Blog en magazine: sterk koppel in contentmarketing

Blog en magazine: sterk koppel in contentmarketing
  • Content
  • 4 sep 2015 @ 10:56
  • Link
  • Lobke Heisen
    Lobke Heisen

    creatief directeur
    LBL
  • PrintTrends

Deze zomer lanceerde wielermerk Rapha het magazine Mondial. Een 162 pagina tellend storyboek. Wat heeft Rapha doen besluiten een magazine te beginnen? De overgrote meerderheid van de content die het merk creëert wordt uitsluitend online gepubliceerd; de Rapha-website bevat een blog met een schat aan video's, foto-essays en artikelen, die te allen tijde kunnen worden benaderd, doorzocht en oneindig gedeeld.

En toch. Een magazine. Mondial is een weloverwogen nieuwe toevoeging aan de contentstrategie. Rapha is van mening dat het magazine de benchmark wordt voor alle Rapha-content. Kwalitatieve, goed geschreven producties en sterke visuals. Een tijdschrift als een echt luxe product; een verzameling indrukwekkende fietsverhalen gemixt met informatie over Rapha. Het sluit aan bij de merkwaarden en de leefwijze van de doelgroep. En het zal zeker niet misstaan op de koffietafels in de Rapha Cycling Club stores.

Van web naar print
Wat Rapha doet, is allesbehalve nieuw. De afgelopen jaren zijn er heel wat blogs of digitale merken met content gedreven websites een magazine gestart om hun merk verder uit te breiden, zoals By the Grape en Airbnb. Een ontwikkeling die beide media én het merk krachtiger maakt. Ze liggen qua format en benadering van content in elkaars verlengde en genereren een groter bereik en meer engagement door eenzelfde publiek zowel online als offline te bedienen van mooie (merk)verhalen. Op maat.

Blog als online magazine
Alle digitale magazines in de erfenis van Bomvol en iFly ten spijt, een blog is een meer ideaal format voor een online magazine. Ten eerste volgt het de wetten van online gebruik op logischer wijze: snel klikken en scrollen door vaste blogrubrieken, video-posts en verhalen in plaats van ‘bladeren’ door vastomlijnde magazinepagina’s die vaak lang moeten laden. Ten tweede kun je een (periodiek) ‘blogazine’ natuurlijker in een complete website of webshop integreren. Lezers blijven in eenzelfde webomgeving, waardoor ze ook direct alle corporate en praktische informatie kunnen vinden van het merk achter het blog. Dit is bevorderlijk voor de conversie en de klantbinding. Zeker wanneer in alle onderdelen van een website de waarden van het merk herkenbaar zijn. Bijkomstig zoekmachine-voordeel: door veel kwalitatieve content te plaatsen binnen je corporate domein, behaal je een goede positie binnen Google.

Offline verdieping op maat
Dr. Samir Husni van het Magazine Innovation Center van de universiteit van Mississippi voorspelt dat deze web-naar-print trend zich verder zal gaan doorzetten. Sterke merken moeten op meerdere kanalen ‘leven’ om succesvol en conversatiewaardig te zijn. Web levert een hoge mate van interactiviteit en bruikbaarheid, mobile gaat over constante connectiviteit en print is waar de lezer content op maat krijgt.

Want door online goed te monitoren welke onderwerpen het meest gedeeld, gelezen (en gekocht) worden, kunnen merken offline verdiepende verhalen brengen die aansluiten op de interesses van de consument. Zodat ze zich nog meer betrokken voelen bij je merk en erbij willen horen. Dit maakt blog en magazine - met social media als traffic en conversatiekanalen - tot een sterk koppel in contentmarketing.

Lobke Heisen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken