Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’

Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
  • Algemeen
  • 20 mrt 2024 @ 10:15
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Eén op de twee mensen tussen de 60 en 75 jaar praat over de toekomst, blijkt uit nieuw* onderzoek. Om het gesprek over later te stimuleren lanceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de landelijke campagne ‘Praat vandaag over morgen’.

Met ‘Praat vandaag over morgen’ geeft het ministerie van VWS vervolg aan de campagne die branchevereniging ActiZ eerder startte. Naast de landelijke campagne organiseren de Seniorencoalitie, het Senioren Netwerk Nederland, Ouder Worden 2040 en ActiZ activiteiten en bijeenkomsten om zoveel mogelijk mensen een gesprek over hun toekomst te laten voeren. De campagne roept dan ook op: praat over hoe je fit wilt blijven, hoe je wilt wonen en wat je voor elkaar kunt doen als er zorg nodig is.

Conny Helder (minister van VWS): ‘Als 65-jarige behoor ik zelf tot de doelgroep. Ik ben dan ook bewust bezig met hoe ik mijn zelfstandigheid zo lang mogelijk kan behouden. Door actief te blijven, zowel fysiek als mentaal. Door na te denken over hoe ik later wil wonen. En door het gesprek te voeren met mijn gezin en vrienden over wat wij in de toekomst voor elkaar kunnen betekenen. Het is goed dat een op de twee 60- tot 75-jarigen al praat over de toekomst. Met deze campagne, de activiteiten en bijeenkomsten willen we laten zien hoe mooi een gesprek over later kan zijn, zodat nog meer mensen dit gesprek gaan voeren.’

Praten over de toekomst nuttig
Net zoals je vroeger sprak over je schoolkeuze, de voorbereiding op je eerste baan of een nieuwe woning, zou het net zo normaal moeten zijn om het gesprek te voeren over de toekomst. Uit nieuw onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS onder ruim 1.000 mensen tussen de 60 en 75 jaar, blijkt dat meer dan de helft (56%) weleens over de toekomst praat. Bijvoorbeeld met vrienden of kinderen. Van deze groep ervaart 84% dit gesprek als nuttig. De woning blijkt het meest besproken onderwerp. Maar liefst 76% heeft het hierover. Bijna net zo vaak zijn bewegen en jong van geest blijven onderwerp van gesprek. Van de mensen die nog niet over hun toekomst praten, geeft een kwart aan dit binnen vijf jaar wel te willen doen.

Landelijke campagne: wat vind jij belangrijk voor later?
De campagne ‘Praat vandaag over morgen’ is de komende maanden te zien op televisie, in dagbladen, magazines, op wachtkamerschermen en via sociale media. Op de website www.praatvandaagovermorgen.nl staan tips, gesprekskaarten, video’s en ervaringsverhalen. In de campagne staan waargebeurde verhalen en ervaringen centraal. De thema’s van de campagne zijn omzien naar elkaar, prettig wonen en gezond & fit blijven. De campagne is onderdeel van het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen.

* In februari 2024 voerde Kien Onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onderzoek uit onder 1.043 Nederlanders tussen de 60 en 75 jaar. De flitspeiling ging over het huidige leven van 60- tot en met 75-jarigen en het gesprek over toekomstplannen en -wensen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken