Nederland 23 keer in de prijzen bij European Design Awards 2020
- Design
- 1 mei 2020 @ 09:34
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Designawards
- 1 mei 2020 @ 09:34
- Nanny Kuilboer
De winnaars van de European Design Awards 2020 zijn bekend. Nederlandse ontwerpers namen in totaal drieëntwintig prijzen virtueel in ontvangst.
Voor de allereerste keer sinds de start van de European Design Awards konden de prijzen niet live worden uitgereikt. Op donderdag 30 april werden de winnaars van het goud, zilver en brons dan ook online bekend gemaakt.
Songfestival toch in de prijzen
Data- en techdesignbureau CleverFranke oogstte onder meer succes met hun werk voor het Eurovision Song Festival. Het datadriven logo kreeg een zilveren award en de volledige visuele identiteit van het Songfestival was goed voor goud.
Designbureau Vruchtvlees kreeg veel waardering voor de app Miro, met goud voor de digitale identiteit van de app en zilver voor het geanimeerde logo.
Het designfestival Graphic Matters schitterde met drie speciaal voor het festival gemaakte projecten: de illustraties en posters van ontwerpstudio Rob en Robin, en de historische posters door illustrator Jan Hamstra.
Studio de Ronners ten slotte schreef een zilveren en twee bronzen awards op het conto. Zilver was er voor de promotiecampagne die zij maakten voor de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), brons voor de op eigen initiatief ontwikkelde projecten Nipke - Laboratory for beer and spirits en Paper is not dead.
Maatschappelijke relevantie design
De Jury Prize - een erkenning voor het werk dat volgens de jury het best de maatschappelijke relevantie en impact van design laat zien - ging naar Lucra Design Studio uit Duitsland voor Helping Hands - A guide to sign language for nursing and medicine.
De signing, bewegwijzering en aankleding van de Poolse stadszwembaden Pula door het Kroatische bureau Studio Tumpic/Prenc werd beloond met de Best of Show Award. De titel Agency of the Year ging evenals vorig jaar naar een Noors bureau; dit keer was de beurt aan Anti.
Alle winnaars op een rijtje
Alle winnaars van de European Design Awards 2020 zijn binnenkort te vinden in de prijzendatabase van Europeandesign.org. Dit zijn de Nederlandse winnaars op een rij:
Goud
10.2 Brand logo
VBAT, Amsteldok - WPP Campus
10.5 Digital Identity Applications
Vruchtvlees, Miro: for modern-day pioneers
10.6 Integrated Identity Applications
CleverFranke, Eurovision Song Contest 2020 visual identity
11.4 Magazine
Studio Airport, Emergence Magazine Vol. 1
16.2 Digital Self-Promotion
CleverFranke, C°F Experiments
Zilver
10.1 Company logo
G2K, Logo Forum Groningen
10.2 Brand logo
CleverFranke, Eurovision Song Contest 2020 logo
10.3 Motion Logo
Vruchtvlees, Miro and its collaborative characters
10.6 Integrated Identity Applications
Studio Thonik, Holland Festival 2019
12.2 Poster Series
Graphic Matters, Graphic Matters 2019
12.5 Card & Flyer
Studio de Ronners, BNO flyer promotion
14.6 Digital Miscellaneous
Studio Piraat, Motion graphic visual identity World Short Track Speed Skating Championships
15.1 Book & Editorial Illustration
Graphic Matters, No visual is worth a thousand words (if you don't know how to read it)
17.4 Exhibition Design
De Vrijer van Dongen, Dossier Indië - A different look at colonial photography
Brons
10.3 Motion logo
Total Design, Automotive Media Ventions
10.4 Printed identity Applications
Vruchtvlees, A notable pair: design system for Taqa Theater de Vest/Grote Kerk Alkmaar
10.5 Digital identity Applications
Lava, Mind the Facts
10.6 Integrated Identity Applications
What The Studio, Nederlands Theater Festival
12.2 Poster Series
Graphic Matters, Information path
13.1 Alcoholic Drink Package
ProudDesign, Hoop Oudt Heijn / en syn wyf
16.3 Self-initiated Projects
Studio de Ronners, Nipke - Laboratory for beer and spirits
16.3 Self-initiated Projects
Studio de Ronners, Paper is not dead
17.4 Exhibition Design
Studio Louter, Shifting image - In search of Johan Maurits
Finalisten
10.1 Company Logo
Lava, Spektr
10.4 Printed Identity Applications
Total Design, Stichting Lezen & Schrijven
10.4 Integrated Identity Applications
CleverFranke, Into The Great Wide Open Festival Campaign
12.3 Brochure
Thijs Verbeek, Opon Up
14.2 Information Site
GRRR, Strategic design for the biggest cleanup in history
14.5 Motion Graphics
Vruchtvlees, Collaborative characters for modern-day pioneers: Miro
14.6 Digital Miscellaneous
Studio Dumbar, Cities in motion
17.3 Signs & Displays
Fabrique, Station renovation metro Oostlijn, Amsterdam
17.4 Exhibition Design
Tinker Imagineers, North & South - European masterpieces reunited
17.4 Exhibition Design
Studio de Ronners, The Art of Lace
17.5 Digital installations
G2K, Stad
In het headerbeeld een selectie van de NL winnaars.
De European Design Awards zijn een samenwerking tussen ruim twintig Europese designmagazines, -sites en -blogs, waaronder Dude, Dutch Designers Magazine, een uitgave van de BNO. Dat maakt het mogelijk om het werk en de winnaars internationaal breed onder de aandacht te brengen.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management