Tweede Kamer verwerpt algeheel verbod op alcoholreclames

- Algemeen
- 5 mrt 2024 @ 16:51
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 5 mrt 2024 @ 16:51
- Michiel van Zaane
In een plenaire stemming heeft de Tweede Kamer besloten dat het Kabinet onderzoek moet doen om reclame voor alcohol voor kwetsbare groepen te beperken. Een motie voor een algeheel verbod op alcoholreclames werd verworpen.
De moties waren onderdeel van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), dat afspraken bevat over het bereiken van een gezonde generatie in 2040. Daarbij gaat het om fysieke gezondheid, maar ook om de geestelijke gezondheid. Het akkoord is op 3 februari jl. al ondertekend door de Vereniging van Nederlandse gemeenten, Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Zorgverzekeraars Nederland en GGD GHOR Nederland.
Op 29 februari dienden de kamerleden Sarah Dobbe, (SP) en Elke Slagt-Tichelman (GroenLinks-PvdA) een motie in om een algeheel reclameverbod voor alcohol in te stellen. Volgens de indieners van de motie blijkt uit onderzoek van het RIVM dat zo’n 8% van de Nederlanders overmatig alcohol drinkt en dat dit grote effecten heeft op hun gezondheid. Dobbe en Slegt-Tichelman stellen verder dat bedrijven tegelijkertijd via reclames mensen blijven stimuleren om meer te drinken om zo hun winst te verhogen. Reden genoeg volgens de kamerleden om een algeheel verbod in te stellen op reclame voor alcohol. Dat verbod haalde het niet in de Tweede Kamer.
De kamer stelde wel in met een motie van de kamerleden Daniëlle Jansen (Nieuw Sociaal Contract) en Harmen Krul (CDA), waarin het kabinet wordt opgeroepen om voor de aankomende VWS-begrotingsbehandeling in kaart te brengen of en hoe alcoholmarketing via wetgeving beperkt of verboden kan worden voor kwetsbare groepen zoals jeugdigen en problematische drinkers.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management