[column] Onze aandachtsspanne is niet van elastiek

[column] Onze aandachtsspanne is niet van elastiek
  • B2b
  • 26 mrt 2021 @ 10:18
  • 12703 x gelezen
  • Link
  • Onno Rompa
    Onno Rompa

    Sales en Marketing Manager Funk-e
    Funk-e
  • Communicatie

Opvallen in content: een gevecht om aandacht dat experts dagelijks bezighoudt. En dat geldt allang niet meer alleen voor externe communicatie, maar heel nadrukkelijk ook voor interne communicatie.

Hoe zorg je ervoor dat je opvalt bij je eigen medewerkers, tussen al het geweld aan informatie dat dagelijks op hen af wordt gevuurd?

Je moet zorgen dat je de aandacht trekt van mensen die in principe niet van te voren bedachten dat ze jouw artikel / advertentie zouden lezen. De crux is dat dit voor interne communicatie exact ook zo geldt. Wanneer jij de communicatie-adviseur of een HR-medewerker bent die een verandering intern moet communiceren, moet je zorgen dat je boodschap opvalt. Hoe informeer je je medewerkers over een nieuwe wet- en regelgeving?

Je smartphone pak je er zo’n 220 keer per dag bij. Daarnaast heeft de COVID pandemie ook bijgedragen aan een nog grotere online aanwezigheid. Niet alleen in je prive leven, maar ook bedrijven zoeken op tal van manieren online contact met hun (potentiele) klanten. Hoe zorg je er dan dus voor dat je opvalt tussen alle prikkels die je medewerker op een dag krijgt? Men ‘staat’ tegenwoordig altijd aan. Even scrollen hier, toch nog iets lezen daar. De grote spelers, zoals Facebook, hebben hier een methode voor: zorg dat je je doelgroep heel specifiek segmenteert. Weet wat past bij een bepaalde leeftijdscategorie, locatie of geslacht en speel hier op in. En het is bewezen dat het werkt, op basis van data en metingen. Klinkt simpel, toch? Dus waarom passen we dit dan toch nog te weinig toe binnen interne communicatie?

Het goede nieuws is dat we binnen interne communicatie al een eind zijn: we weten wie de doelgroep is, we hebben de middelen om gesegmenteerd te communiceren en er is veel informatie beschikbaar om te kunnen segmenteren.

Denk aan: afdelingen, leeftijdscategorie of geslacht. Je zou denken: appeltje, eitje.

Helaas is niets minder waar. We schieten als het gaat om interne communciatie vaak nog met hagel. Zolang het bericht maar op het Intranet staat, is het goed. Of we geven een webinar voor 500 medewerkers, met een totaal verschillende achtergrond, kennisniveau, houding ten opzichte van de verandering en interesse.

Hiermee ga je het verschil niet maken. Op deze manier is geen enkele organisatie in staat om een interne boodschap op maat voor een specifieke doelgroep interessant en relevant te maken. Sterker nog, de kans dat je medewerker je boodschap daadwerkelijk ziet is nihil. Je bent een van de zoveel stukken content dat dagelijks wordt afgevuurd. Helaas wordt er zo’n 1% onthouden en dat is echt niet je Intranetbericht.

Vele externe communicatiespelers, denk aan reisorganisaties of e-commerce labels, meten precies wat hun doelgroep wil horen of zien.

Zij maken serieus werk van het verkopen van hun boodschap. Met resultaat! In andere woorden: zorg dus dat je ook serieus werk maakt van je interne communicatieboodschap. Richt je strategie op effectiviteit: denk vooruit op basis van data, content en organisatiedoelen.

We leven in een maatschappij waarin we 24/7 alert zijn en aanstaan. De 9 tot 5 mentaliteit is iets van gisteren, dat betekent dus ook dat je medewerker buiten deze uren ook gevoed wordt met informatie dat werkgerelateerd kan zijn. Over het algemeen krijgen medewerkers veel tekst te verwerken, zorg er daarom dus voor dat je tijdens de werkdag juist communiceert met visuele aanpak en een luchtige, frisse schrijfstijl. Het valt op, het trekt de aandacht en het zorgt ervoor dat je medewerker meer wil weten. Precies zoals externe communicatie dit al jaren aanpakt: aandacht trekken, meer willen weten en vervolgens tot een aankoop overgaan.

 

Onno Rompa

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken