Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner

Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
  • Algemeen
  • 12 mrt 2024 @ 12:52
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het Genootschap voor Reclame (GVR) heeft tijdens het jaarlijkse Hanendiner de winnaars bekend gemaakt van de prijzen voor de meest opvallende verschijningen in het marketingcommunicatie vak. De winnaars deze keer zijn Yvonne Nassar, Peeter Verlegh en Baba Touré. Harry Dekker kreeg een ‘oeuvreprijs’.

Het genootschap reikt elk jaar in drie categorieën prijzen uit. De Jonge Haan, voor het meest opvallende talent onder 30 jaar, de Coq d’Honneur, voor de vakgenoten uit de wetenschap, bureau-, en adverteerderswereld die met hun bijdrage aan het vak in het afgelopen jaar het meest zijn opgevallen en de Coq de Grand Honneur, een oeuvreprijs.

Coq d’Honneurs
Tijdens het diner werden de Coq’s d’Honneur 2024 uitgereikt aan:
Yvonne Nassar, Head of Marketing & Communication van Het Van Gogh Museum voor de impactvolle en succesrijke campagne met Pokémon waarmee een jonge doelgroep naar het museum werd getrokken. Deze campagne kwam tot stand samen met vele collega’s binnen het museum en de partner Pokémon.

Peeter Verlegh, Professor Marketing VU Amsterdam, voor de brug die hij weet te slaan tussen de wetenschap en het vak, maar in het bijzonder voor zijn werk over merkactivisme waar hij onderzoek naar heeft verricht en een SWOCC publicatie over heeft geschreven.

Baba Touré, vanwege zijn niet aflatende inspanningen voor een meer inclusieve (marketing)wereld. Touré heeft vorig jaar met zijn social first bureau Home (voorheen Hammerfest), laten groeien naar 40+ mensen met steeds grotere accounts. Hetgeen aantoont dat bureaus met een missie ook commercieel steeds succesvoller zijn. Daarnaast is Touré ook oprichter en voorzitter van stichting Reframe, het opleidingsinstituut dat als doel heeft om de DEI transformatie van de marketingindustrie te versnellen.

De Jonge Haan
De genomineerden voor de Jonge Haan gaven elk een presentatie over hun eigen passie en visie op het communicatie vak: Carolin Ischen, Assistent Professor Amsterdam School of Communication Research over de toekomst van chatbots en de noodzaak om chatbots menselijke emoties te laten begrijpen. Rafia Karamowa, Projectmanager HuMe Academy over de noodzaak om bruggen te slaan tussen de arbeidsmarkt en GenZ. Emma Branderhorst, regisseur (The Cornershop) van ‘Stukje van mij’ over de noodzaak van een vrouwelijke blik in commerciële communicatie. Emma Branderhorst veroverde de meeste stemmen van de aanwezigen met haar vlammende betoog en werd daarvoor beloond met de Jonge Haan.

Coq de Grand Honneur
De avond eindigde met de uitreiking en lauwering van een reclame-icoon en de toekenning van de Coq de Grand Honneur, de ‘oeuvreprijs’ van het GVR. Harry Dekker (tot eind 2023 Media Director Unilever) ontving de oeuvreprijs Grand Coq d’Honneur voor zijn jarenlange werk als mediamanager van Unilever. Het bestuur van het GVR roemde Dekker’s visie en leiderschap in de mediawereld, waarin hij lange tijd een voorhoederol heeft gespeeld met vernieuwende concepten zoals Life & Cooking. Dekker zag ook al heel vroeg de opkomst en waarde van de digitale kanalen. Namens de BvA is Dekker ook betrokken geweest bij het nieuwe kijk- en luistercijfer platform. Het bestuur concludeerde dat er op mediagebied in Nederland geen grotere autoriteit is geweest. Harry Dekker benadrukte in zijn dankwoord het belang van een goed afgesteld moreel en ethisch kompas voor iedereen in het vak.

Foto: De Hanenwinnaars, v.l.n.r. Baba Touré, Emma Branderhorst, Harry Dekker, Yvonne Nassar, Peeter Verlegh.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken