[column] Boomerang recruitment
- B2b
- 13 okt 2022 @ 11:08
- Link
-
Vincent Mispelblom Beyer
headhunter
Flexfirm - Geen tag
- 13 okt 2022 @ 11:08
- Vincent Mispelblom Beyer
In een krappe arbeidsmarkt is het moeilijk om aan personeel te komen. Creativiteit in werving is essentieel, alle middelen zijn geoorloofd. Zoals het terughalen van mensen die al bij je gewerkt hebben, oppert onze columnist Vincent Mispelblom Beyer.
Natuurlijk is er personeel te krijgen. Die stelling durf ik best aan. Als je maar leuk en normaal betaald werk aanbiedt, gelardeerd met wat op de doelgroep afgestemde secundaire arbeidsvoorwaarden (voetbaltafel en vega-lunches gaan overigens het verschil niet maken). Het is allemaal niet zo moeilijk, wel voor instanties als Schiphol, die niet snappen waar ze de mensen vandaan moeten halen. Terwijl de rest van Nederland ook wel begrijpt dat rottig werk dat slecht betaalt niet bij iedereen favoriet is. Als je je best doet, zie je nog heel wat geschikte kandidaten lopen.
Dat er 50.000 mensen van 50 jaar en iets ouder een baan zoeken, blijft bijvoorbeeld redelijk onderbelicht. 60.000 mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt zitten thuis, maar ja, als je blind bent kun je heus wel telefoneren. Maar dat wordt niet gezien. Om over mensen met een andere huidskleur nog maar te zwijgen.
Een groep waar eigenlijk nooit aandacht aan wordt besteed, wordt gevormd door de mensen die al eerder bij je werkten. Omdat er klakkeloos vanuit wordt gegaan dat ze toch niet meer terugkomen.
Ze zijn immers niet voor niets weggegaan. Mensen terughalen, wordt als iets gênants gezien. Maar dat is niet terecht.
Waarom niet? Maar liefst 31% van de ondervraagden over dit onderwerp geeft aan een terugkeer serieus te overwegen wanneer dit gevraagd zou worden. Natuurlijk is dit niet zonder voorbehoud. Een werknemer moet dan wel op een waardige manier zijn weggegaan, dus zonder slaande deuren. En er is een exitgesprek gevoerd, eveneens in een goede sfeer. Een integere offboarding, ook administratief, waarbij de laatste onkostendeclaratie zonder gezeur wordt voldaan. Afgetopt door een afscheid, in de vorm van een borreltje, met een fijne vaarwelspeech en een leuk aandenken. Waar ook het management acte de présence gaf. Dit is geen afscheid, we’ll meet again! Ook belangrijk is dat je er op deze manier een nieuwe ambassadeur voor je bureau bij hebt gekregen.
Je kunt dan na verloop van tijd zo’n ex nog eens benaderen. Contact met hem of haar onderhouden door hem of haar uit te nodigen op een borrel.
Waar je na verloop van tijd subtiel kan opperen om eens over terugkomen na te denken, omdat er inmiddels kansen op promotie zijn die er eerder niet waren. Of omdat de werkvloer verbeterd is nadat een vervelende leidinggevende zijn biezen pakte. Vul zelf maar in.
Boomerang recruitment heet dit fenomeen. Je kan er een goed ingevoerde kracht mee binnenhalen, die gemotiveerd is en inmiddels meer kennis heeft dan toen deze vertrok. Die kans laat je toch niet liggen?
-
Vincent Mispelblom Beyer
- Werkt bij: Flexfirm
- Functie: headhunter
- Website:http://www.flexfirm.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing