Veel Nederlanders hebben niet in de gaten hoeveel mensen problemen ervaren met de digitaliserende samenleving. Daarnaast heeft het bedrijfsleven ook een belangrijke rol in het beschikbaar maken en houden van offline informatie. De oproep is daarom ook aan hen gericht.

* De campagne wordt onder andere ondersteund door:  Amsterdam UMC, ANBO, Cybersoek, Digihandig, ECP, KB, KBO - PCOB, Koepel Gepensioneerden, Nationaal Ouderenfonds, Nederlandse AI Coalitie, NLdigital, Netwerk Mediawijsheid, NOOM, number 5 foundation, Oefenen.nl, Rijksuniversiteit Groningen/Dutch Literacy Coalition, Samen voor Ouderen met een Migratieachtergrond, SeniorWeb, Steffie, Stichting Allemaal Digitaal, Stichting Lezen en Schrijven, Twente University, VodafoneZiggo en VOB.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken