[verslag] RA*W After Cannes: leren van ervaren en nieuwe reclamemakers

[verslag] RA*W After Cannes: leren van ervaren en nieuwe reclamemakers
  • Bureaus
  • 4 okt 2022 @ 08:50
  • 12464 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieOpleidingCannes

Recent deed RA*W, club van jonge strategen en creatieven, verslag van hun learnings in Cannes. MarketingTribune was erbij. Bovendien 5 vragen aan het bestuur plus het beeldverslag en de onversneden aftermovie van 'After Cannes'.

In de Adam Tower op de tiende verdieping bevindt zich de nieuwe club 'Skybox', waarin sessies worden gegeven aan ondernemers, hoe zij hun onderneming naar een volgend level kunnen brengen. Het is een initiatief van Ron Simpson, bekend van meerdere bedrijven zoals onder andere de restaurantketen 'The Avocado Show'. Vanmiddag biedt Skybox ruimte aan de leden van RA*W en genodigden en wordt een terugblik aan het j.l. groepsbezoek aan Cannes gegeven: het beroemde festival van creativiteit aan de Franse zuidkust. Bekijk hier de finale internationale uitslag van Cannes Lions 2022. Na het welkomstwoord van bestuursleden Tobias Vermeiren en Romy Bulters (foto boven) trapt Cannes-deelnemer Luka Cappetti af. Zij is content&partnerships manager bij Initiative en YIM board member. Ze noemt de RA*W week 'heel leuk en interdisciplinair'. Kort samengevat betekende Cannes korte nachten, veel discussie, a lot of fomo, veel leren en (tip): regel je tickets - tickets - tickets bij voorkeur van te voren. Iedere interessante 'talk' of feestje hanteert namelijk een gastenlijst.

Leerzame summercourse aan zee
30 gelukkigen onder de RA*W-leden kunnen jaarlijks mee met een speciaal georganiseerde week. Zij worden hiertoe gesponsord door hun eigen bedrijf, bureau of andere sponsors, om de 'summercourse' mogelijk te maken. De investering per jong talent bedraagt € 3.250,- inclusief de geliefde Cannes Lions Festival pass (€ 2.359,50) die toegang geeft tot allerlei expo's, lezingen en prijsuitreikingen in het Palais des Festivals, zeg maar de Rai van Cannes maar dan iets mooier gelegen. Veel bureaus en bedrijven grijpen de Cannes week aan om in een eigen villa of op een stukje strand in de buurt een eigen feestje, netwerkborrel of kennisevent te organiseren. Afspreken is immers makkelijk hier, de happy few van de wereldwijde marketingcommunicatie leeft immers een paar dagen op loopafstand in dezelfde bubble aan de Croisette, de boulevard die langs zee loopt in de badplaats.

Spelen met bitterballen
Na Luka, die nog als Cannes-trends van 2022 noemt: 'metaverse, NFT's en WEB3' en die de case 'Unesco - Backup Ukraine' als haar favoriet tipt, komt 's Neerlands trots het Skybox-podium op. Nino Stoffels en Claudine Wijsmuller zijn namelijk de internationale Golden Young Lion Winners van 2022. Het team heeft via hun bureau Natwerk een connectie met klant Febo en bovendien een eigen Febo-filiaal. In een pitch voor internationale creatieven vertelden ze de jury dat Febo een soort Nederlandse McDonald's is, een merk dat zich ook uitstekend leent voor een inhaker op 'Movember', want daar draaide pitch om: meer schaal en aandacht voor Movember en verbetering van de mannelijke gezondheid door preventie en onderzoeksfondsen.

