Nederland 23 keer in de prijzen bij European Design Awards 2020

Nederland 23 keer in de prijzen bij European Design Awards 2020
  • Design
  • 1 mei 2020 @ 09:34
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Designawards

De winnaars van de European Design Awards 2020 zijn bekend. Nederlandse ontwerpers namen in totaal drieëntwintig prijzen virtueel in ontvangst.

Voor de allereerste keer sinds de start van de European Design Awards konden de prijzen niet live worden uitgereikt. Op donderdag 30 april werden de winnaars van het goud, zilver en brons dan ook online bekend gemaakt.

Songfestival toch in de prijzen

Data- en techdesignbureau CleverFranke oogstte onder meer succes met hun werk voor het Eurovision Song Festival. Het datadriven logo kreeg een zilveren award en de volledige visuele identiteit van het Songfestival was goed voor goud.
Designbureau Vruchtvlees kreeg veel waardering voor de app Miro, met goud voor de digitale identiteit van de app en zilver voor het geanimeerde logo.
Het designfestival Graphic Matters schitterde met drie speciaal voor het festival gemaakte projecten: de illustraties en posters van ontwerpstudio Rob en Robin, en de historische posters door illustrator Jan Hamstra.
Studio de Ronners ten slotte schreef een zilveren en twee bronzen awards op het conto. Zilver was er voor de promotiecampagne die zij maakten voor de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), brons voor de op eigen initiatief ontwikkelde projecten Nipke - Laboratory for beer and spirits en Paper is not dead.

Maatschappelijke relevantie design

De Jury Prize - een erkenning voor het werk dat volgens de jury het best de maatschappelijke relevantie en impact van design laat zien - ging naar Lucra Design Studio uit Duitsland voor Helping Hands - A guide to sign language for nursing and medicine.
De signing, bewegwijzering en aankleding van de Poolse stadszwembaden Pula door het Kroatische bureau Studio Tumpic/Prenc werd beloond met de Best of Show Award. De titel Agency of the Year ging evenals vorig jaar naar een Noors bureau; dit keer was de beurt aan Anti.

Alle winnaars op een rijtje

Alle winnaars van de European Design Awards 2020 zijn binnenkort te vinden in de prijzendatabase van Europeandesign.org. Dit zijn de Nederlandse winnaars op een rij:

Goud

10.2 Brand logo

VBAT, Amsteldok - WPP Campus

 

10.5 Digital Identity Applications

Vruchtvlees, Miro: for modern-day pioneers

 

10.6 Integrated Identity Applications

CleverFranke, Eurovision Song Contest 2020 visual identity

 

11.4 Magazine

Studio Airport, Emergence Magazine Vol. 1

 

16.2 Digital Self-Promotion

CleverFranke, C°F Experiments

 

Zilver

10.1 Company logo

G2K, Logo Forum Groningen

 

10.2 Brand logo

CleverFranke, Eurovision Song Contest 2020 logo

 

10.3 Motion Logo

Vruchtvlees, Miro and its collaborative characters

 

10.6 Integrated Identity Applications

Studio Thonik, Holland Festival 2019

 

12.2 Poster Series

Graphic Matters, Graphic Matters 2019

 

12.5 Card & Flyer

Studio de Ronners, BNO flyer promotion

 

14.6 Digital Miscellaneous

Studio Piraat, Motion graphic visual identity World Short Track Speed Skating Championships

 

15.1 Book & Editorial Illustration

Graphic Matters, No visual is worth a thousand words (if you don't know how to read it)

 

17.4 Exhibition Design

De Vrijer van Dongen, Dossier Indië - A different look at colonial photography

 

Brons

10.3 Motion logo

Total Design, Automotive Media Ventions

 

10.4 Printed identity Applications

Vruchtvlees, A notable pair: design system for Taqa Theater de Vest/Grote Kerk Alkmaar

 

10.5 Digital identity Applications

Lava, Mind the Facts

 

10.6 Integrated Identity Applications

What The Studio, Nederlands Theater Festival

 

12.2 Poster Series

Graphic Matters, Information path

 

13.1 Alcoholic Drink Package

ProudDesign, Hoop Oudt Heijn / en syn wyf

 

16.3 Self-initiated Projects

Studio de Ronners, Nipke - Laboratory for beer and spirits

 

16.3 Self-initiated Projects

Studio de Ronners, Paper is not dead

 

17.4 Exhibition Design

Studio Louter, Shifting image - In search of Johan Maurits

 

Finalisten

10.1 Company Logo

Lava, Spektr

 

10.4 Printed Identity Applications

Total Design, Stichting Lezen & Schrijven

 

10.4 Integrated Identity Applications

CleverFranke, Into The Great Wide Open Festival Campaign

 

12.3 Brochure

Thijs Verbeek, Opon Up

 

14.2 Information Site

GRRR, Strategic design for the biggest cleanup in history

 

14.5 Motion Graphics

Vruchtvlees, Collaborative characters for modern-day pioneers: Miro

 

14.6 Digital Miscellaneous

Studio Dumbar, Cities in motion

 

17.3 Signs & Displays

Fabrique, Station renovation metro Oostlijn, Amsterdam

 

17.4 Exhibition Design

Tinker Imagineers, North & South - European masterpieces reunited

 

17.4 Exhibition Design

Studio de Ronners, The Art of Lace

 

17.5 Digital installations

G2K, Stad

 

In het headerbeeld een selectie van de NL winnaars.

 

De European Design Awards zijn een samenwerking tussen ruim twintig Europese designmagazines, -sites en -blogs, waaronder Dude, Dutch Designers Magazine, een uitgave van de BNO. Dat maakt het mogelijk om het werk en de winnaars internationaal breed onder de aandacht te brengen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken