Nieuw logo Johan Cruijff Arena: ‘Natuurlijk ligt het gevoelig’

Nieuw logo Johan Cruijff Arena: ‘Natuurlijk ligt het gevoelig’
  • Design
  • 11 mei 2018 @ 11:23
  • 25278 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ConceptSportmarketingVoetbal

De Amsterdam Arena heet nu Johan Cruijff Arena. En daar hoort een logo bij, ontwikkeld door VBAT. MarketingTribune was bij de lancering en sprak met ceo Mark van Egmond en Jeroen van Iersel, marketing manager van het stadion.

Zoals het een club als Ajax betaamt ging de presentatie in een zonovergoten Arena (open dak) niet onopgemerkt voorbij. Een hoop Ajacieden waaronder Sjaak Swart en Frank Rijkaard was aanwezig, evenals wethouders van de stad en zelfs Freek de Jonge dronk een glaasje champagne mee.

Van Iersel heeft de eerste reacties vast gepolst en die noemt hij: overwegend positief. 'Het draait logischerwijs om de persoon Cruijff, daarom hebben we gekozen voor een wat platter logo. Dus niet zijn gezicht of het nummer veertien, we hebben samen met VBAT meer vanuit een concept gedacht.'

Van Egmond: 'We hebben gekozen voor een vloeiende en tegelijk hoekige vorm, eigenlijk precies zoals Cruijff: hij was een allemansvriend maar had ook een uitgesproken mening.’

Van Iersel: 'We wilden de cliché's mijden, hebben geprobeerd het eigen te maken. De Engelse naamvariant van Cruijff kent al veel verschillende merken, dat wilden wij pertinent niet. Cruijff staat voor innovatie, creativiteit. Dat wilden we terugzien in het logo.'

Verwachte de heren ook kritiek?

Van Iersel: 'Als Arena zijn we na 22 jaar inmiddels wel wat gewend. In dit geval gaat het om Cruijff, dus natuurlijk ligt dat gevoelig. Zolang wij maar laten zien dat we de naam met trots kunnen dragen, daar gaat het om. 

We noemen onszelf 'home of legends', zoiets gaat nu eenmaal gepaard met kritiek. We zijn het huis van Ajax, het Nederlands elftal speelt hier, de Toppers treden hier op... Ook daar heeft iedereen een mening over - en dat is ook helemaal niet erg.'

Wat is in algemene zin de marketinguitdaging van de Arena?

Van Iersel: 'De grootste hebben we in ieder geval net achter de rug, dus ik verwacht nu weer wind mee. Ik streef ernaar dat de Amsterdammer straks niet zegt: we gaan eens een avondje naar Paradiso, maar: eens kijken wat er in de Arena te beleven is. We willen - uiteraard naast het voetbal - meer doen op het vlak van muziek en entertainment. Het concert van Jay-Z en Beyonce deze zomer is daar een mooi voorbeeld van.

 

Lees ook de reacties op het logo op onze FB-page.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken