Monsterboard laat zien waarom perfecte cv niet meer werkt

Monsterboard laat zien waarom perfecte cv niet meer werkt
  • Bureaus
  • 24 apr 2019 @ 23:50
  • 12509 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BrandingCommercialsCampagnes

Monsterboard is gestart met een nieuwe internationale merkcampagne. Onder de noemer 'This isn’t working anymore' laat de vacature-website zien hoe lastig je het verschil maakt met een perfecte cv. Maar het kan ook anders.

De campagne, die in Nederland bestaat uit online video, banners en een radiocommercial, geeft de frustratie weer die werkzoekenden (maar ook werkgevers) regelmatig hebben tijdens het zoeken naar een nieuwe baan (of personeel). Met de commercials wil het recruitmentplatform laten zien dat het er alles aan doet om beide doelgroepen te helpen in het sollicitatieproces.

Het Amerikaanse reclamebureau MullenLowe creëerde de nieuwe campagne voor Monsterboard. Dit is niet de eerste samenwerking tussen beide partijen, want MullenLowe was 25 jaar geleden al verantwoordelijk voor de in de Amerika iconische reclamespot 'When I Grow Up' die verschillende kinderen aan het woord laat over hun droombaan, waarbij ze op een voor volwassenen realistische en eerlijke manier vertellen over hun verwachtingen van hun carrière.

Door opnieuw de realiteit op een ludieke manier onder ogen te brengen hoopt MullenLowe dat de commercials een wake-up call zijn voor werkzoekenden en werkgevers.

Sollicitatie-frustratie

In Nederland zijn twee versies van de commercials te zien. In de eerste versie ‘Het perfecte cv’ (zie onderaan) is een vrouw te zien die enorm veel moeite doet om een baan te vinden, en daarbij veel tijd steekt in het perfectioneren van haar cv. In de commercial wordt duidelijk gemaakt hoeveel verschil er zit tussen de tijd die kandidaten spenderen aan het maken van hun cv, en de tijd die recruiters nemen om het cv te bekijken.

In de tweede commercial ‘Googly Eyes’ is dezelfde vrouw te zien die met kleurige plakplaatjes haar cv probeert te laten opvallen, maar juist het tegenovergestelde bereikt als de recruiter haar cv binnen een seconde op de ‘nee stapel’ legt.

'De gemiddelde tijd die een recruiter besteedt aan het bekijken van een cv is 31 seconden', vertellen Tim Vaccarino en Dave Weist, creative directors MullenLowe USA. 'We wilden daarom graag de frustratie van werkzoekenden in het sollicitatieproces laten zien. De nieuwe campagne laat zien dat Monsterboard de juiste partij is om kandidaten te helpen bij deze frustraties.'

Negatieve houding doorbreken

Joyce Rotmans, marketingmanager Monsterboard Nederland: 'Hoewel het ludieke commercials zijn, snijdt de campagne wel een serieus onderwerp aan. Veel werkzoekenden hebben een negatieve houding tegenover het sollicitatieproces en tegenover de manier waarop werkgevers zichzelf en de functies in hun vacatures profileren, blijkt uit een serie focusgroepen waarin wij werkzoekenden hebben ondervraagd naar hun ervaringen met solliciteren. Wij willen ze helpen de juiste match te vinden. Niet alleen via ons vacatureaanbod, maar ook via coaching op het gebied van cv’s, sollicitaties en manieren om op te vallen tijdens het zoeken naar een nieuwe baan.'

De campagne is in Nederland vanaf deze woensdag tot eind mei te zien via online video en banners, en is te horen op de radio. De twee Nederlandse versies zijn te zien via YouTube. Het concept en de creatie van de campagne is verzorgd door MullenLowe Group USA.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken