Veel minder reclame-acties rond WK Voetbal

Veel minder reclame-acties rond WK Voetbal
  • Bureaus
  • 10 jun 2014 @ 12:59
  • 30750 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • WK VoetbalReclameActiesCampagnes

Adverteerders haken veel minder in op het WK voetbal dan twee jaar geleden rond het Europees Kampioenschap. Marketingbedrijf Activate&Co telt dit jaar zo'n 150 reclame-acties, honderd minder dan in 2012. Vooral bedrijven in de energie- en telecomsector, oliemaatschappijen en bouwmarkten haken minder in.

Ook Promotional Partners telt minder WK-promoties: 115 acties tegenover 160 rond het WK 2010 en maar liefst 240 rond het EK van 2012. 

Vooral de teleurstellende prestatie van Oranje op het afgelopen EK in Polen/Oekraïne oorzaak van de forse daling, meldt Frank de Bruin van Activate&Co aan de NOS. 'Na het succes van het WK in 2010 zag je in 2012 een recordaantal acties in winkels: 241. De koorts was enorm, de deceptie des te groter. En ook de crisis speelt nu natuurlijk mee.'

Een ander punt is dat fabrikanten steeds kritischer zijn en zich afvragen of inhaak-acties nog wel succesvol kunnen zijn, zeker gezien het grote aantal ervan. Veel acties zijn volgens De Bruin te obligaat, met petjes of stickers. Het Jumbo-juichpak van Roy Donders springt er dit jaar uit. Ook de Amstel-profsloffen kunnen de waardering van De Bruin wegdragen. 

De prullaria hoort bij onze Oranje-beleving, aldus Activate&Co. Zoals Radio 1 het Tour de France-gevoel in Nederland groot heeft gemaakt, zo verspreiden winkels en fabrikanten met hun acties de voetbalkoorts, zowel bij mannen als vrouwen. 

Promotional Partners heeft ook de aard van de inhakers onderzocht. 'Als we naar het soort promoties van dit WK kijken, dan valt ons op dat 12% (dus ongeveer 1 op 8) van de gevoerde WK promoties een joint promotion betreft', meldt Johanna van Drongelen van Promotional Partners. 'De overige acties (7 van de 8 dus) zijn single promotions waarbij voornamelijk merkloze premiums worden ingekocht. Tijdens het WK van 2010 en het EK van 2012 was dit respectievelijk 8% en 11%. We kunnen dus stellen dat het aantal joint promotions in aanloop naar dit WK verhoudingsgewijs is toegenomen.'



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken