[designcase] 'Univé hoeft niet überhip te zijn'

[designcase] 'Univé hoeft niet überhip te zijn'
  • Design
  • 18 jan 2019 @ 08:19
  • 10112 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Na de introductie van de nieuwe huisstijl begin 2018 vond Univé het, in de persoon van manager merk & communicatie Pieter Borsboom, ook tijd voor een nieuwe sonic branding. Met Dept als lead agency en een samenwerkingsverband tussen Audentity en House of Music werd er na 12 ½ jaar afscheid genomen van de stem van Peter Tuinman.

Het merk moest naar de 21ste eeuw, trapt manager merk & communicatie Univé Pieter Borsboom af. ‘De visuele identiteit was nog teveel op print geënt. Eind 2016 hebben we de nieuwe strategische koers bepaald, die de benodigde munitie voor de nieuwe huisstijl leverde.’ Univé is namelijk niet langer alleen een verzekeraar, maar wil ook een preventieve partner zijn, zoals bijvoorbeeld met Zorgeloos Online, een polis waarmee de Coöperatie cybercriminaliteit hoopt te voorkomen.

Sonic branding
Samen met lead agency Dept, dat het proces en de productie begeleidde, ontwikkelde Univé ook een nieuwe sonic branding, met voice in het achterhoofd: ‘We koppelden Niels den Otter van Audentity aan Michiel Cremers van House of Music. Onze merkwaarden werden door hen omgezet in muziekwaarden en in één creatieve sessie beslisten we aan de hand van deze soundbytes wat wel Univé was en wat niet. Univé opereert voornamelijk buiten de vier grote steden dus we hoeven niet überhip te zijn, maar wel van deze tijd voor gewone mensen. Niet te traditioneel, maar fris. Met de gekozen soundbyte werd een korte track gecomponeerd. We werken nu nog aan de afgeleiden ervan tot aan een ringtone-variant voor het personeel aan toe.’
Audentity zorgde ook voor de casting van de stem en dat liep vergelijkbaar met het muziektraject. Op onderbuikgevoel werd er nu voor een vrouwenstem gekozen. Eén van de moeders uit de drie gezinnen bleek over de ideale tone of voice te beschikken. Martijntje werd de nieuwe stem van Univé.



Prinsjesdag
Half november is de zorgcampagne gelanceerd op online en radio. Die deadline was dus een race tegen de klok. Meestal beginnen de eerste zorgverzekeraars zich rond Prinsjesdag te roeren. Op 12 november moeten de premies bekend zijn en dan barsten de campagnes los. Zelfs op 31 december 23:00 uur is er nog een piek waar te nemen in het oversluiten van zorgverzekeringen en tot die tijd staan er ook rijen in de Univé-winkels. ‘De meeste consumenten oriënteren zich alleen, want slechts 6 à 7 procent switcht daadwerkelijk.’
Televisie past al sinds langere tijd niet meer in het budget, dat wil zeggen, de reclameblokken niet, want zichtbaar is Univé zeker. ‘We doen veel aan sport- en partnersponsoring. We zijn partner van sc Heerenveen, doen veel aan boarding langs de velden en zijn programmasponsor van NOS-sportuitzendingen. Onder het motto Supporter van Sport sponsoren we 250 events in Nederland van amateursporten tot Amsterdam Cityswim en de Coolste Baan van Nederland.’

Afscheid van de peer
Naast de aanpassing van het logo en het bijbehorende afscheid van de peer, is in de nieuwe huisstijl het kleurenpalet opgefrist en wordt gebruik gemaakt van een nieuwe fotografiestijl. In alle uitingen figureren drie echte Nederlandse gezinnen. Saillant detail: de huisdieren behoren niet tot de familie, maar zijn echte profs.
Borsboom: ‘Het oude logo stamde uit 1992. Het is bekend en werd hoog gewaardeerd, dat verander je niet zomaar. Daarom was een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp van de nieuwe huisstijl door Teldesign verfrissen en vernieuwen, maar met behoud van de herkenning en waardering. De kleur groen en de slogan “Daar plukt u de vruchten van” zijn dus gebleven. En de “é” is het nieuwe beeldmerk met een blaadje als accent aigu. Toch nog een kleine knipoog naar de appel.’ De nieuwe identiteit werd eerst intern geïntroduceerd in nauwe samenwerking met Proof. Dit leverde Univé en het internal branding bureau zelfs een Europese prijs voor interne communicatie op.


Dit artikel stond in MarketingTribune 01, 2019.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken