Hoe bereik je de e-healthcare-professional?

Hoe bereik je de e-healthcare-professional?
  • Algemeen
  • 30 mrt 2015 @ 10:00
  • Link
  • Medical Digitals
    Medical Digitals

    online marketing bureau
    Medical Digitals
  • TechnologieApps

De online steeds actiever wordende healthcare professional gebruikt dagelijks het internet om op zoek te gaan naar meer informatie over een bepaald ziektebeeld, medische producten of extra hulpmiddelen, maar heeft hierbij behoefte aan een andere vorm van informatievoorziening. Voor bedrijven in de medische, zorg en farmaceutische sector is het belangrijk om ook deze doelgroep online te bereiken. Hoe speel je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent in op deze trend en waar liggen de kansen?

Zoals te lezen was in mijn vorige blog, is de patiënt van tegenwoordig online actief en struint hij het internet af op zoek naar informatie over specifieke aandoeningen en de symptomen daarvan. In dit artikel ga ik dieper in op de online steeds actiever wordende healthcare professional. Ook hij gebruikt dagelijks het internet om op zoek te gaan naar meer informatie over een bepaald ziektebeeld, medische producten of extra hulpmiddelen, maar heeft hierbij behoefte aan een andere vorm van informatievoorziening. Voor bedrijven in de medische, zorg en farmaceutische sector is het belangrijk om ook deze doelgroep online te bereiken. Hoe speel je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent in op deze trend en waar liggen de kansen?

Het online zoekgedrag van de medische professional
Niet alle medische professionals gebruiken het internet even gemakkelijk als bron. Sommige van hen zijn sceptisch tegenover de content die ze online vinden, afkomstig van farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten. De informatie wordt vaak als commercieel beschouwd en daar zit de healthcare professional niet op te wachten.

Toch raadpleegt de medisch professional uit noodzaak dagelijks het internet om meer achtergrondinformatie te vergaren over allerlei onderwerpen. Zo gaat hij op zoek naar foto’s van symptomen, hulpmiddelen in de vorm van apps en informatie over collega’s. Het internet is immers een snelle en makkelijke informatiebron. Via zoekmachines vind je snel meer informatie over medische vraagstukken, maar ook op fora worden allerlei onderwerpen uit de zorg belicht. Zorgorganisaties spelen echter nog te weinig in op de informatiebehoefte van de medische professional. Als farmaceut, zorginstelling of medisch producent laat je kansen liggen als je geen toegevoegde waarde levert tijdens de online zoektocht naar informatie en de healthcare professional niet via deze media bereikt.

Hoe bereik je de medische professional online?
In tegenstelling tot de e-patiënt beschikt de healthcare professional al over een sterke, medische basiskennis. Het is dus niet gek dat de professional met een kritische blik kijkt naar de kwaliteit van de content en de betrouwbaarheid in twijfel trekt. Hierdoor is het des te belangrijker voor een farmaceut, zorginstelling of medisch producent om aandacht en tijd te schenken aan het produceren van goede en relevante content. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de behoefte van de medische professional. Is hij op zoek naar achtergrondinformatie over een bepaalde ziekte of aandoening of heeft hij behoefte aan een hulpmiddel bij het beoefenen van zijn vak?

Kies de juiste kanalen
Om de healthcare professional online te bereiken is het belangrijk om de juiste kanalen te kiezen waarbij je rekening moet houden met de doelgroep die je wilt bereiken en het doel dat je voor ogen hebt. Er zijn verschillende manieren om hiermee aan de slag te gaan.

Geoptimaliseerde website
Een goed vindbare website is onmisbaar in de online marketingstrategie. Zoals in het vorige artikel al genoemd is, is het belangrijk dat je website SEO-technisch goed in elkaar zit. Door middel van een zoekwoordanalyse krijg je meer inzicht in de termen die de doelgroep gebruikt in haar zoektocht naar informatie. Houd bij het produceren van de website en het schrijven van de teksten rekening met deze woorden.

Blog- of nieuwsfunctie
Een eigentijdse en zoekmachinevriendelijke website bevat daarnaast een blog of nieuwsfunctie waarop je de healthcare professional kan voorzien van relevante en bruikbare informatie. Door regelmatig nieuwe artikelen op de website te plaatsen, verhoog je de vindbaarheid van de website en kun je de healthcare professional voorzien van relevante informatie. Zoals eerder vermeld, is het belangrijk om informatie te leveren waar de medisch professional écht wat aan heeft. Denk dus goed na over het onderwerp van je artikel. Hoeveel is er online al over te vinden? En zijn er wellicht nieuwe trends die interessant zijn om over te schrijven? Met de medische professional als doelgroep kies je er dus voor uitdagende artikelen te schrijven. Bedenk goed wat de toegevoegde waarde van je blog is en gebruik bij het schrijven de juiste keywords zodat je artikel goed vindbaar is in Google.

Exclusieve content voor de healthcare professional
Het interessante van informatievoorziening aan de healthcare professional is de exclusiviteit die je aan je content kan koppelen. Het is namelijk zo dat alle artsen, apothekers, fysiotherapeuten, gezondheidspsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen ingeschreven moeten zijn in het BIG-register. Met hun unieke BIG-nummer zijn ze door de wet bevoegd om hun vak te beoefenen. Het 11-cijferige nummer zou je als toegang kunnen gebruiken voor het lezen van een bepaald medisch artikel dat je liever niet openbaar wilt publiceren. Is een medische professional geïnteresseerd in een blog op jouw website, dan kan hij hier gebruik van maken, mits hij inlogt met zijn unieke BIG-nummer. Zo zorg je ervoor dat alleen een specifieke doelgroep toegang tot je content heeft.

Speciale pagina voor professionals
Op veel medische websites is een speciale pagina met informatie voor healthcare professionals. De informatie op deze pagina’s is echter in veel gevallen nog matig. Een voorbeeld van een farmaceut die daarentegen wel slim gebruik maakt van dit kanaal, is MSD Nederland. Op de website van de MSD Academy kan de medische professional zich inschrijven voor verschillende nascholingen en is er veel specifieke, medische informatie beschikbaar. Alle content op de website is expliciet gericht op de professionele doelgroep.

Medische applicaties
Eén van de belangrijkste online ontwikkelingen op medisch gebied, is de komst van medische applicaties. Deze apps zijn handige hulpmiddelen voor healthcare professionals bij het beoefenen van hun vak. Op Artsennet.nl vind je een uitgebreid overzicht van medische apps voor de iPhone, iPad, Android Smartphone en de Windows Phone.

3D Brain App
Een goed voorbeeld van een relevante app op medisch gebied, is de 3D Brain app. In deze applicatie zijn alle hersengebieden te bekijken in 3D-weergave, inclusief informatie over hersenfuncties, stoornissen en recente onderzoeken. Met de app kan de healthcare professional eenvoudig aan de patiënt laten zien wat er aan de hand is. Dit werkt gemakkelijk door de visualisaties die in alle richtingen kunnen worden geroteerd en waarbij er op de hersengebieden kan worden ingezoomd. (Zie ook het filmpje onderaan deze blog.)

Het ontwikkelen van een medische applicatie kost wellicht wat tijd, maar is zeker de moeite waard. Er zijn veel healthcare professionals die gebruik maken van medische apps en de behoefte naar nieuws apps is nog lang niet vervuld. Door het aanbieden van een relevante applicatie, bied je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent toegevoegde waarde voor de medische professional, waardoor hij datzelfde kan bieden voor zijn patiënt.

Social media
Healthcare professionals zijn erg actief op social media. Met name op Twitter worden veel discussies gevoerd door medische professionals. Om hen daarin te assisteren, is er de richtlijn ‘Artsen en Social Media’ opgericht door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij ter bevordering der Geneeskunst (KNMG) opgesteld. In deze richtlijn staat beschreven hoe healthcare professionals de kansen van social media kunnen benutten en hoe onjuist gebruik kan worden voorkomen.

Twitter
Naast het verschaffen van informatie gaan veel healthcare professionals via Twitter ook zelf op zoek naar relevante, medische informatie. Als farmaceut, zorginstelling of medisch producent is het dus relevant om aanwezig te zijn op Twitter om zo
gevonden te worden door de healthcare professional. Een voorbeeld van een medische organisatie die het kanaal goed inzet, is het VUmc. Op haar Twitter-account worden dagelijks berichten geplaatst over onderwerpen uit de zorg en worden relevante tweets geretweet. Het VUmc laat op deze manier zien dat ze autoriteit is op medisch vlak en biedt zo toegevoegde waarde aan de professional.

YouTube
Het online videoplatform YouTube is ondertussen de tweede grootste zoekmachine en kan voor een medische, zorg of farmaceutische instelling van grote waarde zijn. Video is een handig middel om medische informatie inzichtelijk te maken. Via YouTube kunnen de video’s gemakkelijk worden gevonden en verspreid. Door hier als medische, zorg of farmaceutische organisatie informatie te verschaffen over bijvoorbeeld ziektebeelden en behandelingen, kan je van grote toegevoegde waarde zijn voor de healthcare professional. Door de video’s te embedden op je website, zal daarnaast de vindbaarheid van je website omhoog gaan.

Een voorbeeld van een organisatie die het videoplatform succesvol inzet, is MSD Nederland. De organisatie plaatst op YouTube video’s met informatie over de organisatie zelf en verschillende ziektebeelden. De healthcare professional kan de video’s ter illustratie gebruiken om een ziekte met de patiënt te bespreken. Deze vorm van contentmarketing biedt relevante ondersteuning aan de medische professional en levert daardoor een positieve bijdrage aan de reputatie van MSD.

LinkedIn Showcase
Het laatste kanaal dat ik behandel, is zeker niet de minste. De LinkedIn Showcase pagina is de nieuwe en uitgebreidere productpagina van LinkedIn. Het kanaal biedt veel kansen om online zichtbaarheid te creëren voor producten of diensten met een specifieke doelgroep, ook voor farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten. Via een LinkedIn Showcase pagina kunnen merken in de juiste context met hun doelgroep communiceren. Een farmaceut, zorginstelling of medisch producent kan zo online een plek creëren om een specifiek onderdeel (zoals een ziektebeeld) uit te lichten en relevante content te bieden die is toegespitst op het bepaalde onderwerp. De professional voelt zich gehoord en zijn behoefte aan hulp en informatie kan zo worden vervuld.

Om bekendheid voor de LinkedIn Showcase pagina te genereren en de doelgroep te bereiken, is het handig om, met name in de opstartfase, advertising in te zetten. Door de advertentiemogelijkheden die LinkedIn biedt, kan je heel gericht targetten op bepaalde functies of werkvelden waardoor een specifieke doelgroep kan worden bereikt. Deze ontwikkeling biedt erg veel kansen om belangstelling te genereren voor jouw medische producten en relevantie te bieden aan de healthcare professional.

Positioneer jezelf als autoriteit op medisch gebied
Kortom: de healthcare professional gaat online op zoek naar achtergrondinformatie over medische onderwerpen en zoekt hulpmiddelen van hoge kwaliteit die hem ondersteunen in zijn dagelijkse bezigheden. Denk na over de inzet van een medische applicatie om de healthcare professional van dienst te zijn en zorg ervoor dat je online vindbaar bent. Door actief te zijn op social media en regelmatig relevante artikelen te delen op de eigen of een externe website, speel je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent in op de online behoefte van de medische professionals. Laat zien dat je autoriteit bent op het gebied van medische informatievoorziening.

Het is tijd om online marketing in de zorg serieus te nemen. Medical Digitals kent de kansen van contentmarketing en is gespecialiseerd in het op maat aanbieden van contentstrategieën in de medische, zorg en farmaceutische sector. Wij verdiepen ons in de doelgroep en onderzoeken hoe we haar op een effectieve manier kunnen bereiken. De opkomst van de online actieve healthcare professional is een goede ontwikkeling en biedt veel kansen.



Medical Digitals

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken