MOA verder als Data & Insights Network
- Bureaus
- 2 feb 2023 @ 11:57
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 2 feb 2023 @ 11:57
- Sjaak Hoogkamer
De MOA, het expertisecentrum voor data-science, data-analytics en marketing-insights, gaat vanaf 2 februari 2023 verder onder de naam Data & Insights Network.
Met de naamsverandering gaat ook een herpositionering gepaard.
Doel is een nieuw gezamenlijk kennisplatform te bieden voor marktonderzoek professionals én een nieuwe generatie van data-scientists en data-analisten bij bureaus en bedrijven.
De reden voor de nieuwe naam en de herpositionering is volgens het netwerk ‘dat marktonderzoek een veel breder vakgebied is geworden dat niet alleen draait om dataverzameling en – verrijking, maar ook om het verkrijgen van inzichten op basis van data en het ontwikkelen en uitvoeren van beleid op basis van secundaire data uit allerlei interne systemen.’
Op het nieuwe platform kunnen data-scientists, data-analisten en researchers kennis opbouwen en uitwisselen.
Dat is volgens het netwerk ook de grote wens van de professionals op dit gebied nu de ontwikkelingen een grote vlucht nemen en er behoefte is aan een centrale plaats waar vakgenoten elkaar ontmoeten, het vakgebied bespreken en hun capaciteiten kunnen ontwikkelen.
Stem geven aan de sector
Wim van Slooten, directeur van het Data & Insights Network: ‘Het Data & Insights Network wil ook breder opkomen voor de belangen van bureaus die zich richten op data-science en -analytics. Tot nu toe is er geen organisatie die overkoepelend werkt en een spreekbuis kan zijn voor de snel groeiende – nog jonge - sector. Het Data & Insights Network, ziet het als haar rol om in deze veranderende tijden een stem te geven aan die sector.’
Keurmerk
De bestaande achterban van de MOA zal onderdeel blijven uitmaken van het nieuwe netwerk, naast een zo breed mogelijke groep van datagerichte organisaties en vakmensen. Om hen en de sector te ondersteunen zijn binnen het platform reeds een aantal initiatieven ontwikkeld, onder andere een keurmerk voor algoritmes, een Data Analytics Congres, Summer schools, dagtrainingen, nieuwsbrieven en bijeenkomsten.
Kennis en belangen inbrengen
Een belangrijke extra reden voor de stap naar het Data & Insights Network is dat er in het maatschappelijk veld veel gebeurt rond data.
De politiek bemoeit zich op landelijk en Europees niveau steeds meer met dataverwerving en -beheer, maar ook met zaken als AI, algoritmes en internationaal verkeer en opslag van data. Het Data & Insights Network wil zich hierin nadrukkelijk als belanghebbende en vertegenwoordigende partij laten gelden en kennis en belangen van de sector inbrengen.
Top 50 databureaus
Om opdrachtgevers van databureaus een goed beeld te geven van het aanbod en de mogelijkheden op datagebied zal het Data & Insights Network jaarlijks een marktinventarisatie maken en een top 50 van databureaus publiceren, voor het eerst in 2023.
Kwaliteitsgarantie
Van Slooten: ‘Het nieuwe platform zal zowel voor de professionals en de analytics-bureaus als voor hun opdrachtgevers relevant zijn, en een kwaliteitsgarantie bieden op het omvangrijke terrein van data-science en de toepassing van insights. We hebben hoge verwachtingen van de rol die het nieuwe netwerk daarin kan spelen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing