TBWA\ Neboko trakteert scholieren uit Amsterdam-Zuidoost op stage
- Bureaus
- 5 mei 2022 @ 16:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - NieuwkomersCreatieMVOOpleiding
- 5 mei 2022 @ 16:35
- Peter van Woensel Kooy
Bureau TBWA\Neboko heeft de handen ineengeslagen met Open Scholengemeenschap Bijlmer (OSB) om scholieren een beeld te geven van werken bij een creative agency. Een groep leerlingen ging een week aan de slag.
Ze kregen gedurende deze week presentaties van werknemers over verschillende taken, functies en wat er allemaal komt kijken bij de campagnes die TBWA\-ers creëren. Daarnaast mochten de scholieren zelf aan de slag met een project voor Koningsdag door een leuke fictieve campagne op te zetten.
De OSB-scholieren, tussen de 14 en 16 jaar oud, kregen de kans om ervaring op te doen in het werkveld bij TBWA\Neboko. Op het vmbo-kader volgen ze verschillende richtingen: van Economie & Welzijn tot Landbouw & Techniek. Met oog op het aantrekken en behouden van divers jong talent geeft TBWA\Neboko deze scholieren een kijkje in eigen keuken. Met onder andere het geven van deze snuffelstage hoopt TBWA\Neboko hun bereik en toegankelijkheid voor potentiële talenten nog meer te spreiden.
Presentatie Valdemar Domingos
Valdemar Domingos, International Business Director bij TBWA\Neboko, gaf in zijn presentatie aan de scholieren aan: ‘Je hebt mensen nodig met verschillende ervaringen, achtergronden en visies om tot grote ideeën te kunnen komen in de reclamewereld, zoals voor Adidas. Binnen een team met een soortgelijke gedachtegang kun je niet voldoende relevante impact maken, omdat het vanuit een te kleine hoek komt.’
Elke ochtend startte de dag voor de scholieren met verschillende marketingtheorieën en de methodologie van TBWA\Neboko, waarna een ‘energizer’ werd gegeven. Een energizer is een kleine opdracht die zorgt voor afwisseling, plezier en hernieuwde energie. De rest van de tijd kregen de scholieren de mogelijkheid om zelf in groepen te werken aan een project voor Koningsdag, speciaal bedacht voor de scholieren. Hiervoor hebben ze een concept gemaakt bestaande uit een vlog, posters, Snapchat filters en een echte radiocommercial. Op de laatste dag mochten zij hun werk presenteren aan CCO Darre van Dijk en creatief duo Doug Fridlund en Benjamin de Villiers. Na het ontvangen van opbouwende feedback en wijze lessen van de creatieven, zat de taak van de scholieren erop. Of hun interesse in werken in de reclamewereld is gewekt? Het antwoord was unaniem en volmondig: ‘ja!’.
Haris Trnjanin, Talent Coach bij TBWA\Neboko, vertelt: ‘Toen ik nog jongerenwerker was heb ik veel met deze doelgroep gewerkt. Het is belangrijk om een werkomgeving te creëren waarbij iedereen zich veilig voelt. Daarnaast is het ontzettend mooi als je kunt bereiken dat de scholieren de snuffelstage zien als een verrijking voor zichzelf en niet als een ‘schoolopdracht’. En dat is gelukt. De scholieren hebben indruk gemaakt met hun eigen-bedachte reclamecampagnes!’
Ondanks dat dit de eerste keer is dat zoiets werd georganiseerd, is het voor de zowel scholieren als TBWA\Neboko zeker voor herhaling vatbaar, vertellen betrokkenen aan MarketingTribune. 'Het bureau zet zich met dit soort initiatieven ook in om de diversiteit te stimuleren en nieuw talent zowel aan te trekken, als een kans te geven.'
Darre van Dijk vult aan: ‘In de creatieve sector is het belangrijk om niet op te geven wanneer een idee wordt afgewezen. Dit kan vaker gebeuren dan leuk is, maar dat moet je juist stimuleren om de volgende keer met een nóg beter idee te komen. Dat is de boodschap die ik de scholieren graag wilde meegeven. Ga iets doen en werken waar je passie bij ligt. Wanneer je tijdens zo’n snuffelstage merkt dat dit niet in de reclamewereld is, is dat ook heel zinvol om te weten. Dan weet je in ieder geval wat je niet wilt. Maar aan de presentatie van de scholieren was te zien dat zij ontzettend gemotiveerd waren om iets moois neer te zetten. Wie weet zien wij deze scholieren hier over een paar jaar weer terug!’
(PvWK)
Op de foto van links naar rechts: Aaliyah Silva Lopes (stagiaire Diversity & Inclusion TBWA\Neboko), Haris Trnjanin (Talent Coach TBWA\Neboko), Alpha (scholier OSB), Vreneli Stadelmaier (stagiaire PR & Brand TBWA\X), Phinihas (scholier OSB), Franka Peters (stagiaire PR & Brand TBWA\Neboko), Prisha (scholier OSB), Theo (Scholier OSB), Ivan (scholier OSB), Jack (scholier OSB)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- TBWA\Neboko
- Haris Trnjanin
- stage
- Benjamin de Villiers
- cx
- Open Scholengemeenschap Bijlmer
- creative agency
- ervaring
- Doug Fridlund
- Darre van Dijk
- creatie
- OSB
- Valdemar Domingos
- next gen
- ervaring
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend02-12-2024
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne 02-12-2024
- Aidsfonds lanceert de... 29-11-2024