[designpanel] ‘Een mooi blikje dat maar beter een droom kan blijven’

[designpanel] ‘Een mooi blikje dat maar beter een droom kan blijven’
  • Design
  • 29 nov 2016 @ 08:00
  • 11356 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ConceptDesignpanelPackaging design

Anthem won met dit concept voor vis-in-blik van het denkbeeldige merk Eternal Oceans recent een gouden Pentaward. Eternal Oceans wil duurzaam gevangen vis promoten met een ‘disruptieve en begerenswaardige’ verpakking. Van het lipje om het blikje te openen is een brand asset gemaakt en de branding is in het metaal gestanst. Zou het blikje de schappen gaan halen. Wat denkt ons panel van marketeers?


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Een Pentaward verdien je met een originele verpakking of concept en met origineel bedoelen we dan in de volksmond ook wel ‘uniek’ of ‘oorspronkelijk’. Het concept ‘Eternal Oceans’ dat door Anthem is neergezet, voldoet wat mij betreft nog niet aan deze termen. Is het echt zo nieuw om je branding in metaal te stansen? En is een lipje om de verpakking te openen niet veel meer dan een leuke gimmick in plaats van een unieke brand asset? Een Pentaward zou ik niet gegeven hebben voor deze verpakking. Wél vind ik het concept er in z’n totaliteit kwalitatief uitzien, waardoor het wel een geloofwaardig verpakkingsconcept is voor duurzaam gevangen vis. Om het ook echt begerenswaardig te maken, moet er nog wel gesleuteld worden aan de daadwerkelijke verpakking.

Rapportcijfer: 6

Marc van Eck, partner Business Openers

Heel mooi, maar wat is er nu duurzaam aan? Ik zie tussen mijn oogharen door al allemaal blikjes rondzwerven en als ik niet oplet stap ik zomaar in het messcherpe lipje en heb ik een brand asset in mijn voet. Inmiddels ben ik wel een beetje disruptiefmoe; zeker als designers dat zelf claimen over hun eigen design. Ik zie gewoon een heel mooi blikje, dat maar beter een droom kan blijven en dus niet in ons milieu kan gaan rondzwerven. Laat ik niet flauw zijn en het design toch de 8 geven dat het verdient, als het merk maar nooit op de markt komt.

Rapportcijfer: 8

Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters
Anthem heeft voor dit denkbeeldige merk iets moois bedacht in een poging de consument over te halen wat extra te betalen voor duurzame vis. Gek genoeg zijn productverpakkingen tegenwoordig bijna net zo’n gelijkwaardig element in de productbeleving als het product zelf en hierin heeft Anthem iets geniaals gedaan. Het designbureau heeft door de geweldige vormgeving het fictieve duurzame visje een luxe bijzondere uitstraling gegeven, waardoor een hogere prijs geoorloofd is. De vorm, de eenheid van alleen metaal zonder print en het embossed gedrukte staal zijn stijlvol. Van mij krijgt dit ontwerp een 8,5.

Rapportcijfer: 8,5

Ons panel van designers bekijkt deze case vanuit hun vakgebied en zien nogal wat haken en ogen. Lees hun onderbouwing op marketingtribune.nl zoekterm ‘designpanel’.

Stijn Braun, Mountain: 8

Steven de Cleen, ProudDesign: kan geen cijfer geven

Roel Keizer, DreamCatch: 9 voor het idee

Edwin Visser, SoGood: 1 of 10?!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken