Flessen Coca-Cola Nederland volledig gerecycled plastic
- Design
- 7 sep 2020 @ 08:54
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Duurzaam designPackaging designMaatschappij
- 7 sep 2020 @ 08:54
- Nanny Kuilboer
Nederland is het tweede land wereldwijd waar Coca-Cola stopt met het gebruik van nieuw plastic in flessen.
Coca-Cola in Nederland is volledig overstapt op flessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. De transitie start vanaf volgende maand met alle kleine plastic flesjes, gevolgd door alle grote plastic flessen in 2021. Na Zweden is Nederland het tweede land ter wereld waar deze overstap wordt gemaakt. Jaarlijks bespaart Coca-Cola in Nederland hiermee ruim 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic en daarnaast levert het een CO2-besparing op van 21 procent per jaar op de plastic flessen.
Nieuwe flessen zonder nieuw plastic
In Nederland is Coca-Cola de eerste frisdrankproducent die voor het volledige portfolio stopt met het gebruik van nieuw plastic in flessen. Eerder introduceerde de producent al flessen van 100 procent gerecycled plastic voor de merken Chaudfontaine en Fuze Tea. Het bedrijf pakt hier nu versneld op door met het volledige lokaal geproduceerde portfolio in Nederland waaronder de merken Coca-Cola, Sprite en Fanta.
Jaap Wassink VP & Country Director Coca-Cola European Partners Nederland: ‘Dit is weer een belangrijke stap voorwaarts, maar we weten dat onze totale opgave groter is. Wij blijven werken aan het verminderen van verspilling en onnodig verpakkingsmateriaal waar dat kan, zoals het lichter maken van verpakkingen, duurzamer grondstoffengebruik en het recyclen van eigen afvalstromen.’
Flessen blijven volledig recyclebaar
De plastic flessen blijven volledig recyclebaar zodat ze steeds opnieuw kunnen worden gebruikt als grondstof voor nieuwe flessen. Het gerecycled plastic dat wordt gebruikt in deze flessen is afkomstig uit Nederland, dankzij een sterke lokale infrastructuur voor inzameling en recycling van verpakkingen.
Verpakkingen blijven verduurzamen
De stap naar 100 procent gerecycled plastic sluit aan op de duurzaamheidsambities van Coca-Cola. Coca-Cola in Nederland werkt al lange tijd aan het verder verduurzamen van alle verpakkingen en betrekt daarbij ook de consument. Met de in Nederland ontwikkelde zomercampagne Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle zette het bedrijf vorig jaar de kracht en het bereik van zijn grootste merk in om recycling te stimuleren. Wereldwijd is de ambitie van Coca-Cola om tegen 2030 voor de verkoop van elke verpakking een ander blikje of fles in te zamelen en te recyclen.
Ben Bijnens, Country Director Coca-Cola Nederland: ‘Zwerfafval is een serieus maatschappelijk probleem waar we ons hard voor maken, door onder meer de samenwerking op te zoeken met relevante partners. Als grote speler op de Nederlandse markt hebben we de verantwoordelijkheid om voorop te lopen in de verduurzaming van de frisdrankindustrie.’
*100% gerecycled plastic voor kleine flessen (≤500 ml) per oktober 2020 en grote flessen in 2021 (excl. dop en etiket), in Nederland geproduceerd.
*Besparing nieuw plastic t.o.v. flessen gemaakt van nieuw plastic.
*CO2 besparing t.o.v. 2019, PET-flessen gemaakt van 50% gerecycled plastic.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing