Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


ANWB brengt woonverzekeringen tot leven met Buddy
ANWB lanceert een nieuwe campagne voor haar woonverzekeringen, ontwikkeld door Hotel L’Amour. Het is het derde hoofdstuk binnen de overkoepelende merkpositionering 'ANWB helpt Nederland op weg, en niet alleen bij pech'. Met de campagne wil de organisatie duidelijk maken dat haar hulp verder reikt dan de weg en ook thuis zekerheid biedt.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #8 met Goodoo-founder Roderick Verplanken
Hoe herontdek je een klassiek product en maak je het beter – voor mens én planeet? In de achtste aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Roderick Verplanken, co-founder van Goodoo – een gecertificeerde B Corp die ijs opnieuw uitvindt.

Koepelcampagne bundelt strijd tegen mensenhandel
Op het Rotterdamse Beursplein is vorige week de landelijke koepelcampagne 'Sluit Mensenhandel Uit' gelanceerd. Met de campagne willen CoMensha, gemeenten en partners burgers én professionals helpen signalen van uitbuiting sneller te herkennen. Aanleiding is nieuw onderzoek van CoMensha waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders veel vormen van mensenhandel niet als zodanig herkent.

Perk lanceert rebrand en wereldcampagne
Perk – tot voor kort bekend als TravelPerk – heeft zijn grootste merktransformatie tot nu toe onthuld. Het bedrijf introduceert niet alleen een nieuwe naam en identiteit, maar ook een AI-native platform dat travel- en spend management verenigt en zogenoemd ‘shadow work’ moet terugdringen. Dat zijn de verborgen, repetitieve taken die ongemerkt uren opslokken, zoals bonnetjes zoeken, declaraties indienen of facturen coderen.

Nieuwe Belgische campagne tegen financiële sextortion
Op de Europese Dag voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik heeft VML Belgium een nieuwe campagne voor Child Focus gelanceerd: Payboy. Met deze opvallende parodie wil de organisatie jongeren waarschuwen voor de snel toenemende dreiging van financiële sextortion. De campagne legt de mechanismen bloot waarmee criminelen jongeren online manipuleren, chanteren en onder druk zetten.

Van Geloven kiest Joe Public als nieuw bureau
Van Geloven, het bedrijf achter onder meer snackmerken Mora en Van Dobben, heeft na een uitgebreide pitch Joe Public geselecteerd als nieuw strategisch-creatief bureau. De keuze volgt op een traject in twee fasen, waarmee het snackconcern een opvolger zocht voor Alfred International na een samenwerking van twaalf jaar.

OK Creative Agency lanceert €30K-startuppitch
OK Creative Agency viert zijn dertigjarig bestaan met een opvallend initiatief: het Haarlemse bureau stelt een volledig communicatietraject ter waarde van €30.000 beschikbaar voor een veelbelovende start-up. Met de wedstrijd OK30K wil het jonge bedrijven helpen om versneld door te breken met een sterk en onderscheidend merk. Start-ups kunnen zich tot 30 december aanmelden.

Herpositionering versterkt rol WTC Amsterdam
World Trade Center Amsterdam viert zijn 40-jarig bestaan met een koerswijziging. Met ‘Welcome To Change’, ontwikkeld door The Stone Twins, transformeert het iconische kantorengebouw tot een internationale cross-sector hub voor de nieuwe economie. Hiermee wil het WTC zijn rol als verbindende spil tussen corporates, startups, impactorganisaties en investeerders verder versterken.

The Social Hub kiest voor UM
The Social Hub heeft na een uitgebreid pitchproces gekozen voor UM als nieuw mediabureau voor al haar Europese media-activiteiten. Het Amsterdamse hospitalitymerk, met 21 locaties verspreid over het continent, geeft het bureau de verantwoordelijkheid voor de volledige mediastrategie met als doel het onderscheidende merkverhaal verder te versterken.

‘De echte impact van marketing zit in leiderschap, niet alleen in campagnes’
Sinds mei 2025 is Maaike Klijberg Marketing Director Nespresso Nederland. Een nieuwe titel, maar zeker geen onbekende binnen het bedrijf. Klijberg werkt al sinds 2019 bij Nespresso en maakte de afgelopen jaren naam als Customer Director, verantwoordelijk voor customer experience, customer satisfaction en data & insights, voor zowel consumenten als zakelijke klanten.

AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
Westerliefde Amsterdam vormde gisteravond het decor van de TikTok Ad Awards 2025, waar de meest opvallende en impactvolle TikTok-campagnes uit de Benelux werden onderscheiden. Tijdens de feestelijke avond, gepresenteerd door Gwen van Poorten, werden merken en bureaus bekroond die het afgelopen jaar uitblonken in creatieve inzet, community-betrokkenheid en meetbare resultaten op het platform.

FMI rebrandt naar Sour Supplier
Fruit Market International (FMI), Europees marktleider in verse limoenen, introduceert een nieuwe naam en merkidentiteit: Sour Supplier by FMI. De rebranding, ontwikkeld in samenwerking met SuperRebel.Agency, moet de positie van het bedrijf als gespecialiseerde sour-leverancier binnen de internationale foodsector verder versterken. Met de nieuwe merknaam wil FMI na twintig jaar specialisme duidelijker uitdragen waar het voor staat en waar het naartoe groeit.

TeamKPN Sportfonds maakt zich op voor een nieuw tijdperk
De Stichting TeamKPN Sportfonds bestaat tien jaar en markeert dat jubileum met zowel trots als een ambitieuze nieuwe koers. Wat begon als een initiatief van KPN om ‘niet-focussporten’ te helpen overleven, groeide uit tot een cruciale motor achter tientallen nationale teams die internationaal doorbraken. Nu opent het fonds zich voor andere bedrijven en gaat het verder als TeamSportfonds. Directeur Sponsoring Mark Versteegen van KPN blikt terug en kijkt vooruit naar een nieuw, collectief tijdperk.

Makers Oogappels benoemd tot Vriend van Boek
De makers van de populaire tv-serie 'Oogappels' zijn door de CPNB uitgeroepen tot Vriend van het Boek. Scenarioschrijvers Roos Ouwehand (l) en Lex Passchier (r) en regisseur Will Koopman (m) ontvingen gezamenlijk de eretitel en het bijbehorende speldje. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens de boekpresentatie van het gelijknamige Oogappels-boek bij Uitgeverij Pluim.

Vattenfall verlengt mediapartnerschap met UM
Vattenfall heeft na een uitgebreid tenderproces opnieuw gekozen voor UM als mediabureau in Nederland. De samenwerking omvat ook de merken Powerpeers, Feenstra en Delta Energie. Met deze keuze bevestigt de energieleverancier het vertrouwen in de jarenlange relatie en in de strategische en operationele kracht van UM binnen de competitieve energiemarkt.

Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
Hoe overtuig je een samenleving die sterk leunt op structuur, planning en controle om zich toch voor te bereiden op het onverwachte? Havas Lemz koos voor een ongebruikelijke aanpak. In opdracht van de NCTV ontwikkelde het bureau ‘Nederland valt uit’, een nationale activatie die niet waarschuwt, maar laat voelen wat er gebeurt als de basisvoorzieningen wegvallen.

Identity Games kiest voor speelse stuntmarketing
Identity Games en Finally an Agency zetten een nieuwe stap in spelmarketing met een campagne voor Hangover, het nieuwe mysterie- én partyspel van de Rotterdamse uitgever. Het introduceert een aanpak die laveert tussen guerrilla en performance marketing, met een opvallende stunt in hartje Rotterdam als startschot. De campagne moet de beleving van het spel versterken én aandacht verdienen, niet kopen.

Ruilen? Niet bij deze bon
In de nieuwe feestdagencampagne voor de Nationale Bioscoopbon zet Selmore een herkenbaar consumenteninzicht centraal: cadeaus die goed bedoeld zijn, maar eigenlijk meteen ingeruild zouden worden. Met een droogkomische aanpak laat het bureau zien hoe je met één cadeau wél altijd goed zit. De boodschap is helder: de Nationale Bioscoopbon is ‘de bon die je niet wil ruilen’.

Nederland blijkt liever dan gedacht (echt waar)
Met de nieuwe merkcampagne ‘Lief zit in ons’ wil het Oranje Fonds laten zien dat de Nederlandse samenleving, ondanks een groeiend gevoel van verharding, nog steeds vol zit met mensen die naar elkaar omkijken. De campagne, ontwikkeld door We Agency, wordt vandaag landelijk gelanceerd via televisie, online, social en bioscoop.

Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Tijdens het evenement 'Connecting the dots' in Amaze Amsterdam heeft Talpa Media zijn langetermijnvisie op de Nederlandse media- en advertentiemarkt gepresenteerd. CEO Allard Ruyl (foto) en COO Dorine van Mullem schetsen hoe Talpa Media zich ontwikkelt tot een open medianetwerk dat versnippering, bereik en meetbaarheid met elkaar verbindt.

Patagonia onthult eerste impactrapport
Patagonia presenteert haar eerste 'Work in Progress Report', een uitgebreid impactrapport dat laat zien hoe het outdoorbedrijf zijn bedrijfsvoering inzet om oplossingen te bieden voor de klimaat- en ecologische crisis. Het is het eerste rapport sinds de wijziging van de eigendomsstructuur drie jaar geleden.

Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
De ANWB Wegenwacht heeft samen met Mediahuis een nieuwe campagne gelanceerd onder de titel ‘Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt.’ De activatie, ontwikkeld na het winnen van de pitch tijdens het Branded Content Event, is gericht op een jongere doelgroep en speelt met herkenbare, alledaagse pechmomenten. De centrale boodschap: pech treft iedereen, maar met een Wegenwacht-pakket ben je altijd voorbereid.

Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
Tijdens de uitreiking van de Effie Awards op 13 november zijn twintig marketingcases bekroond met een Effie. Twee campagnes ontvingen goud: de langlopende merkcase van Kruidvat en Albert Heijns feelgood-kerstcampagne Whamster!. Daarnaast werden zes zilveren en twaalf bronzen Effies uitgereikt. Opvallende veelwinnaars dit jaar zijn Odido, Kruidvat, Stichting ALS Nederland en Texels.

Nieuwe campagne Slachtofferhulp drempelverlagend
Slachtofferhulp Nederland lanceert samen met creatief bureau Natwerk de nieuwe merkcampagne ‘101 redenen om te bellen’. De campagne verwijst rechtstreeks naar het telefoonnummer 0900-0101 en toont dat de organisatie voor een bredere groep is dan vaak gedacht. Niet alleen slachtoffers van ernstige misdrijven, maar iedereen die na een strafbaar feit, verkeersongeval of online incident behoefte heeft aan emotionele, praktische of juridische steun.

Cannes Lions vernieuwt Awards 2026
Het Cannes Lions International Festival of Creativity introduceert in 2026 ingrijpende updates aan de Lions Awards. Met de introductie van de nieuwe Creative Brand Lion wil de organisatie merken belonen die niet alleen creatieve output realiseren, maar vooral de interne systemen en culturen bouwen die baanbrekende creativiteit structureel mogelijk maken. De wijzigingen worden doorgevoerd voordat de inzendingen op 15 januari 2026 openen.

Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
Volkswagen trapt haar vernieuwde samenwerking met TeamNL af met de campagne ‘Hey, is dat niet?!’, ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam. De campagne markeert de terugkeer van het merk als officieel partner van TeamNL, na een onderbreking van acht jaar, en speelt op herkenbare Volkswagen-humor met een sportieve twist.

Verkeersverwachtingen.nl zet 'absurde' automobilist centraal
Verkeersverwachtingen.nl, het platform van Goedopweg dat reizigers helpt slimme alternatieven voor de auto te vinden, is gestart met een nieuwe campagne ontwikkeld door bureau The Family. De campagne positioneert het merk nadrukkelijker als slimme mobiliteitsadviseur en wil automobilisten aanzetten om vaker de auto te laten staan.

GS1 lanceert bewustwordingscampagne ‘Het is tijd voor GS1’
GS1 Nederland start samen met Truman en The Committed Agency een landelijke b2b-brand awareness campagne onder de noemer ‘Het is tijd voor GS1’. De campagne moet duidelijk maken hoe het eenduidig delen van productdata – van voedingsmiddelen tot medische hulpmiddelen – bijdraagt aan efficiëntere, transparantere en duurzamere ketens.

Nieuwe merkidentiteit Foam
Fotografiemuseum Foam in Amsterdam heeft een nieuwe huisstijl en een volledig designsysteem gelanceerd, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy Amsterdam. De vernieuwing vormt een visuele herpositionering van het museum, het magazine en de digitale platforms, en valt samen met de wereldwijde campagne voor de 'Foam Talent 2026 Open Call'.

Artis viert duisternis met campagne ‘Donker in Artis’
Terwijl Amsterdam zich opmaakt voor een zee van lichtjes, kiest Artis bewust voor het tegenovergestelde. Samen met creatief bureau Natwerk lanceert het park de campagne ‘Donker in Artis’ – een ode aan de nachtelijke duisternis. Tijdens acht bijzondere avondopenstellingen in december en januari kunnen bezoekers ervaren hoe waardevol donker is voor mens, dier en natuur.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Hoe creëer je een nieuwe inkomstenbron voor cacaoboeren én ga je voedselverspilling tegen? In de zevende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Lars Gierveld, co-founder van Kumasi Drinks.

Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
Gebiedsontwikkelaar BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling lanceert een nieuwe merkcampagne onder de slogan ‘Een fijne buurt begint met luisteren’. De campagne, ontwikkeld door The Family Amsterdam, benadrukt het belang van luisteren naar bewoners, natuur en samenwerkingspartners bij het creëren van leefbare buurten.

Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
Stichting Reframe, die zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in de marketingcommunicatie-industrie, heeft een bestuurswissel aangekondigd. Baba Touré en Ahmed Ait Moha treden terug uit het bestuur. Yvonne Prins (l), Co-Founder van Mad Mojo, neemt per direct het voorzitterschap over. Daarnaast versterkt Ikrame Azaaj (r), teamleider bij MWM2, het bestuur als verantwoordelijke voor de pijler Research.

ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
Slechts 16 procent van de Nederlanders vertrouwt zijn of haar energieleverancier. In een markt vol ingewikkelde contracten en kleine lettertjes kiest ANWB daarom voor eenvoud en eerlijkheid. Met de nieuwe campagne positioneert de vereniging zich nadrukkelijk als betrouwbare speler op de energiemarkt: van pechhulp naar energiehulp.

VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
Zorgverzekeraar VGZ wil Nederlanders aan het denken zetten over de toekomst van de zorg. Met de campagne ‘Vernieuwen is vooruitkijken’ nodigt de coöperatie mensen uit om niet pas met zorg bezig te zijn als het nodig is, maar juist nu al na te denken over hun verwachtingen van zorg – vandaag én in de toekomst.

RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
RTL AdAlliance presenteert in haar jaarlijkse editie van ‘TV Key Facts’ een pleidooi voor de waarde van vertrouwde media en lokale marktspecifieke inzichten. Hoewel digitale platforms inmiddels 76 procent van de advertentiebestedingen vertegenwoordigen, blijkt volgens het onderzoek dat traditionele media zoals televisie nog altijd de hoogste mate van bereik, betrokkenheid en geloofwaardigheid bieden.

Reckitt kiest WPP Media voor Europese mediaplanning
Reckitt heeft WPP Media aangesteld als nieuwe partner voor mediaplanning en -inkoop in 21 Europese markten. Het bureau gaat de mediastrategie en activatie verzorgen voor een breed portfolio aan gezondheids- en hygiëneproducten, waaronder Durex, Nurofen, Strepsils, Gaviscon, Veet, Dettol (in Duitsland en Oostenrijk bekend als Sagrotan), Finish en Vanish.

DA kiest Zuiver Group als nieuwe mediapartner
Na een bureauoriëntatie heeft Nederlandse Drogisterij Service (DA) gekozen voor Zuiver Group als nieuwe mediapartner. De samenwerking is gericht op het versterken van de merkcommunicatie en het toekomstbestendig maken van de media-aanpak van de drogisterijketen.

Karvan Cévitam, Hema en Somention grote winnaars Grand Prix Contentmarketing 2025
De jaarlijkse Grand Prix Contentmarketing heeft opnieuw laten zien hoe volwassen en veelzijdig het vak is geworden. Tijdens de feestelijke uitslagenavond werden in Amsterdam de beste cases van het jaar bekroond, variërend van krachtige B2C-campagnes tot maatschappelijk verantwoorde initiatieven en vernieuwende distributiestrategieën.

Rijksoverheid lanceert campagne ‘Man, zeg er wat van!’
Zeven op de tien mannen vinden dat zij elkaar vaker moeten aanspreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen. Toch blijkt dat veel mannen twijfelen of bepaald gedrag ‘erg genoeg’ is of bang zijn de sfeer te verpesten.

Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
Paulien Cornelisse heeft met 'De verwarde cavia - Terug op kantoor' de NS Publieksprijs 2025 gewonnen. Deze opvolger van haar eerdere succes 'De verwarde cavia' uit 2016, werd door het publiek verkozen tot Boek van het Jaar na een spannende strijd met de nummer twee. Cornelisse kreeg ruim 25 procent van de 133.454 uitgebrachte stemmen – een recordaantal ten opzichte van vorig jaar.

War Child toont veerkracht in nieuwe merkcampagne
War Child lanceert een nieuwe merkcampagne die draait om de veerkracht van kinderen in oorlogsgebieden. De campagne, ontwikkeld door We Agency, laat zien dat ondanks de diepe sporen die oorlog nalaat, kinderen met de juiste steun weer kunnen lachen, spelen en dromen. De boodschap: elk kind heeft een ongelooflijke kracht in zich - veerkracht.

M&A-markt digitale bureaus versnelt en verfijnt
De overnamemarkt voor digitale bureaus zit in de lift. Dat bleek tijdens het gezamenlijke M&A-event van Dutch Digital Agencies (DDA) en Match Plan op het REM Eiland in Amsterdam, waar ruim honderd agency-eigenaren samenkwamen om te praten over trends, waarderingen en groeiscenario’s in een snel veranderende markt.
- AlgemeenNieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #8 met...Nieuws Nieuw handboek doorbreekt taboe...Nieuws Doneren als slimme marketingstrategie Nieuws [interview] WWF CMO Amcke Becker...Nieuws Wat drijft consumenten in de drukste...Nieuws ‘De echte impact van marketing zit...
- B2BNieuws Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur...Nieuws Marketingtransfers week 47, 2025Nieuws Marketingtransfers week 46, 2025Nieuws GS1 lanceert bewustwordingscampagne...Nieuws Marketingtransfers week 45, 2025Weblog [column] De ‘boost’-knop van...
- BureausNieuws Opvallers over festivalmarketing...Nieuws ANWB brengt woonverzekeringen tot...Nieuws Van ‘gewoon beginnen’ tot...Nieuws Nominaties Gouden Zaag 2025 bekendNieuws Koepelcampagne bundelt strijd tegen...Nieuws Perk lanceert rebrand en...
- ContentmarketingNieuws Hertog Jan lanceert docu over...Nieuws Melitta lanceert campagne ‘Always up...Nieuws Kerst 2025: Kind met sproetjes en...Nieuws Zero Gravity Drone eert hoofdstad...Nieuws Plus vernieuwt merkbelofte en...Nieuws Karvan Cevitam, Hema en Somention...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw...Nieuws [onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit...Nieuws Lynn Trum (Nederlandse Loterij):...Nieuws Sinterklaascampagne van Raak zoomt...Nieuws [marketeer 237] Patricia Douma -...Nieuws Disney heropent pop-up in Batavia...
- MediaNieuws Cosmopolitan wint goud tijdens...Nieuws Retailmedia verschuift van search...Nieuws Makers Oogappels benoemd tot Vriend...Nieuws Talpa Media verbindt versnipperd...Weblog [column] Quiet culture Waarom Gen Z...Weblog [column] Welkom in het midfunnel...
- Online MarketingNieuws KPN introduceert App de Sint AI...Nieuws Petersen presenteert boek...Nieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...Nieuws Identity Games kiest voor speelse...Nieuws [onderzoek] Ruim helft jongeren...
- SponsoringNieuws TeamKPN Sportfonds maakt zich op...Nieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

