Cannes Lions: JWT wint eerste goud voor Nederland

Cannes Lions: JWT wint eerste goud voor Nederland
  • Bureaus
  • 21 jun 2017 @ 00:16
  • 15434 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatieVirtual RealityCampagnesCannesAward

Het eerste Nederlandse goud is binnen in Cannes. J. Walter Thompson, vorig jaar de grote Nederlandse winnaar, won dinsdag een gouden Direct Lion voor 'School for Justice', een speciaal project voor de Free a Girl Movement. Ook was er goud weggelegd voor MediaMonks, dat betrokken was bij ‘Enter Sandbox’, een project voor Audi in samenwerking met reclamebureau POL uit Oslo.

Dinsdag was de prijzenavond voor de categorieën Innovation, Cyber, Mobile, Creative Data en Direct. Het meest succesvol was Nederland bij de Cyber Lions. MediaMonks won in die categorie niet alleen goud met 'Enter Sandbox', maar ook twee keer zilver. Ook ging er in die categorie zilver naar de Adobe-campagne 'Make A Masterpiece', die MediaMonks maakte samen met Goodby Silverstein & Partners.

Bronzen Cyber Lions waren er voor TramRoulette van TBWA\Neboko (voor Holland Casino) en de Unicef-campagne 'The Shared Story of Harry and Ahmed' van 180 Amsterdam.

Rembrandt, what's next?

J. Walter Thompson Amsterdam verzilverde vorig jaar een bootlading Leeuwen met het ING-project 'The Next Rembrandt' en heeft dit jaar stevig ingezet op de School for Justice voor stichting Free a Girl. Maandag lukte het nog niet om een van de nominaties te verzilveren, maar dinsdag was het alsnog raak. Voorafgaand aan het Cannes-festival benadrukte creative partner Bas Korsten van JWT het belang van 'fundamentele ideeën waarbij communicatie het bijproduct is', een ontwikkeling 'waar wij ons als bureau heel erg bij thuis voelen'.

Behalve JWT, MediaMonks, TBWA en 180 Amsterdam vielen deze dinsdag geen andere Nederlandse bureaus in de prijzen. In de categorieën Innovation en Creative Data werd ons land geen enkele keer bekroond.

MediaMonks wint zes Leeuwen

Digitaal productiebureau MediaMonks heeft dinsdag in totaal zes Cannes Lions gewonnen, onder de vleugels van met buitenlandse lead agencies. Het best scoorde ‘Enter Sandbox’, een project voor Audi in samenwerking met POL Oslo, met één gouden en twee zilveren Leeuwen in de categorie Cyber. 'Quest To Legoland', een project voor Legoland Florida Resort en VML, won in de categorie Mobile zilver en brons. Tot slot was er nog een zilveren Cyber Lion voor het Adobe-project 'Make A Masterpiece', samen met Goodby Silverstein & Partners.

Wesley ter Haar, COO van MediaMonks: 'Het is altijd een eer wanneer je werk wordt erkend door de beste mensen uit het vak. Het is motiverend om te zien dat een aantal van onze meest gedurfde en moedigste ideeën het dit jaar zo goed hebben gedaan. Ik wil dan ook graag onze partners en de merken waarmee we hebben gewerkt bedanken voor hun lef en ambitie.'

Honderdste prijs in Cannes

'Enter Sandbox' is een in-store VR-installatie waarmee autoliefhebbers een testrit kunnen maken in de nieuwe Audi Q5 op een zelfgemaakte racebaan van zand. 'Quest to Legoland' is een spel dat gebruikt maakt van je GPS en onderweg naar Legoland je reis verandert in een Lego-avontuur.

Met de winst van vanavond heeft MediaMonks nu een totaal van 103 Lions op zijn naam staan. Victor Knaap, CEO van het bureau, sprak dinsdagmorgen in een interview met MarketingTribune de doelstelling uit om dit jaar een honderdste Leeuw te winnen. Dat is na vanavond alvast gelukt.  

 

Bekijk alle nominaties en winnaars in ons Dossier Cannes Lions 2017



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken