[column] Tegen het isolement

[column] Tegen het isolement
  • Bureaus
  • 25 mei 2022 @ 10:54
  • 16796 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Client Services Director
    iO (Campus Amsterdam)
  • WinkelenMarketing

Het is al een tijd gaande: de groei van de online boodschappen. Weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, zet deze groei mondiaal door. Keren we daarmee onze vertrouwde supermarkt definitief de rug toe en willen we dat ook echt?

De website van Retail Detail kopte begin mei 2022 dat inmiddels wereldwijd ruim 7% van de boodschappen online wordt gedaan. Dit is een gemiddeld percentage, waarbij bijvoorbeeld in Azië het cijfer aanzienlijk hoger ligt. Vooral in China en in Zuid-Korea is het doen van online boodschappen enorm populair. In Europa ligt het online aandeel nét iets onder de 7%, maar ook op ons continent stijgt het aantal online bestellingen en zal in de komende jaren verder groeien, lezen we op retaildetail.nl, dat de cijfers baseert op onderzoek gepubliceerd door het internationale marktonderzoeksbureau Kantar.

Onlinegroei
Deze onlinegroei is ongetwijfeld van invloed op de marktontwikkelingen van de traditionele supermarkten. Die zullen hun marktaandeel hierdoor zien krimpen. Maar ook de onlinesupermarkten zélf staan weer onder druk door de razendsnelle opkomst van de flitsbezorgers. Volgens Kantar was er in het tweede halfjaar van 2021 sprake van een verdrievoudiging van het aantal flitsbezorginggebruikers in Nederland en ligt de grens van een totale besteding aan flitsbezorging van 1 miljard euro door Nederlandse consumenten nog dit jaar in het verschiet. Dit is bedreigend voor onlinesupermarkten, omdat klanten van dit soort supermarkten veel vaker geneigd zijn om bij een flitsbezorger te bestellen dan consumenten, die dat bij een traditionele supermarkt doen.

Vernieuwingen
Dat die traditionele supermarkt in al dit online- en bezorgingsgeweld zich niet de kaas van het brood laat eten is evident. Elke zichzelf respecterende supermarktorganisatie neemt initiatieven om het tij te keren en consumenten aan zich te binden. Met kleine to go-concepten in binnensteden en met grote supermarkten, die indrukwekkende metamorfoses ondergaan. Allerlei nieuwe foodconcepten en assortimenten worden aan het bestaande assortiment toegevoegd of vervangen dat. Vers, gemak en gezond zijn ‘key’ met daarbij ook veel ruimte voor biologisch, glutenvrij en vega(n). En omdat we – met name in de grote steden met veel singlehuishoudens – ook steeds minder zelf koken, worden de sushibars in dit soort grote supermarkten steeds uitgebreider en verschijnen er saladbars, verspleinen met koks, waarop steeds internationaler wordt gekookt. Om mee te nemen of om ter plekke op te eten.

Intermenselijk
De supermarkt als horecagelegenheid is zeker geen nieuw idee, maar het concept begint steeds meer te landen. En het voldoet aan een sociale behoefte, die mooi is weergegeven in een interview met de schrijfster Nadia de Vries in de NRC van 14 mei 2022. In dat interview vertelt ze, dat ze alleen woont en veel thuis werkt. Soms dágen achter elkaar. In die dagen spreekt ze niemand en dan is een bezoek aan de supermarkt een verademing. '… [De] uitstapjes naar de supermarkt [zijn] dus een uitkomst om zonder formele uitspraak toch onder de mensen te zijn', vertelt De Vries. Ze maakt heel bewust praatjes met andere supermarktbezoekers en heeft zich inmiddels aangeleerd om mensen te spotten, die in de supermarkt ook op zoek zijn naar een praatje. Overigens gaat Nadia de Vries in haar zoektocht naar sociaal contact zelfs zó ver, dat ze het niet bij één supermarkt laat. Ze zegt op ‘ontdekkingsreis’ te gaan door gericht haar boodschappen te doen in verschillende buurten en bij zoveel mogelijk winkels. “… Voor die kleine gesprekken met mensen, die net als ik in de rij staan”. Het is deze intermenselijk, sociale dimensie, waarmee de traditionele supermarkt het verschil écht kan maken. Het interview met Nadia de Vries kent dan ook een pakkende titel: ‘Een praatje in de supermarkt, tegen het isolement’.

Charles Borremans
retailstrateeg iO ‑ Campus Amsterdam


beeld: Kampus Production / Pexels

Charles Borremans

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken