LeasePlan zet in op duurzame mobiliteit: 'We moeten zelf het goede voorbeeld geven'

LeasePlan zet in op duurzame mobiliteit: 'We moeten zelf het goede voorbeeld geven'
  • B2b
  • 12 mrt 2021 @ 12:26
  • 26154 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Communicatie

De behoefte aan duurzame, schone mobiliteit onder Nederlanders rukt op. LeasePlan springt in op deze trend met een nieuw deelmobiliteitsconcept genaamd Tripp. Viola Kieffer (product development manager, foto) en Corinne Vonk (manager communicatie & social responsibility) delen de eerste uitkomsten.

De behoefte aan duurzame, schone mobiliteit onder Nederlanders rukt op. Autobezit maakt steeds meer plaats voor autogebruik. LeasePlan springt in op deze trend met het in januari gelanceerde Tripp: een proef met deelmobiliteit, waarmee de leasemaatschappij onderzoekt in hoeverre stedelingen bereid zijn hun mobiliteitsbehoeften in te vullen door het delen van auto’s en (bak)fietsen. Viola Kieffer (product development manager) en Corinne Vonk (manager communicatie & social responsibility) delen de eerste uitkomsten.


Corinne Vonk.

De proef wordt in eerste instantie afgenomen onder 650 huishoudens in vier Amsterdamse wooncomplexen die onderdeel zijn van de woningportefeuille van vastgoedbelegger CBRE Global Investors. Zij kunnen via een app onbeperkt gebruikmaken van twee deelauto’s, -fietsen en -bakfietsen, die geparkeerd staan in de garages van de complexen.

LeasePlan zet zich al langere tijd in voor duurzaamheid, zo trapt Corinne Vonk af, maar sinds de coronacrisis is dit in een stroomversnelling geraakt. ‘We geloven in duurzame en emissievrije mobiliteit, we zijn niet voor niets al in 2019 voor 100% elektrisch gaan rijden, met onze eigen werknemers in lease- en deelauto’s. Put you’re money where you’re mouth is. Als we de verandering naar een duurzame mobiele wereld willen inzetten, moeten we zelf het goede voorbeeld geven. Bovendien rijden er in Nederland honderden zakelijke deelauto's van LeasePlan. Het was dus een kleine stap om door te pakken op particulieren. We kiezen ervoor om impact te maken met het product dat we bieden, dat gaat verder dan een marketingtrucje. We maken impact waar we relevant zijn, en dat is mobiliteit.’

Duurzame mobiliteit is dus niet per se een nieuwe trend, althans niet voor LeasePlan, vult Viola Kieffer aan. ‘Twee jaar geleden hebben we echt een voorsprong genomen in mobiliteit en elektrisch rijden. Dat was toen voor veel mensen nog een ver van hun bed-show. Nu komt er steeds meer vraag naar. Elektrisch rijden wordt relevanter, maar sowieso alternatief reizen, bijvoorbeeld in combinatie met het OV, rukt op. Mensen zijn op zoek naar een andere manier van reizen, en dan is een deelconcept aantrekkelijk en toegankelijk. Ze denken na: heb ik die eigen auto nog wel nodig als ik -nu in coronatijd- zoveel thuiszit? Is het dan niet veel handiger om er eentje dichtbij te hebben staan waarvan ik weet dat ik 'm in een besloten en veilige community gebruik?’

Makkelijk geregeld

LeasePlan is eind vorig jaar benaderd door CBRE, dat op zoek was naar een partij die kan ondersteunen in het aanbieden van deelmobiliteit. Kieffer: ‘We nemen het ondernemersrisico op ons, voor in eerste instantie zes maanden, tot de zomer dus. De eerste reacties zijn enthousiast: de bewoners zijn blij dat er voor hen goed mobiliteitsaanbod beschikbaar is, en vooral zo dichtbij. Ze kunnen gewoon de parkeergarage inlopen en er staat een auto of fiets klaar. En het is makkelijk in orde gemaakt via de app. Je hoeft niet eerst de stad in om van alles te regelen.’ Inmiddels maakt ruim 20% van de bewoners gebruik van Tripp, aldus Kieffer. 'Dat is best een mooi aantal, zeker in coronatijd, met de avondklok, maar ook bijvoorbeeld het winterse weer afgelopen februari. Een van de bewoners heeft zelfs zijn oude auto weggedaan: Tripp is voor hem de vervanger.’ Vonk vult aan: ‘Er zijn meer dan 6 miljoen auto's in Nederland ouder dan 11 jaar. Door jonge lease-auto’s in te zetten, vergroten we de duurzaamheid en leefbaarheid in de grote steden.’ Hoe ziet de marketing rondom Tripp eruit? Vonk: ‘Onze marketing speelt zich voornamelijk online af, via video en e-mailing, waarmee we de bewoners bekend maken met de voordelen en het gemak van Tripp. Ook bieden we de eerste vier uur gratis aan. Dat heeft mogelijke drempels weggenomen.’

Verder uitrollen

LeasePlan focust zich in eerste instantie op de huidige proef, met de ambitie om uit te breiden. Kieffer: ‘In de zomer gaan we kijken: hoe ervaren de bewoners het concept, werkt de app zoals zij dat willen, krijgen ze het juiste aanbod van mobiliteit? Dat moeten we gaan ondervinden en op basis daarvan willen we het concept verder uitrollen naar meer wooncomplexen in andere grote steden. Dit sluit aan op onze huidige deelconcepten: we bieden al deelauto’s aan voor onze verschillende zakelijke klanten, zoals gemeentes maar ook commerciële bedrijven, en dat kunnen we ook doen met deelfietsen.’ Vonk: ‘De vraag naar deelmobiliteit komt niet alleen vanuit de wooncomplexen, de beheerders ervan willen ook het leefplezier in de stad vergroten die past bij een duurzame leefomgeving, en dan zoeken ze een partij als LeasePlan.’

Bezettingsgraad

Wat is het doel voor de lange termijn? Kieffer: ‘Het succes heeft te maken met het gebruik. Kijk, de auto's en fietsen kunnen natuurlijk nooit honderd procent geboekt zijn, want dan gaan teveel mensen misgrijpen en dat wil je niet. We zoeken dus naar een optimale balans tussen goede beschikbaarheid van de voertuigen en bezettingsgraad. We willen straks op een bezettingsgraad van 35% zitten, dus dat de auto's en fietsen voor 35% van de tijd geboekt zijn. En dan kijken we ook naar gangbare uren, dus van 8 uur ‘s ochtends tot 10 uur ‘s avonds. Als we zien dat die bezettingsgraad gehaald wordt, gaan we als benoemd kijken of we kunnen uitbreiden naar andere steden.' Op hoeveel gebruikers wil Tripp over een jaar zitten? Vonk: ‘Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe snel de opschaling gaat. We bedienen nu 650 huishoudens, idealiter zijn we in 2022 een stuk verder. De proef is geslaagd als we na de eerste zes maanden naast de huidige vier wooncomplexen een aantal nieuwe locaties in andere steden hebben aangesloten. Dat zou mooi zijn. En dat tegelijkertijd oude auto's worden vervangen voor nieuwe, schone auto's. Ik hoop dus dat we van de proef een blijvend concept kunnen maken die uiteindelijk leidt tot veel gebruikers.’

Dit artikel verscheen eerder in MT21.05.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken