Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Selmore wint Tikkie-campagnewedstrijd met Klene Dropjacht
Selmore heeft de eerste editie van de Tikkie 100K-campagnewedstrijd gewonnen met een origineel spelconcept voor Klene. De winst levert het bureau €100.000 aan mediawaarde in de Tikkie-app op.

Kruidvat laat zien: duurzaam leven is makkelijk
Kruidvat trapt op 21 juli een nieuwe campagne af onder de noemer ‘Een stapje duurzamer, makkelijk en voordelig’. De campagne speelt in op het groeiende publiek dat bewuster wil leven, maar opziet tegen grote veranderingen en hoge prijzen.

Snapchatters beleven sport als gedeelde passie
Snap en National Research Group hebben gezamenlijk nieuw onderzoek gepresenteerd dat de kracht van sportfandom op sociale platforms blootlegt. Uit het onderzoek onder 8.400 wekelijkse socialmediagebruikers tussen 13 en 45 jaar in zeven landen blijkt vooral hoe intensief Snapchatters zich verbonden voelen met sport - én wat dat betekent voor merken.

Lawa activeert wandelen tot wedstrijd
Jongeren letterlijk in beweging brengen: dat is het doel van Lawa, een nieuwe game-app waarin wandelen verandert in een digitale race tegen vrienden, collega’s of klasgenoten. Het platform is een initiatief van ondernemer Paul Snijder (ex-GoSpooky) en mediamaker Bram Krikke (r).

Hankook doorbreekt clichés met merkcampagne
Hankook introduceert een opvallende pan-Europese merkcampagne die afrekent met de conventies in de bandenbranche. Onder het motto ‘Live your life. Leave tires to us’ zet het Zuid-Koreaanse merk via bureau Innocean Berlin de mens centraal en niet de techniek.

Bol lanceert online én fysieke festivalwinkel
Terwijl de festivalzomer volop gaande is, speelt Bol in op de stijgende vraag naar kampeer- en festivalproducten met een speciaal samengestelde online festivalwinkel. Onder het motto 'dé festivalwinkel van ons allemaal' biedt Bol deze zomer meer dan 100.000 artikelen aan – van luchtbedden tot Satisfyers.

Spil en team5pm in strijd tegen nieuwsarmoede
Het onafhankelijke jongerennieuwsmerk Spil heeft team5pm aangesteld als social agency. Samen willen zij nieuwsarmoede onder jongeren bestrijden en Spil stevig positioneren als dé journalistieke stem voor 15- tot 25-jarigen op platforms als TikTok, Instagram en YouTube.

Sport, muziek en cultuur in het Rabo Clubhuis
Rabobank heeft deze festivalzomer groots uitgepakt met het Rabo Clubhuis: een opvallend activatieconcept op Down The Rabbit Hole en Pinkpop. Het Clubhuis fungeert als levend verlengstuk van de merkstrategie ‘Onze Bank’ en brengt sport, muziek en cultuur op natuurlijke wijze samen op de festivalterreinen.

De Telegraaf gaat voor directe duidelijkheid
De Telegraaf is vandaag gestart met een grootschalige merkcampagne onder het motto ‘Direct. De Telegraaf.’ De campagne, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Natwerk, benadrukt de directe, heldere en betrokken houding van het nieuwsmerk in een tijd van ruis en polarisatie.

Roxy Dekker-docu lanceert For You Studios
Met de documentaire 'Ik Ben Roxy' op Prime Video breken For You Agency, NewBe en Amazon Prime Video het traditionele longform-model open. De film over zangeres en content creator Roxy Dekker markeert niet alleen een inhoudelijke mijlpaal, maar ook de officiële start van For You Studios.

Heinz lanceert Europese campagne ‘Lost in Love’
Heinz heeft zijn nieuwste omnichannel campagne gelanceerd onder de titel ‘Lost in Love’, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy London en het in-house bureau The Kitchen van Kraft Heinz. De campagne vormt het begin van een Heinz Masterbrand, specifiek afgestemd op Europese markten.

Merken vallen voor ‘B&B Vol Liefde’
Vier grote merken haken deze zomer aan bij het populaire RTL 4-programma B&B Vol Liefde, dat vanavond weer van start gaat. Drie van hen – Rivella, McDonald’s en Unilever – doen dit via een Brand Licensing-deal, waarmee ze het programma dichter bij de consument brengen. Lay’s, al sinds het begin partner van het programma, keert terug via een traditioneel Brand Partnership.

McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe CMO uit Nederland
McDonald’s Duitsland krijgt per juli een nieuwe marketingtopman. Stijn Mentrop-Huliselan, tot nu toe CMO van McDonald’s Nederland, neemt de functie over van Tomasz Dębowski, die na drie succesvolle jaren terugkeert naar Polen en daar opnieuw aan de slag gaat binnen de nationale McDonald’s-organisatie.

Fems On Fire doorbreekt stilte rond perimenopauze
Hoewel steeds meer thema’s bespreekbaar worden gemaakt in de media en marketing – van genderdiversiteit tot mentale gezondheid – blijft de perimenopauze een hardnekkig taboe. Daar brengt het nieuwe creatieve collectief Fems On Fire nu verandering in.

Breaker bevrijdt GIF-helden met drinkyoghurt
Salt Bae strooit geen zout meer, Michael Jackson eet eindelijk zijn popcorn op en Kim Kardashian is klaar met selfies maken. In de nieuwe campagne van Melkunie Breaker worden iconische GIF-personages verlost uit hun eeuwige loops, als metafoor voor de introductie van een gloednieuw product: Breaker Drinkyoghurt.

HBO Max personaliseert sportreclame
HBO Max introduceert samen met Ad Alliance de technologie Dynamic Ad Replacement (DAR) binnen de Sport add-on van de streamingdienst. Hiermee kunnen advertenties tijdens livestreams van grote sportevenementen in realtime worden vervangen door gepersonaliseerde commercials, afgestemd op het profiel en de interesses van de kijker.

Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom niet’-campagne
Met de lancering van een nieuwe toeristische campagne borduurt citymarketingorganisatie Den Bosch Partners voort op het succes van de opvallende campagne ‘Kom niet naar Den Bosch’ uit 2024. Ook deze tweede editie speelt met tegenstellingen en zelfspot en wordt wederom gedragen door acteur Tim Haars – dit keer bijgestaan door Tante Tonnie, een traditionele Bossche dame gespeeld door Gisela Hillebrandt.

OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio toe
One Media Sales (OMS) is voortaan exclusief vertegenwoordiger van SoundCloud en Sonos Radio in Nederland voor third-party audioadvertenties. De samenwerking met technologieplatform AdsWizz stelt Nederlandse adverteerders in staat om de groeiende en betrokken luisteraarsgroepen van beide platforms te bereiken.

Wereldwijde herpositionering Disaronno door 72andSunny Amsterdam
72andSunny Amsterdam is na een internationale bureaupitch geselecteerd als wereldwijd lead agency voor liqueurmerk Disaronno. De creatieve samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk voor het iconische Italiaanse liqueurmerk, dat zich met een nieuwe merkpositionering en campagne wil richten op een jongere generatie consumenten.

Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan
Na commotie over vermeende misleiding rond de met goud bekroonde Hertog Jan-campagne van Gut Amsterdam en The Valley, heeft Cannes Lions een aangescherpt integriteitskader gepresenteerd. De maatregelen moeten het vertrouwen in het festival en de waarde van creativiteit in het AI-tijdperk beschermen.

Cortina viert eigenheid met nieuwe campagnefilms
Na de succesvolle introductie van de merkpositionering ‘Original as you’ in april, presenteert Cortina samen met creatief bureau Lemon Scented Tea twee nieuwe campagnefilms. De films zetten eigenheid centraal en bouwen voort op het credo dat niet iedereen hetzelfde pad hoeft te volgen.

Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x Ra*w
Tijdens de Ra*w Cannes Summer Course pitchten Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative een campagne voor Matt Sleeps rond de NAVO-top in Den Haag. Hun insteek: laat wereldleiders slapen op een Hybrid Pro-matras, zodat ze betere beslissingen nemen. De bijbehorende boodschap: ‘Good decisions start with a good night’s sleep’.

Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
Met hun nieuwe bureau Mad Mojo lanceren Yvonne Prins en Roderick Cremers een strategie-agency die merk en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbindt. ‘Mensen verbinden zich niet met logo’s, maar met gedrag en waarden.’

Felle kritiek op Sire-campagne
De nieuwe campagne van Sire, bedoeld om vooroordelen over ouderen aan te kaarten, heeft juist een golf van verontwaardiging opgeroepen. De spot 'Je bent nooit te oud om te leven', waarin een ogenschijnlijk uitgebluste man tot leven komt tijdens een salsa-les, wordt massaal weggezet als stigmatiserend en wereldvreemd.

Artis beleef je van zonsopgang tot zonsondergang
Artis presenteert deze zomer een vernieuwd programma onder de noemer ‘Van zonsopgang tot zonsondergang’. Naast de geliefde Zoomeravonden introduceert het Amsterdamse stadspark nu ook Zoomerochtenden en Zoomermiddagen, waarmee bezoekers van het eerste licht tot de laatste zonnestraal kunnen genieten van een dag vol natuur, dieren en cultuur.

