VWS-campagne laat jongeren praten over mentale gezondheid

- Algemeen
- 4 jun 2024 @ 08:40
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 4 jun 2024 @ 08:40
- Michiel van Zaane
De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Veel jongeren vinden het nog steeds lastig om hier over te praten. De week van 3 juni is de Week van de Mentale Gezondheid en daarom start een nieuwe Hey, het is oké-campagne van het ministerie van VWS.
Door middel van posters, online video’s op sociale media en samenwerkingen met verschillende influencers en podcastmakers krijgen jongeren handvatten mee voor het starten van een gesprek, zodat het praten over mentale gezondheid makkelijker wordt. De campagne richt zich op jongeren van 16 tot en met 25 jaar omdat 62,5% van de mentale aandoeningen begint voor de leeftijd van 25 jaar. Daarnaast voelt 27% van de jongeren zich sterk eenzaam. Zij hebben geen of weinig vrienden. Of zij voelen zich niet begrepen of gezien door hun omgeving. Thema’s die centraal staan in de campagne zijn prestatiedruk en eenzaamheid.
Staatssecretaris Van Ooijen (VWS): ‘We vinden het belangrijk dat jongeren lekker in hun vel zitten. Door vroegtijdig te praten over beginnende mentale klachten met iemand die je vertrouwt, kan je voorkomen dat klachten erger worden. Dat gaat soms makkelijker als je in beweging bent, dat ervaar ik zelf ook. Daarom biedt de campagne een aantal handvatten om dit gesprek op deze manier op gang te brengen. De campagne wordt breed uitgezet via online kanalen waar jongeren op kijken. Zo hopen we zoveel mogelijk jongeren te bereiken met de boodschap: praat erover als je je niet oké voelt, want dat lucht op!’
Praten lucht op
De campagne wil jongeren meegeven dat praten helpt en praten gaat soms makkelijker als je in beweging bent. In de video's zie je jongeren die het gesprek beginnen. In de ene video nodigt een jonge man een vriend uit om een balletje te trappen; in de andere video vraagt een jonge vrouw haar moeder om een rondje te lopen. Ook krijgen jongeren concrete handvatten mee voor het starten van een gesprek Op heyhetisoke.nl kunnen jongeren gesprekstips en ervaringsverhalen lezen. Ook vertellen verschillende influencers wat zij ervaren rondom mentale gezondheid en delen zij eigen ervaringen en gesprekstips.
De landelijke campagne Hey, het is oké is onderdeel van de aanpak ‘Mentale gezondheid: van ons allemaal’ en het programma Eén tegen eenzaamheid. Op plekken waar jongeren vaak komen, zoals op scholen, uitgaansgelegenheden, sportclubs en in diverse horeca zijn de campagnemiddelen te zien. Daarnaast is de campagne te zien en te horen via YouTube, Instagram, Snapchat en verschillende podcast kanalen.
De campagne is ontwikkeld samen met Havas Lemz. Creatief team Tom Hoefnagels en Harrolf Staal van Havas Lemz: 'Het is best moeilijk om je hart te luchten als je zo stijf tegenover elkaar zit en elkaar aankijkt. Je bent meer op je gemak wanneer je bijvoorbeeld een stukje gaat lopen. Dat maakt het makkelijker om een moeilijk onderwerp aan te snijden. In de campagne laten we situaties zien als voetballen met een vriend of een wandeling met je moeder, waar het makkelijker is om te zeggen dat je je eenzaam voelt, of bijvoorbeeld gestrest bent.'
'Eerdere flights van ‘Hey, het is oké’ hebben vooral ingezet op het normaliseren van praten over je mentale gezondheid. Maar effectonderzoeken na vorige campagnes lieten zien dat jongeren nog steeds moeite hebben de stap te zetten naar praten met hun omgeving. Daarom leggen we nu de nadruk op het starten van het gesprek', zegt Robin Roosdorp, strateeg bij Havas Lemz.
De campagne loopt van 3 juni tot en met 28 juli 2024.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers