[rondvraag marktonderzoek] 'Voor langetermijnsucces is krachtenbundeling cruciaal'

[rondvraag marktonderzoek]  'Voor langetermijnsucces is krachtenbundeling cruciaal'
  • Bureaus
  • 1 mrt 2024 @ 08:28
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AccountabilityOnderzoek

Opmerkelijk: binnen één week in januari 2024 kondigen verschillende grote Nederlandse marktonderzoekbureaus consolidaties aan. Wat heeft de marketeer er aan? Een goede reden om bij te praten met vier toonaangevende partijen, waarbij gelijk de plannen en kansen voor 2024 op tafel komen. Deel 2: YouGov x CPS GfK.

Davy van Raemdonck is Director Consumer Panel Services GfK voor zowel België als Nederland, ondertussen zo’n 20 jaar. Hij startte als marktanalist en pakte nadien een meer commerciële rol, waarbij hij verantwoordelijk werd voor verschillende klanten in de FMCG-industrie. Sinds 2014 is hij eindverantwoordelijk voor Consumer Panel in België en sinds 2020 ook voor Nederland. In januari 2024 nam YouGov Consumer Panel Services GfK over. Zijn passie is naar eigen zeggen om klanten zo goed mogelijk te helpen met hun businessvragen. ‘En hen dankzij onze oplossingen op weg zetten om de juiste beslissingen te nemen voor de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden.’

1. Hoe ben je in het onderzoekvak beland?

'De passie voor onderzoek is ontstaan tijdens mijn studie TEW [Toegepaste Economische Wetenschappen, red.] met specialisatie Marketing aan de Universiteit van Antwerpen. Hier heb ik samen met verschillende bedrijven onderzoek mogen doen naar het aankoopgedrag van consumenten. Mijn eerste baan was echter niet in marktonderzoek, maar als medewerker Thesaurie & Hedging op een financiële afdeling van een metaalverwerkend bedrijf. Ik was nog steeds enorm geboeid door aankoopgedrag en miste dit aspect in mijn eerste baan. Toen ik even later, in 2004, besloot om een carrièreswitch te maken, was de keuze voor een functie binnen een onderzoekbedrijf heel bewust. Ook na twintig jaar is mijn baan nog steeds bijzonder boeiend en leerzaam.'

2. Voilà. Hoe zou je YouGov typeren, wat is hun USP?

'Ik heb YouGov ondertussen leren kennen als een jong, dynamisch en modern onderzoekbureau. Ze zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid en steken hun ambitie niet onder stoelen of banken. Hun 'speed-to-market' en bijbehorende communicatie vind ik zeer sterk, zowel visueel als inhoudelijk. Ze spelen ook sterk in op de actualiteit. Hun business is tevens zeer complementair met die van Consumer Panel Services GfK. Naast het in kaart brengen van wie, wat, waar, wanneer koopt en waarom, kunnen we onze inzichten nu ook verrijken met alle informatie die YouGov verzamelt rond opinies, motivaties en voorkeuren van mensen. Daarnaast brengen ze ook mediagewoontes in kaart. Hierdoor krijgen we een volledig 360 graden-zicht op de FMCG-shopper en kunnen we onze klanten nog beter begeleiden bij het bepalen van hun marketing-, trademarketing- en salesstrategieën.'

3. Wat kan een B2B-marketeer vinden bij YouGov?

'Heel veel, we gaan immers geen vraag uit de weg! We willen onze klanten een zo volledig mogelijke ondersteuning bieden bij het maken van hun plannen en verbinden de verschillende stappen in zo'n proces met elkaar. Dit kan dus gaan van het in kaart brengen van bestaande markten waarin onze klanten actief zijn, tot het leren kennen van nieuwe markten in functie van het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Het ontdekken van dergelijke opportuniteiten wordt uiteraard gevolgd door het maken van de juiste plannen. Waar zet je op in? Op wie ga je je richten? Hoe ga je vervolgens deze shoppers benaderen en bereiken? Deze plannen dienen vervolgens succesvol uitgerold te worden. Dergelijke marketingcampagnes of andere strategische of tactische marketingacties kunnen ook door ons worden opgevolgd, waardoor er nagegaan kan worden hoe succesvol deze waren. Hieruit kan je ook analyseren wat goed ging en wat minder succesvol was, met als doel nieuwe inzichten te halen uit de bestaande manier van werken, waardoor je deze learnings in je vervolgcampagnes weer kunt meenemen.'

4. Wat worden de uitdagingen voor B2B-marketeers in 2024?

'Dit zijn er meerdere in min ogen. De levensmiddelenindustrie staat immers voor verschillende uitdagingen, zowel op korte termijn als op lange termijn. In eerste instantie is er de verhoogde competitiviteit tussen de spelers. Door de macro-economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren is de concurrentie enorm toegenomen, zowel voor fabrikanten als voor retailers. Door de sterke focus op prijs en promoties is er op dit moment weinig ruimte om creatief uit de hoek te komen. Dit laatste is in mijn ogen echt wel noodzakelijk om op lange termijn succesvol te zijn. In tijden van crisis en inflatie is dit koren op de molen voor huismerken en staan de A-merken onder druk. Kortom, wil je als A-merk opnieuw met groei aanknopen, dan zal je de shopper echt wel moeten overtuigen van de meerwaarde om voor jou te kiezen. Innovaties zijn hier een krachtig middel, zeker in combinatie met de juiste creatieve communicatie. Uit meerdere studies is immers gebleken dat merken die groeien en marktaandeel weten te winnen, verhoudingsgewijs meer innoveren en tevens ook meer investeren in media. Met deze innovaties zet je een nieuwe standaard neer, maar zoiets gaat niet vanzelf… Je moet je boodschap ook via verschillende kanalen overbrengen naar jouw doelgroep. Die doelgroep is niet alleen heel divers geworden, maar ook veel moeilijker te bereiken, ondanks de waaier aan digitale communicatiemogelijkheden. Je krijgt immers maar héél weinig tijd om de aandacht te trekken.

Verder lijkt het me ook zeer belangrijk om vaker richting langetermijnplanning te gaan, die tevens op een duurzame manier wordt uitgerold.'

5. YouGov nam, zoals we al lazen, je eigen CPS GfK over. Waar duidt deze consolidatie op?

'Consolidatie is recent weer wat meer in beeld gekomen, maar deze trend is van alle tijden. Ook bij GfK zijn we destijds niet alleen organisch, maar ook strategisch gegroeid dankzij overnames. Nog meer dan vroeger is het vandaag belangrijk om slagkrachtig te zijn als je op lange termijn succesvol wilt zijn en blijven. Hierdoor is het belangrijk om krachten te bundelen en elkaar te versterken. Dat is ook de reden waarom YouGov in CPS GfK investeert. Dankzij deze combinatie ontstaan immers nieuwe mogelijkheden en opportuniteiten voor onze klanten.'

6. Wat kan jullie nieuwe combi voor de klant betekenen?

'Zoals gezegd zijn onze beide bedrijven bijzonder complementair, we vullen elkaar naadloos aan. Door de sterke punten van zowel YouGov als Consumer Panel Services GfK te bundelen, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor onze klanten om hun bedrijfsstrategieën niet alleen beter te onderbouwen, maar ook effectiever in te zetten, met meer succes tot gevolg. Dit alles dankzij de volledige 360-gradenweergave op de shopper.'

7. Nog ander nieuws dat je wilt delen?

'Bij CPS GfK zijn we ontzettend benieuwd wat onze toekomst onder de vleugels van YouGov gaat brengen. Nu we eindelijk officieel samen zijn, kunnen we vanaf vandaag ook echt aan de slag om onze portefeuille verder uit te breiden, nieuwe markten aan te boren en nieuwe tools te gaan ontwikkelen om onze klanten nog beter te helpen. Daar kijken we met z’n allen enorm naar uit!'
(PvWK, beeld: NK mbv AI)

Meer info klik hier


Davy van Raemdonck

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken