[consumententrends 2020] #4 Ik creëer, dus ik besta
- Design
- 23 mrt 2017 @ 09:00
- Link
-
Peter Heshof
strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
BLOOM - Trends
- 23 mrt 2017 @ 09:00
- Peter Heshof
Om als merk relevant te blijven, kun je niet stilstaan in een veranderende wereld. Vanuit mijn werk als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik je daar graag bij helpen. De komende weken zal ik de volgende zes consumententrends met je delen: Opmars van de transformatie-economie, Maatschappelijk verbeterend ondernemen, Welzijn is de nieuwe status, Ik creëer dus ik besta, Fusie van natuur en wetenschap en Van mobiele telefoon naar huisrobot.
Ik creëer, dus ik besta
Dankzij de digitale technologie zijn we contentcreators geworden. Zeker de helft van mijn dagelijkse entertainmentconsumptie komt niet van bedrijven, maar van familie, vrienden, kennissen en vreemden op social media zoals Instagram, Facebook, YouTube en Twitter. Voor jongeren ligt dit hoger. Met apps als Musical.ly worden zij aangemoedigd om hun originele dansje of lip sync met de wereld te delen. Op social media zingt het mantra rond: ik creëer, dus ik besta.
In Samsung’s Flagshipstore in New York heb ik ervaren wat de impact is van jarenlange social media posts. Je kunt daar in je eigen Social Galaxy stappen door een ruimte binnen te gaan, die zich vult met beelden en teksten, gebaseerd op jouw Instagram-account (zie de video hieronder). Ik schrok hoeveel zin, maar ook digitale onzin er in mijn sociaal universum zat.
Maar de behoefte om te creëren gaat verder dan de social media posts. Er ligt een businesskans voor merken om mensen te helpen om iets te (co)creëren. Sportmerken als Nike en Adidas lopen hierin voorop. Zo heeft Adidas onlangs Glitch geïntroduceerd in het VK, waarmee je door de onderdelen te verwisselen, je voetbalschoen heel stylish per wedstrijd kunt aanpassen. Ook non-profit merken stappen in de creatietrend, zoals het Rijksmuseum, dat mensen aanmoedigt om los te gaan met hun kostbare meesterwerken.
Ontdek hoe groot jouw digitale wereld is bij Samsung 837 in New York:
Het Rijksmuseum geeft mensen de ruimte om creatief te zijn met de Rijks Studio:
Consumententrends 2020: Voor het bepalen van de consumententrends laat ik me als merkstrateeg inspireren door het volgen van de tijdgeest en door mijn trendwalks, zoals afgelopen jaar in Seattle, Portland, New York, Kaapstad, Londen en Berlijn. Ik geloof niet dat trends toeval zijn, zij komen namelijk voort uit het ritme van de tijdgeest. Wil je het ritme zelf ontdekken? Kijk dan onderstaande video:
Wil je de hoogtepunten van mijn trendwalks in de VS beleven? Kijk dan onderstaande video:
Eerder verschenen trends:
Opmars van de transformatie-economie
Maatschappelijk verbeterend ondernemen
Welzijn is de nieuwe status
-
Peter Heshof
- Werkt bij: BLOOM
- Functie: strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
- Website:http://www.tobloom.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management