Strategische denkers (7): 'Social media veranderen, maar de gebruiker wil nog steeds hetzelfde'

Strategische denkers (7): 'Social media veranderen, maar de gebruiker wil nog steeds hetzelfde'
  • B2b
  • 13 sep 2022 @ 10:32
  • 8590 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In deze serie over strategie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & content bij bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 5+1 begrippen.

Na jarenlang leidinggevende rollen aan bureauzijde te hebben vervuld, werkt Anneli Rispens (zie foto boven dit artikel, midden) momenteel als freelance social media management consultant. Als sparringpartner voor C-suite, brand- en marcom directors helpt ze bij het opzetten of optimaliseren van de social media strategie en operatie. Eerder deed ze dit al voor merken zoals Heineken, McDonald’s, Volkswagen, SEAT en Philips op global niveau.  Sinds kort vervult ze, naast haar werk als strateeg, parttime de rol van CMO bij het freelancenetwerk The Freelance Qommunity.

1. Uitgangspunt

‘De ene klant heeft behoefte aan inzichten en analyses die leiden tot een strategisch kader, de andere heeft dat helemaal niet en wil gewoon weten wat hij waar, wanneer en voor wie moet posten. Het belangrijkste dat mijn strategie moet doen, is de vragen van díe specifieke klant beantwoorden. Daarna kunnen ze zelfstandig of met mijn hulp aan de slag met resultaat boeken én groeien. Om op dat punt te komen, zoek ik naar verbinding.

Ik vind dat een social strategie een afgeleide moet zijn van een overkoepelende merk- en marketingstrategie.

Het omschrijft de manier waarop sociale media moet worden ingezet om die doelstellingen te bereiken. Het bevat dus ook dezelfde elementen als eerder genoemde strategieën, maar dan heel specifiek omschreven voor het social media PESO (paid, earned, shared, owned) ecosysteem.’

 

2.Inspiratie

‘Net als veel vakgenoten, ben ik dol op congressen en events zoals SXSW, TNW Conference en Cannes Lions. Tot 2019 was de Web Summit in Lissabon vaste prik met een groepje van tien vrouwen. Deels om te jureren, deels ter ontspanning. Tijdens de pandemie heb ik geleerd dat ik ook naar binnen kan keren voor inspiratie. Met ruim vijftien jaar ervaring in dit vakgebied kan ik gelukkig uit een vol vaatje tappen. Als ik vastloop kom ik in beweging. Soms letterlijk door te gaan sporten, fietsen of wandelen, soms figuurlijk door op reis te gaan in m’n hoofd in de vorm van meditatie. Vaak krijg ik de beste inzichten tijdens deze momenten.

Onderzoek toont aan dat mensen de beste ideeën krijgen tijdens het douchen. Je bent ontspannen, afgeleid en je dopamine is verhoogd.

In de loop der jaren heb ik geleerd gedurende de dag meerdere momenten van rust te creëren, juist in een vakgebied waarin je continue verwacht wordt “aan” te staan.’

 

3. Stokpaardjes

‘Sociale media vormen vooral een plek waar merken hun menselijke gezicht kunnen laten zien. Een opdrachtgever mag van mij niet vervallen in afstandelijke corporate messaging of marketing bullshit-bingo. Daar heb je andere kanalen voor, even daargelaten of het überhaupt slimme communicatiestrategieën zijn.

Het kan helpen om social media te zien als een feestje waar jij te gast bent.

Als je naar een feestje gaat, dan bedenk je vooraf wat je aan wilt trekken, je neemt een cadeautje mee, je komt binnen, stelt je netjes voor, je begint niet meteen over jezelf te praten, maar je kijkt waar mensen het over hebben en probeert aansluiting te vinden. Het klinkt misschien super knullig, maar het helpt echt om door deze bril naar strategie te kijken. Wat is jouw rol op het feestje? Ben jij de gangmaker waar iedereen graag bij wil staan? Of ben je de vervelende oom die alleen maar over zichzelf praat, en ook nog met consumptie?’

 

4. Denkfouten

‘Grote fout is bijvoorbeeld denken dat de verandering waar social media continu aan onderhevig is, ook verandering betekent van wat de basisbehoefte is. Als je door je wimpers kijkt, dan zie je dat ondanks alle innovaties, gebruikers dezelfde makken en nukken hebben. Ik zie die als: de behoefte aan sociaal contact, de behoefte aan succes en waardering, en de behoefte aan zelfontplooiing en expressie. Dus zelf probeer ik niet in de val te trappen om me te veel af te laten leiden door zogenaamde “shiny balls”, en mijn team en opdrachtgever altijd terug te brengen naar de basis. Welke behoefte willen we vervullen, en op welke manier spelen sociale media hier een rol in?’

 

5. Integratie

‘Het is al meermaals geantwoord door mijn voorgangers in deze rubriek, maar executie vereist geïntegreerd werken. Doe je dat niet, dan beperk je creativiteit en meer. Strategie moet dus vanaf de eerste meeting aan tafel zitten, en een rol houden bij creatie, executie en distributie. Templates en frameworks kunnen ook wel helpen bij het borgen van consistentie, maar ze slaan creativiteit dood. In mijn ervaring voorkom je dit door met elkaar in verbinding te blijven van begin tot eind. Onzin staat voor mij synoniem aan ego, aan angst. Ik wil graag geloven dat iedereen elke ochtend wakker wordt met de intentie om iets bij te dragen.

Om te zorgen dat de wereld ietsje beter, slimmer, leuker of fijner is, dankzij jou. Wanneer je als doel hebt om te dienen dan doe je dingen, maak je dingen, die een positieve impact hebben.

Dat hoeft in mijn optiek helemaal niet idealistisch en groots te zijn. Wanneer jij je echter laat leiden door onzekerheid en angst dan sta je niet in verbinding en kan je dus ook geen positieve bijdrage leveren aan de wereld om je heen. In ons vakgebied kan dit zich enerzijds vertalen in een megalomane manager, anderzijds in een klant die zo bang is om te falen dat hij alles “afreviewt”. Beide personen probeer ik in m’n leven te vermijden, iets wat een stuk makkelijker is als freelancer.’ 

 

6. Doordenkers

‘Ik hou van campagnes die aanzetten tot nadenken of actie. Een favoriet van het afgelopen jaar is “Vienna Strips on Only Fans”, een campagne waarbij Weense musea een Only Fans account gebruikten om kunst te eren die door platformen zoals Facebook en Instagram geweerd werd. Het is een aanklacht tegen de nieuwe puriteinse normen en waarden die onze samenleving momenteel infiltreren. De museumwereld was sowieso een hot topic afgelopen jaar, want ook de winnaar van de Cannes Lions categorie Social & Influencer speelde zich af in het British Museum. Echter, in dit geval zonder medewerking van het museum zelf. Unfiltered History Tour is een Instagram-filter waarmee bezoekers van het British Museum een alternatieve audiogids van de exposities kunnen ervaren. Deze rauwe verhalen beschrijven de diefstallen van de tentoongestelde voorwerpen, en zijn ingesproken door mensen uit het land van herkomst. Wederom een campagne die je aanzet tot nadenken.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken