Boeien en binden met Workstuff
- 14 nov 2024 @ 08:10
- Sales
Workstuff is een creatief bureau dat zich volledig richt op employer branding, met een aanpak die draait om onderscheidende creativiteit op het hoogste niveau. Jan Willem Huurneman en Sander van de Vlasakker vertellen vol passie over hoe zij als ‘boutique agency’ bedrijven helpen om hun werkgeversmerk op te bouwen en te versterken.
‘Ons werk draait om opvallende, spraakmakende employer brands die boven het maaiveld uitsteken. Met onze jarenlange ervaring in de reclamewereld maken we écht het verschil voor onze klanten. Bedrijven kiezen voor ons omdat wij hen helpen de juiste mensen aan te trekken én te behouden – binden en boeien dus, in een oververhitte markt.’
De aanpak van Workstuff is maatwerk. Van de Vlasakker legt uit: ‘We kijken zowel naar het onderscheidend vermogen als de cultuur van een bedrijf en vertalen dat naar een authentiek en aantrekkelijk verhaal. Dat verhaal brengen we dan naar buiten via verschillende kanalen, van social media tot campagnes. Het gaat erom dat je als werkgever echt laat zien wie je bent. Dat trekt niet alleen mensen aan, maar zorgt er ook voor dat medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf.’ Het bureau helpt bedrijven om een sterk en herkenbaar werkgeversmerk neer te zetten, waarmee ze zich kunnen onderscheiden in de arbeidsmarkt. Van de Vlasakker benadrukt daarbij het belang van consistentie. ‘Het gaat erom dat je als bedrijf laat zien wat je uniek maakt en dat trek je dan door in alles wat je doet, van wervingscampagnes tot interne communicatie.’
Het gaat erom dat je als bedrijf laat zien wat je uniek maakt in alles wat je doet
Belofte
Wanneer een opdrachtgever bij hen aanklopt met de vraag om een employer brand te ontwikkelen, start het proces altijd bij het vaststellen van de employer value proposition (EVP). Huurneman: ‘De EVP is de belofte die je als werkgever doet aan de arbeidsmarkt. Waarin onderscheid je je ten opzichte van de concurrentie? Wat is je unieke positionering? En natuurlijk: wat is het voornaamste wervingsprobleem?’ Heel vaak weten bedrijven echter nog niet precies wat hun EVP is. In dat geval begeleidt Workstuff hen bij het ontdekken daarvan. ‘Sommige opdrachtgevers hebben onderzoek gedaan, maar als dat niet het geval is, dan beginnen we daarmee. We doen bijvoorbeeld een serie interviews om een rode draad en een gevoel te krijgen van wat de werkgever uniek maakt’, vertelt Huurneman. ‘Soms vraagt het meer tijd en diepgang en dan organiseren we workshops of sessies om het werkgevers-DNA op te halen. Wat je niet wilt, is naar buiten toe een verhaal vertellen dat intern helemaal niet wordt herkend. Naast het externe doel om nieuwe medewerkers aan te trekken, is het ook belangrijk dat het employer brand intern effect heeft, zoals bij het versterken van company pride. Van de Vlasakker: ‘Als de EVP eenmaal duidelijk is, gaan wij aan de slag met de creatieve fase. We kijken dan hoe we dat op een onderscheidende, pakkende manier kunnen verwoorden en visueel maken. Hoe creëren we een brand dat opvalt in de arbeidsmarkt?’ Gedurende het creatieve proces wordt de opdrachtgever nauw betrokken bij de ontwikkeling van de campagnes. ‘Halverwege het creatieve proces doen we een ‘kijkje in de keuken’ met de klant. We presenteren dan op hoofdlijnen een aantal uiteenlopend ideeën, zodat we al snel voelen wat wel en niet resoneert en samen met de klanten kunnen cocreëren en bijsturen’, zegt Van de Vlasakker.
Onderscheidend vermogen
‘In het begin van de krapte op de arbeidsmarkt zagen we veel bedrijven die vooral maar online postten en campagnes lanceerden’, vertelt Huurneman. Ons uitgangspunt is dat, als je niet genoeg aandacht besteedt aan je boodschap en onderscheidend vermogen, elke mediabesteding er één te veel is. Grote bedrijven werken al langer structureel aan hun employer brand, maar ook het midden- en kleinbedrijf begint zich hiervan bewust te worden en maakt er steeds vaker budget voor vrij.’ Workstuff richt zich dus niet alleen op grote bedrijven, maar biedt hun diensten ook aan voor het midden- en kleinbedrijf. Het gaat erom dat je employer brand sterk is, ongeacht de grootte van de organisatie’, stelt Huurneman. ‘Er zijn verschillende branches waar de nood hoog is, denk aan zorg, techniek en ICT. En veel van deze bedrijven worden steeds afhankelijker van werving- en selectiebureaus of externe recruiters. Dat betekent dat elke maand grote vergoedingen de deur uitgaan. Gelukkig beseffen steeds meer ondernemers en werkgevers dat als ze structureel in hun werkgeversmerk investeren, ze op de lange termijn beter af zijn. Zo creëren ze een sterk employer brand dat de komende drie tot vijf jaar waardevol blijft’, besluit Van de Vlasakker.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Workstuff
Tekst: BBP Media | Beeld: Workstuff
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend02-12-2024
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne 02-12-2024
- Aidsfonds lanceert de... 29-11-2024
- SZW geeft duidelijkheid over pensioen28-11-2024