Super Bowl: ook Nederland valt massaal voor hond Budweiser

Super Bowl: ook Nederland valt massaal voor hond Budweiser
  • Bureaus
  • 3 feb 2015 @ 11:54
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsMerkenBereikReclameOnderzoek

De Super Bowl-commercials leven ook in Nederland. Niet alle de Amerikanen vielen massaal voor het verloren hondje van topadverteerder Budweiser, maar ook Nederland smolt weg. Dat blijkt uit onderzoek van social media-tool Coosto en reclamebureau Etcetera.

Tot het middaguur op maandag zijn er in Nederland 21.357 berichten verstuurd over de Super Bowl, waarvan bijna 7.000 tijdens de wedstrijd, zo becijferen Etcetera en Coosto. De online meest besproken Super Bowl-commercial was overduidelijk Budweiser‘s Lost Dog.

Ondanks het nachtelijke tijdstip van de Superbowl waren er toch ruim 6.100 Nederlanders die tijdens de NFL-finale via social media spraken over het event. Tijdens de ‘halftime show’ van Katy Perry en aan het einde van de wedstrijd is een duidelijke piek zichtbaar in het aantal Nederlandse berichten.

Vooraf is altijd een hoop te doen rondom de commercials die tijdens de Super Bowl worden uitgezonden. Dat was dit jaar niet anders. In Nederland bleek op basis van 1.940 berichten de ‘Lost Dog’-commercial van Budweiser het meest populair.

'Dit past helemaal binnen de Nederlandse reclamesmaak', aldus Ben Imhoff, creatief directeur bij Etcetera. 'In Nederland doen commercials waarin dieren de hoofdrol spelen het gewoon goed. Kijk maar naar de meest recente editie van Gouden Loeki, waarin bij drie van de vijf beste Nederlandse commercials dieren centraal staan. De Super Bowl laat dit jaar wederom zien dat je wel degelijk reclame kunt maken voor de massa. Ook laat het zien wat de impact is van samen kijken. Dat is tegelijkertijd ook het knappe van de Super Bowl-commercials: het zijn stuk voor stuk commercials die een universeel sentiment oproepen.'

De top-5 van meest besproken commercials in Nederland bestaat naast Budweiser uit T-Mobile, Victoria’s Secret, Universal Studios en Nissan. Het Nederlandse sentiment rondom de Super Bowl-commercials was zeer positief (77%).

Imhoff doet een oproep aan adverteerders: 'Het succes van de Super Bowl-commercials in de VS geeft eens te meer aan dat Nederlandse adverteerders veel bewuster bezig zouden moeten zijn met het maken van onderhoudende, relevante of humoristische commercials bij grote live-evenementen of programma’s met miljoenen kijkers. Nu wordt er bij de finale van Boer Zoekt Vrouw willekeurig reclametijd ingekocht, waardoor alleen de reguliere commercials voorbijkomen alsof er niets aan de hand is. Een gemiste kans om meer dan vier miljoen kijkers recht in het hart te raken.'

Coosto en Etcetera hebben voor deze social media-analyse gezocht in publieke berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest, WordPress, Blendle en honderdduizenden blogs, fora en nieuwssites. Voor de commercial-analyse is een vergelijkende zoekopdracht met 20 merknamen en commercial-hashtags uitgevoerd.

Lees ook: Commercials Super Bowl 12% duurder, maar ook leuker? 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken