Back to Live: we mogen weer!
- B2b
- 15 feb 2021 @ 16:00
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Evenement
- 15 feb 2021 @ 16:00
- Lucas Boon
Het eerste live event van 2021 is een feit. Op 'Back to Live' in het Utrechtse Beatrix Theater komen vandaag 500 mensen bijeen, variërend van eventorganisatoren, marketeers tot journalisten. Ook MarketingTribune doet verslag.
Wie tot één van de 500 gelukkigen behoorde, kwam niet zomaar binnen. Bij binnenkomst dienden bezoekers een negatieve PCR-test te laten zien, waarbij na afloop eenzelfde test moet worden ondergaan. Organisator Fieldlab hoopt zodoende op een volledig coronavrije uitslag, wat moet dienen als een signaal naar het kabinet dat Nederland klaar is voor het organiseren van veilige events.
Bubbels
Het Beatrix Theater (onderdeel van de Utrechtse Jaarbeurs) is vandaag opgedeeld in drie zogenoemde bubbels waarin de verschillende bezoekers zich mogen bewegen: blauw (250 personen), geel (200) en groen (50). Iedere bubbel heeft een eigen set aan maatregelen. Zo is er in de gele en groene bubbel 'ruimte tussen stoelen' en in de blauwe bubbel juist niet. De groene bubbel beschikt als enige over 'spatschermen' en in alle drie de bubbels mag na afloop geborreld worden - in de blauwe bubbel dan wel alleen met een 'borrelbox'. Interessant daarbij is dat mensen in de gele en groene bubbel 'in de verblijvende fase' géén mondkapje hoeven te dragen. Ook worden er video-opnames gemaakt en dragen bezoekers een sensor in de vorm van een badge. Er wordt dus volop getest en data verzameld vandaag.
Op het event hangt een sfeer van meemaken, hier moet je bij zijn, YOLO zo je wil. En dat is ook niet overdreven: het pilot-event is een primeur, na maandenlang thuiszitten en hooguit een enkele weinig spannende webinar. We zijn aanwezig op een 'echt' event, dus inclusief garderobe, broodjes, koffie en niet te vergeten een trits aan interessante sprekers. Dagvoorzitter Pauline de Wilde is dan ook goedgemutst tijdens de opening om 13:00 uur. Volgens haar is dit een startschot van 'een nieuwe wereld'. En: 'De eerste die gaat huilen, krijgt van mij 100 euro.' Maar alle gekheid op een stokje: de bezoekers hebben ook een grote verantwoordelijkheid. Als 'we met z'n allen' laten zien een veilig event te kunnen neerzetten, dus zonder besmettingen, belooft dat veel goeds voor de toekomst.
Niet te vroeg juichen
Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, is de eerste die door De Wilde wordt ondervraagd. Ze leeft mee met de eventsector, die naast artiesten ook bestaat uit geluidstechnici, boekingsagenten en toiletdames, aldus de CDA'er. Nadat ook de woorden 'perspectief', 'verbinding' en 'snakken' zijn gevallen, komt Keijzer gelukkig origineler uit de hoek. Of we te maken hebben met een ommekeer? 'Eerder een startpunt, we moeten niet te vroeg juichen. Maar het begin is er.' Is dit een blauwdruk voor de toekomst? Keijzer: 'Van het organiseren van events heb ik dan weer minder verstand - behalve de buurtbarbecue in Volendam dan.' Het voelt wat ongemakkelijk, met 500 man binnen in een kleine ruimte, merkt De Wilde terecht op. Wat vindt arts/microbioloog professor Andreas Voss (RadboudUMC) daarvan? 'Het risico om hier besmet te raken is net zo groot als in de supermarkt - vrij klein dus. Plus iedereen hier is negatief getest. Natuurlijk, thuis op de sofa is het veiliger. Maar het is hier verantwoord.'
Bitterbal
Vervolgens doet De Wilde een rondvraag in de zaal, digitaal uiteraard. Waar hebben de aanwezigen het meest behoefte aan als zij straks weer 'voor het echie' een event mogen bezoeken? De woorden borrel, bitterbal en gezelligheid vallen. Dat is een mooie insight voor de aanwezige eventmarketeers. Zorg voor een mooie line-up aan sprekers, maar het sociale element, waar 'juist nu' zoveel behoefte aan is, is minstens zo belangrijk.
Schat aan informatie
Tussen de bedrijven door krijgen we Riemer Rijpkema, directeur van medeorganisator CLC-Vecta, centrum voor live communicatie, te pakken. Hoe beleeft hij het evenement? 'Ik ervaar een soort enthousiasme maar ook ingetogenheid en realisme: hoelang gaat het nog duren voor we écht mogen? Voor mijn gevoel gaan we in september weer echt van start, maar wel onder voorwaarden. Een event zónder maatregelen? Dan moet je echt over de kerstdagen heen. Daar moet je eerlijk in zijn.'
Wanneer is Rijpkema tevreden? 'We onderzoeken hier zoveel zaken, over gedrag en contact. Daaruit komen inzichten. Veronderstellingen, die kunnen worden beargumenteerd of ze juist zijn. Je kunt naar combinaties kijken. Het geeft een schat aan informatie, zeker voor de zeven pilot-events die nog gaan komen. We willen laten zien dat veel veronderstellingen niet kloppen. Het aantal besmettingen speelt daarin dus een grote rol. Een groot voordeel heeft al plaatsgevonden, namelijk dat een aantal mensen positief is getest bij de PCR-test. Die lopen hier dus logischerwijs niet rond. We doen ook sneltests, waarmee we laten zien hoe we die data terugleggen zodat we mensen snel toegang kunnen verlenen tot events. Wanneer het kabinet met al deze informatie aan de slag gaat, ben ik een gelukkig mens.'
Foto door Andy Zuidema.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DDMA viert jubileum, Janssen... 29-11-2024
- Marketingtrends 2025: AI-snippets,... 29-11-2024
- D&IN publiceert protocol datalekken 28-11-2024
- Hoe Mediahuis miljoenen... 28-11-2024
- De marketingtransfers van week 47,... 22-11-2024
- [onderzoek] “Merken moeten inspelen... 19-11-2024