‘Stats for Equality’ tegen vooroordelen in vrouwenvoetbal
PwC Nederland lanceert tijdens het EK voetbal in Zwitserland de campagne Stats for Equality, ontwikkeld door bureau N=5. Met deze campagne, waarin realtime data en sportstatistieken centraal staan, wil het accountants- en advieskantoor hardnekkige vooroordelen over vrouwenvoetbal doorbreken.

Nike's Oranje Fatalis-campagne voor Leeuwinnen
Nike zet de toon voor het EK Vrouwenvoetbal 2025 met een opvallende campagne rond het Nederlands elftal. Onder de naam Oranje Fatalis presenteert het sportmerk een doornenvariant van de tulp – een krachtig nieuw symbool voor een team ‘dat weet hoe het pijn moet doen’.

Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Cupra, Audio Obscura en DPG Media bundelen hun krachten in de lancering van een gelaagde branded content-campagne rondom elektronische muziek. Centraal staat 'Behind The Pulse', een driedelige mini-docuserie die een exclusieve blik biedt achter de schermen van Audio Obscura’s iconische dance-events, waaronder de spraakmakende Highway Rave op de Ring A10.

Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Supermarktketen Jumbo luidt de zomer in met een nieuwe campagne rondom het nummer 'Tranquilo' van zanger Jan Smit. De zomerse sfeer staat centraal in de ‘Proef de Zomer’-campagne, waarin genieten, lekker eten en ontspanning de hoofdrol spelen.

‘Echte verhalen werken beter dan AI-illusies'
Op het moment dat AI ook de reisbranche razendsnel verandert en influencers steeds vaker virtueel zijn, kiest CheapTickets.nl juist voor echtheid. Met de campagne Your Next Story zet het merk in op authentieke verhalen van echte reizigers - een bewuste tegenbeweging in een wereld vol gefilterde perfectie.

L’Or mixt zomer, stijl en smaak in nieuwe campagne
L’Or lanceert met ‘Dive into Summer’ een zintuiglijke zomercampagne waarin koffie en couture samenkomen. Creatief bureau Fitzroy en productiestudio Chuck Studios sloegen de handen ineen om de nieuwe Coconut Iced-variant van het koffiemerk te introduceren als hét drankje voor een jonge, stijlbewuste doelgroep.

Omnicom lanceert sportlabel Dark Horses
Omnicom Advertising Group Nederland zet stevig in op sportmarketing met de introductie van Dark Horses, een creatief sportbureau dat zijn oorsprong kent in Londen. Het gerenommeerde label, bekend van campagnes voor merken als Adidas, TikTok en Lay’s, wordt nu gelanceerd in Nederland door TBWA\Neboko, DDB Amsterdam en 180 Global.

Jongeren positiever over telefoonverbod, socialmediagebruik daalt
Jongeren brengen meer tijd door op hun mobiele telefoon, maar scrollen minder vaak op social media. Dat blijkt uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest onder ruim 2.700 jongeren tussen 15 en 35 jaar. Een opvallende uitkomst is de brede steun voor het telefoonverbod op middelbare scholen: 67% is positief, zelfs onder scholieren zelf is een meerderheid voorstander.

‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
In de tuin van een villa in de heuvels van Cannes met uitzicht op de Middellandse Zee, spreken Max Schöngen (r) en Alex Turtschan over het geheim achter de nummer 1-positie van Mediaplus in de Warc100. Hun verhaal is er een van creatieve volharding, radicale samenwerking en een cultuur waarin ideeën de ruimte krijgen om te landen én te vliegen.

‘Ik hoor je’ roept op tot veilige werkplek
Met de campagne ‘Ik hoor je’ wil Mores – het steun- en adviespunt voor grensoverschrijdend gedrag in de culturele, creatieve en mediasector – organisaties aansporen om sociale veiligheid structureel op de agenda te zetten. De oproep: creëer een cultuur waarin iedereen zich gezien, gehoord en gesteund voelt.

BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
BBC Studios heeft zich officieel gekroond tot digitale mediakampioen. Dankzij een fandom-first strategie verslaat het bedrijf niet alleen alle Britse omroepen, maar ook grote wereldwijde streamers op platforms als YouTube en TikTok.

Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
Vanaf juli 2025 neemt Ace Social het socialmedia-account van Kruidvat onder zijn hoede. Daarmee versterkt het bureau zijn rol in de mid-funnel contentstrategie van de retailer, die zich richt op het toegankelijk maken van een gezond, mooi en goed gevoel voor iedereen.

MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau Benelux
Na een intensieve pitch heeft Mediamarkt gekozen voor Serviceplan Amsterdam en Serviceplan Brussel als het nieuwe creatieve bureau voor de gehele regio. Vanuit een geïntegreerde samenwerking tussen de Houses of Communication in Amsterdam, Brussel en Luxemburg, gaat Serviceplan aan de slag met campagnes die de omnichannelstrategie van de retailer verder moeten versterken.

AI-modellen geven vergeten mode een nieuw gezicht
Otrium, het Europese online outletplatform voor mode, heeft samen met digitaal bureau Dept een innovatieve AI-oplossing gelanceerd om een hardnekkig probleem in de mode-industrie aan te pakken: overtollige voorraad. De zogeheten Ovatars – zeven diverse, digitaal gecreëerde modellen – geven kledingstukken die anders in de schaduw blijven, een nieuwe kans op zichtbaarheid én verkoop.

ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
ASN Bank lanceert vandaag een grootschalige merkcampagne onder de titel ‘Nu al zin in morgen’, ter ere van de rebranding van De Volksbank. Daarmee verdwijnen de merknamen SNS, RegioBank en BLG Wonen uiteindelijk uit het straatbeeld en gaat alles verder onder de naam ASN Bank. Een van de meest zichtbare gevolgen: het openen van 116 ASN-winkels in één weekend.

ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
Met de nieuwe merkpositionering ‘Goed voor jou, goed voor de toekomst’ slaat ASN Bank een duidelijke richting in. Onder leiding van Chief Sales & Marketing Officer Angela Eijlander, wordt het duurzame karakter van de bank nu gekoppeld aan bredere maatschappelijke relevantie, fysieke nabijheid én herkenbare symboliek - denk: de iconische eekhoorn.

Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
Vooroordelen over ouder worden hebben niet alleen een maatschappelijke, maar ook een fysieke en mentale tol. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van DVJ Insights in opdracht van Stichting Ideële Reclame (Sire), dat de aanleiding vormt voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’. Met deze campagne wil Sire een breed publiek bewust maken van de schadelijke effecten van zogeheten seniorisme - discriminatie op basis van leeftijd - en vijftigplussers aanmoedigen om zichzelf te blijven uitdagen.

Wefilm stelt jong creatief talent aan als leider
Na de lancering van zusterbedrijf We Agency keert Wefilm terug naar de kern: het maken van impactvolle films. Met de aanstelling van de 25-jarige Valentijn van den Heuvel als creatief leider onderstreept het productiehuis zijn ambitie om dé productiepartner voor creatieve bureaus te zijn.
- AlgemeenWeblog [column] Lessen van Saints & Stars:...Nieuws Corendon speelt in op eilandtrend:...Nieuws Intertoys nieuwe hoofdpartner De...Weblog [column] De effectiviteit van...Weblog [column] Slimme nazomerbesteding:...Nieuws Campagne 'Wie checkt jou?'...
- B2BNieuws [onderzoek] Veel Nederlandse...Nieuws Albert Heijn en Unilever over retail...Nieuws Marketingtransfers week 30, 2025Nieuws Marketingtransfers week 28, 2025Nieuws McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe...Nieuws Payroll-startup Employes overgenomen...
- BureausNieuws Nederlands marketingbureau...Nieuws Lynk & Co lanceert Europese campagne...Nieuws SuperHeroes wint Ad Age Small Agency...Nieuws 'Ik neem een belachelijk assortiment...Nieuws 'Echte aandacht is offline'Nieuws Even schakelen met nieuwe campagne...
- ContentmarketingNieuws Artis en Natwerk brengen queer...Nieuws KPN wil ouders en kinderen online...Weblog [column] Een versje als herinneringNieuws Hornbach Bagagewagen keert terug op...Nieuws Bovag lanceert AI-presentator BramNieuws Rotterdam speelt hoofdrol in...
- DesignNieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...
- Food en RetailNieuws Primark biedt veilige kleedruimte...Nieuws Primark introduceert mannequin die...Nieuws Viper en Sjaak trekken afhakers naar...Nieuws KitKat steekt iconische break in een...Nieuws Britse Compass Group neemt...Nieuws 12 nieuwe restaurants in de...
- MediaNieuws BMW Group kiest Dentsu als...Nieuws NFF lanceert campagne 'Zie je in...Nieuws Ad Alliance en Walt Disney breiden...Nieuws Snapchatters beleven sport als...Nieuws [onderzoek] 'Verruiming online...Nieuws De Telegraaf gaat voor directe...
- Online MarketingNieuws Rijksoverheid lanceert social-first...Nieuws [update] Creatieve sector alert op...Nieuws Nederlanders shoppen bewust en...Weblog [column] Marketingfacts Focus #5Nieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...
- SponsoringNieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...Nieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...Nieuws Sport, muziek en cultuur in het Rabo...Nieuws Nike's Oranje Fatalis-campagne voor...Nieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Norday ontwikkelt nieuwe website... 24-07-2025
- UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van... 21-07-2025
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers