Monitor Consumentengedrag: Nederland heeft behoefte aan beleving en beweging

Monitor Consumentengedrag: Nederland heeft behoefte aan beleving en beweging
  • B2b
  • 19 feb 2021 @ 10:51
  • 26767 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Communicatie

Mensen willen weer naar fysieke evenementen. Online evenementen zijn in opkomst, maar de meeste mensen willen er nog niet voor betalen. Toch biedt deze vorm merken de mogelijkheid om zichtbaar te blijven.

Vooral onder jongeren zien we de impact van de lockdown op hun mentale gezondheid. Een mooie kans voor merken om wat verlichting te brengen? De Hersenstichting draagt in ieder geval haar steentje bij aan onze fysieke en mentale gezondheid door ons in beweging te brengen met de populaire Ommetje-app.

Nederlanders smachten naar fysieke evenementen, maar ook kansen voor online evenementen

Een groot deel van Nederland kan niet wachten tot er weer fysieke evenementen zijn. Bijna één op de vijf Nederlanders heeft behoefte aan manieren om zichzelf te vermaken. Fieldlab Evenementen, de organisator van proefevenementen, heeft dit aan den lijve ondervonden. Dinsdag maakten zij de data bekend voor twee proeffestivals in maart en binnen een paar uur waren er al meer dan 63.000 aanmeldingen binnen. Dit laat wel zien hoe sterk de behoefte aan fysieke evenementen is. We zien de laatste weken vooral een sterke groei in het aantal jongeren dat positief tegenover het bezoeken van evenementen staat (momenteel 28%). We hebben evenementen zo ontzettend gemist, dat er veel positieve aandacht zal gaan naar de evenementen die weer opgestart worden. Een mooie kans voor merken om sponsorships en andere samenwerkingen aan te gaan met deze evenementen en mee te liften op deze positieve aandacht.

Maar, terwijl de maatregelen nog van kracht zijn, lijkt de enige mogelijkheid voor veel bedrijven en organisaties om zich te richten op online evenementen. Het grote publiek loopt hier echter nog niet echt warm voor. De meerderheid (57%) van de Nederlanders geeft aan niet te willen betalen voor online evenementen. ‘Dan kan ik net zo goed de televisie aanzetten, als ik betaal wil ik erbij kunnen zijn’, licht één van de deelnemers aan Monitor Consumentengedrag toe. Zijn die online evenementen dan enkel een hoop geldverspilling?

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes (midden onder op foto): 'Zeker niet, kijk naar de 1,7 miljoen bezoekers van Vrienden van Amstel Live. Kijk naar de livestream van Billie Eilish een aantal maanden geleden. Je moet juist bereid zijn het experiment aan te gaan. Het is bijvoorbeeld mooi om te zien hoe de livestreams van ITA niet zomaar toneelregistraties zijn, maar bijna een kunstvorm op zich tussen film en toneel in. Als merk kun je dit soort initiatieven steunen of je gebruikt ze ter inspiratie.'

Bathilde Meulenbeld, Client Consultant bij Validators: 'Online evenementen kunnen ook kansen bieden om een nieuw publiek aan te spreken, zo zagen we vorig jaar bijvoorbeeld bij de Museumvereniging. Vorig jaar april, toen de eerste lockdown net enkele weken van kracht was, stond de Nationale Museumweek op de planning. Deze museumweek werd in rap tempo omgebouwd naar een online event. De organisatie bedacht een digitale expositie op de Dam, waarbij mensen zelf hun favoriete kunstwerk konden tonen. Daar moest Validators natuurlijk aan mee doen. Daarnaast maakten ze gedurende de Museumweek elke dag live uitzendingen van #OnsEchteGoudTV. Dat is pas omdenken!'

Aanhoudende lockdown heeft een grote impact op geestelijke gezondheid jongeren, wees als merk een lichtpuntje met positieve initiatieven

Vorige week vroegen Femke Halsema en zes andere prominenten de aandacht voor de mentale gevolgen van de coronasituatie voor jongeren middels een manifest. Deze oproep komt zeker niet zomaar uit de lucht vallen. Al maandenlang speelt de mentale gezondheid van jongeren een rol in het coronadebat. Wellicht niet geheel onterecht, want we zien in de monitor direct terug dat jongeren zich veel meer zorgen maken over hun eigen geestelijke gezondheid (51%) dan dat 35-plussers (30%) dat doen. De zorgen om de eigen geestelijke gezondheid van jongeren heeft pieken en dalen gekend sinds het begin van de coronacrisis, maar er is een duidelijke stijgende trend te zien. Van 34% eind maart vorig jaar, naar meer dan de helft van de jongeren die er zich nu zorgen over maken. Ruim een derde van de Nederlandse jongeren heeft dan ook behoefte aan positieve initiatieven. Daarnaast ziet bijna drie op de vijf gezondheid als een belangrijk communicatie thema voor merken. Op een positieve manier aandacht besteden en bijdragen aan de geestelijke gezondheid van jongeren kan dus een sterke stap zijn voor merken.

Leer van de succesvolle gezondheidscommunicatie van de Hersenstichting

Inmiddels hebben al 824.000 Nederlanders in de afgelopen tijd de Ommetje-app gedownload. De app, waarop je punten kan verdienen met wandeltochtjes en hiermee de strijd aan kan gaan tegen je vrienden, is een echte hit. De succesvolle app van de Hersenstichting staat al enige tijd bovenaan in de app stores. Een slimme zet van de Hersenstichting, als je bedenkt dat 56% van de Nederlanders gezondheid een belangrijk communicatiethema voor merken vindt. Het succes van de Ommetje-app sluit mooi aan bij de ongekende populariteit van wandelen tijdens de coronacrisis. Na de eigen auto, wordt ‘te voet’ gezien als het meest belangrijke middel om jezelf te verplaatsen. In grote steden is wandelen zelfs het meest belangrijke vervoersmiddel. Men wil graag meer bewegen en in de buitenlucht zijn, een succesformule voor de Ommetje-app. Met de app weet de Hersenstichting ook op een effectieve manier de jongere generatie te bereiken. Daarnaast doen inmiddels al zo’n 500 bedrijven mee met de app. Nadat een bedrijf 500 tot 1500 euro heeft gedoneerd aan de Hersenstichting, kan de app worden aangepast aan de huisstijl van het bedrijf. Een perfect voorbeeld van een initiatief dat naast het helpen van consumenten ook commercieel een succes is.

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken