BvA kritisch over inflatie-advies VIA

BvA kritisch over inflatie-advies VIA
  • Bureaus
  • 29 sep 2022 @ 10:58
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

BvA beschouwt de door VIA geadviseerde stijging van 10 tot 15 procent als buitenproportioneel. BvA roept bureaus op ‘om mee te denken met hun klanten hoe merken in deze tijden kunnen blijven adverteren.’

BvA stelt voorop dat het overeenkomen van tarieven een zaak voor ieder bureau en adverteerder afzonderlijk is. Het zijn voor alle bedrijven uitdagende tijden, zo stelt de bond. Bij adverteerders leidt de inflatie tot grote kostenstijgingen. Niet alleen van personeel en huisvesting, maar ook van kosten voor bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen, productie en transport. De druk om deze omstandigheden het hoofd te bieden door -onder andere- kosten te besparen is groot.

BvA stelt in een verklaring: ‘Een sterke verhoging van de bureautarieven is onwenselijk en confronteert adverteerders met nog een extra uitdaging.

Zeker omdat het juist in deze tijden belangrijk is dat merken blijven communiceren met hun klanten om ook op langere termijn sterker uit de strijd te komen.

En hierbij is goed en kwalitatief creatief werk natuurlijk essentieel.’

bvA hoopt daarom dat bureaus hun klanten bijstaan in deze uitdagingen en hun verhogingen beperkt houden tot de daadwerkelijke kostenstijgingen in hun bedrijfsvoering. ‘Een stijging van 15 procent is daarbij buitenproportioneel gezien de inflatiecijfers van de verschillende kostendrijvers, aldus de bond.

Daarnaast roept zij de bureaus op om mee te denken met adverteerders. Samen onderzoeken hoe door efficiënter en slimmer met beschikbare budgetten om te gaan toch de beoogde resultaten bereikt kunnen worden.

bvA pleit ervoor dat daarbij het gezamenlijk belang van adverteerders en bureaus voorop zal staan: lange termijn bouwen aan gezonde merken.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken