[Interview] Hans van der Kooij oprichter Caesar Groep

[Interview] Hans van der Kooij oprichter Caesar Groep
  • B2b
  • 16 nov 2015 @ 08:35
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InnovatieZakelijk

Innoveren voor ondernemingen? De kern van innovaties is goed contact met je doelgroep en dit contact is gebaseerd op samenwerken. Samenwerken is hét talent van Nederland, daar zijn wij als één van de weinige landen echt goed in. Kijk naar de VOC tijd en het Nederlandse totaal voetbal. Maar hoe maak je hier gebruik van en implementeer je dit binnen je bedrijf? We interviewden ICT-ondernemer Hans van der Kooij, oprichter van Caesar Groep. Hij heeft een aantal tips voor bedrijven.

Er zijn veel mogelijkheden voor een onderneming om te innoveren. Dé manier is volgens Van der Kooij om intensief samen te werken met jouw doelgroep. ‘Voor ondernemingen is het goed om te kijken hoe de klant de service of het product gebruikt: innovaties zijn namelijk afhankelijk van hoe de klant het product of dienst gebruikt. Als je weet wat de gebruiker wil, dan kan je jouw product gemakkelijk verbeteren. Gebruik daarom de doelgroep om jouw dienst of product te verbeteren.’

Werk samen over bedrijf heen
Van der Kooij: ‘Wees niet bang om met verschillende bedrijven in zee te gaan. Door met meerdere bedrijven samen te werken kijk je vanuit meerdere perspectieven en voorkom je de gevreesde tunnelvisie. Door naar elkaar te kijken en te luisteren kun je producten en diensten verder verbeteren. Een jaarlijks event dat inspeelt op deze gedachte is de Big Improvement Day. Zij zet Nederland op de kaart en stimuleert samenwerking tussen de overheid, het bedrijfsleven en de wetenschap. Zo’n soort samenwerking heb je nodig om van iedere dienst of product een WOW-product te maken en om te blijven concurreren. Deze openheid is vaak lastig voor de oudere generatie, aangezien zij uit een tijd komt dat kennis macht was .’ Maar door internet is kennis nu voor een ieder beschikbaar, waardoor de huidige generatie veel meer gewend is om te delen. Met die transparantie deelt de huidige generatie hun “geheimen”, waardoor producten en diensten steeds beter worden. Samen naar betere oplossingen kijken en innoveren wordt volgens Van der Kooij steeds belangrijker. Essentieel hiervoor is een open bedrijfscultuur.

Open cultuur is het begin
‘Diezelfde openheid zorgt ervoor dat je naar een probleem kijkt vanuit verschillende perspectieven. Uit samenwerkingen waarbij specialisten en no-no’s betrokken zijn, komt maximale creativiteit voort, hetgeen innovatie stimuleert. Kijk daarom ook buiten de grenzen van jouw eigen bedrijf. Met creatievelingen van buitenaf problemen oplossen en kijken hoe een product een stuk beter gemaakt kan worden is extreem waardevol. Wanneer je een open cultuur ook nog eens toepast door samen te werken met mensen met diverse achtergronden, zorgt dit voor nog meer innovatie. Dat is de reden waarom wereldsteden als London, New York en Amsterdam zulke boosters voor nieuwe innovaties zijn. Hier zitten mensen van allerlei verschillende achtergronden aan de bar samen ideeën te verbeteren. Ieder bedrijf zou naar deze constante verbeter focus moeten streven’, aldus Van der Kooij.

Dan tot slot: ‘Duidelijk is dat innovatie nooit ophoudt. Het is daarom zaak dat je hier als onderneming op inspeelt en samenwerkt met doelgroep en partners. Door meer samen te doen en geheimen prijs te geven wordt Nederland alleen maar beter. Beter worden, dat wil iedere onderneming toch?’
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken