[column] Het einde van het eindejaarsgesprek

[column] Het einde van het eindejaarsgesprek
  • B2b
  • 18 dec 2022 @ 15:43
  • Link
  • Vincent Mispelblom Beyer
    Vincent Mispelblom Beyer

    headhunter
    Flexfirm
  • Geen tag

Het einde van het jaar nadert en om mij heen hoor ik dat de eindejaarsgesprekken worden gevoerd. Dat is in de reclamewereld vanzelfsprekend, maar daarbuiten helemaal niet.

Al zeven jaar geleden, in 2015, schrapte Accenture wereldwijd het eindejaarsgesprek – omdat ‘het duur is en narcisme in de hand werkt’.  

Accenture is met zijn 330.000 werknemers wereldwijd bepaald geen kleine speler. En hoewel het natuurlijk fijn grappen maken is over deze strakinhetpak-zittende consultants, kunnen we soms best wat van hen leren. Zoals nu. Maar niet alleen van hen. Onder meer Deloitte, Microsoft, PWC en Adobe gingen hen al voor en gooiden het eindejaarsritueel overboord.

Accenture heeft voor deze beslissing het systeem van het jaarlijkse evaluatiemoment goed onder de loep genomen. En de uitkomsten waren niet positief. Zo bleek dat degenen die het best scoorden in evaluatiegesprekken ook degenen zijn die het hardst aan zelfpromotie binnen hun bedrijf deden. Narcisten die hun eigen persoonlijke belang stelden boven het bedrijfsbelang. En wie wil die nou hebben, of, als je ze al in huis hebt, houden?

Daarnaast levert het gesprek volgens Accenture gewoon te weinig op. Het kost teveel tijd en de meerwaarde is laag. Veel te laag. Een statisch instrument als dit sluit ook helemaal niet meer aan bij deze tijd waarin we medewerkers middels software kunnen complimenteren dan wel corrigeren. Realtime.

Het zal duidelijk zijn dat het alternatief voor deze statische beoordeling zit in de flexibiliteit. Beoordelingen worden vervangen door evaluaties die op elk moment kunnen plaatsvinden. Dat klinkt ook eigenlijk veel logischer, toch? Het geldt al helemaal voor de twintigers op de werkvloer, die willen een cultuur van continue feedback. Niet alleen van een manager, maar ook van elkaar.

In december gaan bespreken wat er voor de zomer allemaal gebeurde… weet jij het nog? Directe feedback geven wanneer de beschreven acties en reacties iedereen nog helder voor de geest staan, werkt veel beter. En als ongewenst of te verbeteren gedrag direct aangepast kan worden.  

En dat is in deze tijd bepaald geen overbodige luxe.

Vincent Mispelblom Beyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken