Claire Daemen over Adnight 2024: 'wij zijn een spiegel van de industrie'
- Bureaus
- 9 okt 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingCreatie
- 9 okt 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Aan de j.l. Adnight in Amsterdam namen 60 bureaus deel, de meesten ook met een interessante talk. MarketingTribune fietste verschillende routes langs en spreekt Claire Daemen, een van de oprichters van Adnight. 'Dit jaar waren er zo’n 5000 mensen aanwezig.'
Hoe ontstond Adnight en hoelang duurde het optuigen van deze zevende editie?
Adnight is in 2016 ontstaan vanuit onze eigen behoefte om meer openheid te creëren in de reclame-industrie. Deze industrie is er altijd een geweest van gesloten deuren en een 'ons-kent-ons'-cultuur, iets wat we wilden doorbreken. Ons doel was om een toegankelijk platform te bieden voor marketeers, vakgenoten en talent, zodat ze bij elkaar binnen konden kijken. In deze industrie zit zoveel talent, creativiteit en positiviteit, die soms onderbelicht blijft.
Over de jaren heen is gebleken dat er een grote behoefte is aan deze positieve impuls. Tijdens Adnight bruist de industrie voor één nacht van energie en creativiteit, en we zetten dat met veel enthousiasme voort. Meestal starten we zo’n negen maanden van tevoren met het evalueren, optimaliseren en organiseren. We hebben inmiddels een goede flow gevonden.
Met hoeveel mensen werken jullie eraan?
We werken met een vaste kern van drie oprichters: Wybe Sallows, Denise Willigers en ikzelf. Daarnaast hebben we een team van drie anderen die ons ondersteunen op specifieke onderdelen. Vera van der Pas coördineert het programma, Vi Nguyen verzorgt al onze social content en advertising, en Tony Boakye helpt bij het Talentprogramma Way In en de line-up van de afterparty.
Hoe vond je de meest recente editie gaan? Wat waren de highlights?
We zijn heel tevreden met hoe het is gegaan. We hebben gemerkt dat de industrie een moeilijk jaar achter de rug heeft, waardoor de commitment van bureaus wat langer op zich liet wachten. Toch was er veel interesse. Een van de hoogtepunten was het voorprogramma Way In, waarin we veel studenten mochten verwelkomen die op zoek zijn naar een manier om de industrie binnen te komen. Dit is positief, want de instroom van nieuw talent blijft momenteel achter. Een ander hoogtepunt was de deelname van nieuwe, kleinere bureaus. Dat laat zien dat Adnight een steeds breder publiek bereikt.
Hoeveel mensen hebben ingecheckt?
Dat zijn we nog aan het uitzoeken, maar de kaartverkoop ligt in lijn met voorgaande jaren. We verwachten dat er zo’n 5000 mensen aanwezig waren, inclusief de medewerkers van de bureaus zelf.
Wie zijn de bezoekers? Zitten er ook merkenbouwers tussen?
Het publiek van Adnight is ontzettend divers. Naast mensen die bij bureaus werken, zien we ook veel studenten, docenten van hogescholen en zeker een flink aantal marketeers. Zij komen vaak om nieuwe trends te ontdekken of om in contact te komen met bureaus. Hoewel Adnight soms als talentenevenement wordt gezien, bestaat slechts 10% van onze bezoekers uit studenten. Ongeveer 30% werkt in de reclame, 25% zijn marketeers, 16% in de media en de rest komt uit consultancy, productie, enzovoort.
Een paar grote bureaus ontbraken -zoals DDB, W+K. Maar er waren veel nieuwe namen, vooral uit de digitale hoek. Zit daar de groei?
We streven altijd naar een zo divers mogelijke line-up, en ieder jaar kunnen we een mooie combinatie van nationale en internationale topbureaus en nieuwkomers presenteren. Grote bureaus als TBWA, Dept, Dentsu en Monks doen elk jaar mee. Dit jaar hebben we daar 72andSunny en M&C Saatchi Sport and Entertainment aan toegevoegd. Andere nieuwkomers waren onder andere Yellowgrape, Trojan Monkeys, We Are Social, G2K, Framer en Four Bent Corners. Adnight is echt een spiegel van de industrie, en we doen ons best om die diversiteit te weerspiegelen in de line-up.
Volgend jaar weer?
Zeker weten! We beginnen volgende week al met de voorbereidingen voor de achtste editie van Adnight. Dus voor iedereen die wil deelnemen: je kunt nu al mailen naar info@adnight.nl.
(PvWK)
Op de foto's: 'on the road' tijdens de Centrum route
(foto's: PvWK)
'On the road' Amstel/Schinkel route
(foto's: KK)
Beeld van Way In
(foto: Anne Harbers)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Vi Nguyen
- talks
- Vera van der Pas
- Denise Willigers
- toegankelijk
- 2024
- Tony Boakye
- Claire Daemen
- advertising
- Adnight
- spiegel
- Amsterdam
- content
- afterparty
- ons-kent-ons
- bureaus
- Way In
- social
- Wybe Sallows
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Seneda wint Gouden Zaag 202411-12-2024
- Nieuwe campagne FinancieringsGids... 11-12-2024
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat... 11-12-2024
- Dentsu Creative geeft Alexa... 10-12-2024
- Volhouden-campagne: Bob wordt Top10-12-2024
- Esprix: Menheere nieuwe... 10-12-2024