Donatie
Nino en Claudine bedachten een game die draait om 'playing with your balls'. Internationaal kan je Golden Balls winnen met het spel, een merchandising lijn is mogelijk en de samenwerking met Febo maakt kruisbestuiving met bitterballen mogelijk. 'Het werkt als volgt: je hebt een smartphone nodig, een teammate, je logt in op Movember.nl en bestelt een portie bitterballen. De uitdaging is: hoeveel bitterballen gooi jij in de mond van een ander? Team 1 speelt tegen Team 2 dat niet in dezelfde kroeg hoeft te zitten, de "verliezer" betaalt een donatie aan Movember. De jury was in vif minuten om, we wonnen de pitch, kregen een gouden medaille en mogen volgend jaar terugkomen! Movember wil het concept nu uitvoeren, Febo nog niet.'

Slim technologie-gebruik
René Verbong die nu bureau Dept leidt (3500 fte), memoreert hoe hij zijn carrière startte zo'n 20 jaar terug door mee te gaan met de legendarische Jonge Hondenbus. Nu is hij zelf creative director die onder andere internationaal vermaard werd en aandacht trok van CNN met zijn androgyne Hema-campagne. Verbong is uitgenodigd om zijn favoriete 5 cases van dit jaar te delen. Dat is wel een prettige vorm van curatie, omdat er dit jaar (in 2022) 25.464 inzendingen zijn uit 87 landen. Ten eerste noemt hij 'The lost class' over kinderen die geen schooldiploma kregen. Met 3044 lege stoelen werden de diploma's als protestdaad toch uitgereikt. De tweede gaat over gevangenen die dankzij Decathlon en de Zwift Community toch óp een loopband tegen elkaar kunnen wielrennen onder het motto Breakaway. Verbong: 'Deze film leverde 15 miljoen clicks op en is een typische corona case. De aanpak doet denken aan de Britse documentairemaker Louis Theroux, omdat de gevangenen niet worden ontmenselijkt, maar weer meedoen waardoor ze "beter" kunnen worden. Dit is creativity that thrives change, een dapper concept bovendien en een slimme manier van technologie-gebruik. Kudus voor Decathlon.'

Gelijke monniken
Zijn derde favoriet is een pleidooi om mannelijke en vrouwelijke voetballers hetzelfde te betalen. 'A great use of culture, a clever campaign.' Nummer vier betreft een inzending van de BBC voor de Film Craft-categorie, waarin wordt uitgelegd wat de functie is van de publieke omroep. Nouja van de BBC dus, om precies te zijn. Verbong spreekt over 'briljante humble copy', vol Britse iconen zoals de 94-jarige sir David Attenborough, die het debat over de noodzaak van de BBC kantelde. Zijn vijfde favoriet is 'Black Beauty'. Kwam je voorheen bij het googlen van deze naam uit bij het zwarte paard uit de serie, is na deze campagne en de hashtag #realblackbeauty allerlei content gemaakt waardoor onder het motto 'no offense to the horse' nu 1 miljard earned contacten zijn opgedaan en het zoekresultaat, laten we zeggen, 'diverser' is geworden. Het algoritme van Google is op een positieve manier gehacked en er is nu ruimte ontstaan voor hedendaagse interpretaties van de zoekterm, zoals de casefilm ook aantoont.

Iedereen een stukje van Ajax
Tenslotte volgt nog de indrukwekkende One:Nill x Ajax-case door Ajacied Jelle Faber. Onder het motto 'zonder fans geen Ajax' en vanwege het dramatische verplichte thuishouden van de supporters wegens corona, constateerde de marketingafdeling dat clubs hun ziel dreigden te verliezen. Ook de huldiging van Ajax kon niet doorgaan door covid. Faber: 'We wilden iets verzinnen voor de fans om toch betrokken te blijven, ook internationaal. Toen werd bedacht om de schaal om te smelten en er 40.000 sterren uit te gieten. Op 2 mei 2021 werden we kampioen, op 3 mei werd de kampioensschaal omgesmolten, op 7 mei waren de sterren klaar en op 12 mei ging een brief met ster naar de fans, gelijktijdig met een PR campagne.' Zo kreeg iedereen een piece of victory en kwam Amsterdam (weer) op de kaart als 'stad waar alles kan'. Het onbetaalde PR-effect was volgens Faber mega: in 150 landen werd aandacht geregistreerd voor Ajax met als kers op de taart een hoofdprijs in Cannes.
Na nog een korte introductie door Ron Simpson over het nieuwe Skybox, dat vanaf januari 2023 met een programmering voor leden begint en een wrap up door Vermeiren en Bulters, wordt nog even nagepraat en rustig bij-genetwerkt door de aanwezigen, die -als het even Cannes- ook volgend jaar graag weer meegaan naar de Franse zuidkust. Of in elk geval naar deze geslaagde terugblik: After Cannes van RA*W.

tekst: Peter van Woensel Kooy

Lees en kijk hieronder verder


INTERVIEW BESTUUR RA*W

1. Het RA*W bezoek aan Cannes is grotendeels gebaseerd op ‘leren’. Mee eens?

Tobias Vermeiren en Romy Bulters: 'Eens! Ieder jaar organiseren we de ‘RA*W Summer Course’: een educatief programma tijdens het Cannes Lions Festival. We maken het hiermee voor 30 jonge talenten mogelijk om dit epische reclame-walhalla te ervaren. Het gecureerde Palais-programma is slechts een deel, we bieden namelijk een tjokvol programma aan exclusieve presentaties, workshops, kennissessies en netwerkgelegenheden met internationale spraakmakers uit de industrie. Zo hadden we dit jaar een sessie met Vice / Virtue en TikTok, gaf de Global Chief Creative Officer van Dentsu de groep feedback op winnende werk tijdens een rondleiding het in de kelder van het Palais en hadden we een uitgebreide speeddate lunch met Nederlandse bureau directeuren. Ieder jaar willen we alles eruit halen om talent te laten profiteren van de rijkdom aan kennis en inspiratie die het Lions Festival biedt.'

2. Vinden jullie dat ‘junioren’ veel kunnen leren van bijvoorbeeld vijftigers, zestigers uit het vak die je daar tegenkomt? Of moet je die gasten juist uitdagen en ‘verwerpen’?

'Natuurlijk kunnen junioren veel leren van de senior talenten. Zij zijn immers het fundament van ons "vak". Dat zal ook altijd zo blijven. Helaas krijgen onze jonge talenten te weinig kans om met deze seniors in contact te komen. Neem bijvoorbeeld Cannes. Zonder JongeHonden en RA*W zouden er weinig tot geen junioren rondlopen op het Lions Festival. Dat vinden wij zonde, juist voor hen valt er zo ontzettend veel te leren. Juist zij zijn degenen die geïnspireerd terugkeren en extra gemotiveerd zijn geraakt om alle nieuwe kennis toe te gaan passen. Daar wordt iedereen beter van.

We zien op netwerkborrel veel seniors met seniors in gesprek, maar open je ogen en stap ook eens een keer af op juniors. Vaak is dit nog de omgekeerde wereld. Maak eens een praatje met ze of nodig ze uit voor een sessie of borrel. Het zal je verbazen wat voor potentie er rondloopt, een gemiste kans om je daar niet op te focussen als je het ons vraagt. Zij zijn de toekomst van onze industrie.'

3. Wat kunnen de ‘seniors’ in Cannes van jullie leren? Gebeurt dat ook?

'Onze generatie is meer bezig met zingeving, is meer uitgesproken, betrokken en bewuster van eigen grenzen dan alle generaties daarvoor. Ze staan steeds meer op hun strepen en hechten waarde aan een goede balans tussen werk en vrije tijd. Ze beginnen net met werken en komen daarom binnen met een frisse blik. Ze leveren vernieuwing, energie en een andere kijk op ‘stoffige’ routines. Durf hierin te investeren.

Daarnaast zien we de rollen omdraaien in de huidige ‘war on talent’. Bureaubazen zitten nu aan de andere kant van de tafel. Belangrijk om je daarom als bureaubaas ook anders op te stellen. Wil je in deze tijd jong talent aantrekken - vertel ze dan waarom ze voor jouw bureau zouden moeten kiezen en spreek daarbij hun taal.'

4. Maakt de War on Talent het makkelijker om nu te starten / aan te stormen in het marketingcommunicatievak?

Met de grote vraag aan jong talent lijkt het makkelijk om te starten in de industrie. Alleen zien we in de basis nog te veel dingen misgaan. Ten eerste is de mate van interesse in ons vak afgenomen binnen de jonge generatie. Ze overwegen onze industrie minder. Daarnaast zien we helaas ook nog te vaak gebeuren dat talent, eenmaal begonnen, te veel aan hun lot worden overgelaten. Te weinig begeleiding, te weinig opleiding, te weinig geduld. Ondanks dat de druk op de ketel hoog is, kunnen we niet verwachten dat een starter er gelijk staat. Geef juist dat talent de ruimte om te ontwikkelen, op hun bek te gaan, te leren. Dat geeft ze echt de kans om "aan te stormen".

Ten tweede is nog steeds een te grote hang naar ervaring. Maar ervaring zegt niets over de manier waarop je je werk invult, omdat meer ervaring er vaak juist voor zorgt dat de bereidheid om nieuwe dingen te leren afneemt. Er wordt nog steeds te veel gezocht naar het "schaap met vijf poten", er mag meer lef komen om te investeren in jong talent. Dat is waar inclusiviteit begint.'

5. Kun je nog iets meer vertellen hoe RA*W haar community de komende jaren verder wil helpen?

'We blijven onverminderd doorgaan met onze missie: ‘move young talent forward’. Hierbij staat niet alleen inspireren en leren centraal, maar ook het verkleinen van de ‘gap’ tussen bureaus en talent, het verbreden van perspectief en het vrijmaken van de weg voor jong talent naar de creatieve industrie. Ons doel is om jong talent geïnteresseerd te houden in ons prachtige vak, door ze te laten zien dat er ook voor hen een plekje is binnen de reclame. Dat ook zij hun creativiteit of kundigheid kwijt kunnen binnen onze branche. Aan de andere kant willen we de industrie blijven triggeren om jong talent te betrekken en de meerwaarde van jong talent in te zien.

Voor dit jaar staat Adnight op de planning, waarbij we samen met PlusPlusOne, Jonge Honden en VIA ons eigen programma WAY-IN organiseren. Tijdens de week van ADE stellen we een programma samen waar "audio" centraal staat en eind dit jaar staat de vierde Real Talks op het programma, waarmee we het gesprek openen over een schurend thema (eerder stereotypering, genderongelijkheid en work-life balance). We willen hiermee uiteenlopende perspectieven rond de tafel krijgen. Niet als doel om te zoeken naar de absolute waarheid maar inzicht te geven in verschillende perspectieven, en mensen op die manier dichter bij elkaar te brengen. Het thema maken we binnenkort bekend, maar het belooft net zoals vorige edities een parel te worden!'
(PvWK, foto's: Jhelisa Panfred - RA*W - aftermovie: Nick Wolterink / Neyture)

Zie hier onderop ook de aftermovie van RA*W uit de Tower. Meer info klik hier.

BEELDVERSLAG RA*W AFTER CANNES


Ajax-presentatie


Luka Cappetti

Nino Stoffels en Claudine Wijsmuller

René Verbong


Ron Simpson


fotografie: Jhelisa Panfred

RA*W bestuur 2022:
Tobias Vermeiren, Sanne Mak, Romy Bulters, Tom Marsch, Gijs Lammers, Maartje Mestrini, Tjoy Bousché, Loïs Weeber, Jhelisa Panfred, Lucas van Gog, Ahmed Elshaarawi en Eva Lokhorst



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken