[column] Brandpackaging: 5 verpakkingstrends voor 2020

[column] Brandpackaging: 5 verpakkingstrends voor 2020
  • Design
  • 23 apr 2020 @ 07:00
  • 21555 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Duurzaam designTrendsPackaging design

Originele verpakkingen zijn echte eyecatchers en vergroten het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie.

Door een unieke verpakking als kenmerk te gebruiken, creëer je als merk een onmiddellijke herkenning in de winkelrekken en straalt je meteen autoriteit uit. Dit leidt vaak tot hogere verkopen, naarmate de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van het merk is toegenomen. Maar hoe pak je 'brand packaging' effectief aan voor jouw merk?

Naam van je product

Bij marketing draait alles om het opbouwen van een merk en om te benadrukken wat je merk beter maakt dan anderen. Om je marketingdoelen te behalen, bewandel je een aantal uitgewerkte marketingstrategieën om de aandacht van de consument op je merk te vestigen en te houden. De naam van je product speelt hierbij een belangrijke rol. Zo kan een bepaald merkthema de herkenning onder consumenten vergroten.

Kleurstelling

Wat je ook verkoopt, het logo en de gehele presentatie van het product zijn bedoeld om de juiste doelgroep te bereiken. Het zijn dus niet alleen de verkooppraatjes die tellen, maar het totale plaatje. Zelfs de kleurstelling wordt met het oog op de consument bepaald. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij het bepalen van het succes van je marketinginspanningen. Hieronder 5 trends op het gebied van brandpackaging voor 2020.

Trend 1: Transparante verpakkingen
Het begrip transparantie zal in 2020 een letterlijke wending nemen, aangezien bedrijven zich richten op de groeiende vraag van de consument naar eerlijkheid over productingrediënten en de manier waarop producten worden gemaakt.
Veel producten, zoals dranken en huidverzorgingsproducten, hebben een eigen kleur en verwachten in 2020 dat merken de kleur van hun product opnemen in hun verpakkingsontwerp door middel van transparante verpakkingen.
Deze verpakkingstrend is vooral te vinden bij dranken, omdat de bedrukking direct op glas of met behulp van een transparante sticker kan worden aangebracht. Merken gebruiken meestal de kleur wit in tegenstelling tot de werkelijke kleur van het product als achtergrondkleur. Het gebruik van transparante verpakkingen stelt een merk in staat om het product in het middelpunt te plaatsen, zonder dat dit ten koste gaat van het visuele belang of de impact van het uiteindelijke verpakkingsontwerp.
In 2020 zullen meer merken gaan experimenteren met transparante verpakkingen en het gebruik van de kleur van het product als ontwerpkenmerk.

Trend 2: Duurzame verpakkingen naar de next level
Duurzame verpakkingen zijn in 2020 allang geen trend meer. Wel is het zo dat steeds meer duurzame verpakkingen naar een hoger level worden getild, waardoor er steeds meer innovaties plaatsvinden op dit gebied. Marktleiders bieden nu al eetbare omhulsels voor individueel verpakte voedingsmiddelen en er zijn allerlei verpakkingsconcepten op komst die het milieu zo min mogelijk belasten. Innovaties op het gebied van milieuvriendelijke verpakkingen zijn:
•       Eetbare plasticfolie voor fruit
•       Verpakkingen op basis van aardappelen voor broodjes, bagels en koekjes
•       Composteerbare wijnflessen
•       Verpakkingen op basis van zeewier voor koffiezakjes
•       In water oplosbare verpakkingen voor allerlei soorten producten, zoals wasmiddelen, verzorgingsartikelen en voedingsmiddelen.

Trend 3: Slimme verpakkingen
De tijd dat de verpakking alleen een omhulsel was ter bescherming van goederen is al even voorbij. Tegenwoordig zijn er zogeheten ‘smart’ verpakkingen. Dit zijn slimme verpakkingen die proactief en zelfstandig communiceren over de verpakking en inhoud. Daarmee wordt de verpakking intelligent en wordt er continu verteld hoe het met de producten gaat en waar ze zich bevinden.
De slimme verzendverpakking The Box is ontwikkeld door E Ink en LivingPackets. Het is een duurzame e-commerceverpakking die volgens Alexander Cotte (CEO, LivingPackets) duizend keer hergebruikt kan worden. Vervolgens kan de verpakking opnieuw geconditioneerd en gerecycled worden. Naast het duurzaamheidsaspect zit deze verzenddoos vol met slimme technologieën.
Deze e-commerceverpakking heeft verwisselbare, elektronische inktetiketten die alleen stroom gebruiken om de informatie te wijzigen. Zodra het adres is ingevoerd, druk je op een knop om de verzending te activeren. Hij heeft een laag stroomverbruik wat het volgen van de distributie mogelijk maakt. Kijk onderaan dit artikel voor de video.
Daarnaast maakt The Box binnenin gebruik van nog meer slimme technologieën zoals sensoren die continu de temperatuur, vochtigheid en schokken meten. Alle gegevens zijn op elk moment toegankelijk via de ingebouwde internetverbinding en de smartphone van de gebruiker. De binnenkant van de box is aanpasbaar, zodat er geen bescherming- en verpakkingsmateriaal nodig is.

Trend 4: Verpakkingen voor social sharing
Een verpakking moet meer doen dan alleen een product beschermenDe verpakking moet een wow-factor creëren, die het delen op social media bevordert. Tegenwoordig zien we bij steeds meer grote bedrijven de unboxing experience. Deze unboxing experience moet de verlangens van de consument naar een beleving en de interactie op social media bevorderen. Het creëren van een unieke ervaring zal de betrokkenheid van de consument vergroten door mond-tot-mondreclame. Social media is een krachtig instrument dat door shoppers wordt gebruikt om waarde toe te voegen aan de producten die ze kopen.
Zoek op ‘Apple unboxing’ op YouTube en je wordt overspoeld met video’s van consumenten die hun ervaringen delen over hun Apple-producten met hun abonnees. Van het unboxen van iMacs tot aan het openen van een nieuwe iPhone. Apple heeft duidelijk goed nagedacht over de unboxing experience van hun klanten. Maar hoe heeft Apple dit voor elkaar gekregen? Afgezien van het feit dat Apple een begrip is, is de minimalistische stijl van de verpakking iconisch. De witte verpakking, in combinatie met het zwarte logo en de productafbeeldingen in hoge resolutie, stellen klanten in staat om hun aankoop in 2D te bekijken voordat ze de verpakking openen. Deze minimalistische verpakking creëert al voldoende buzz om hun unboxing-ervaring te delen.

Trend 5: Premium verpakkingen
Tegenwoordig is het steeds vaker normaal om producten te voorzien van een premium verpakking. Bedrijven willen met de verpakking een gevoel van luxe uitstralen en bij de consument een beleving creëren. Klanten willen immers een premium beleving.
Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. Niet alleen bij non-food, maar ook bij food. Food wordt steeds vaker in een luxe cadeauverpakking geleverd. Dit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door middel van reflecterende oppervlakten, hoogglanzende coatings, metallic of goudglans, parelmoerachtige afwerkingen en soft-touchcoatings. Deze materialen komen op steeds meer verpakkingen terug. Elk onderdeel en de manier waarop het oppervlak aanvoelt moet comfort en genot uitstralen. Het openen van de verpakkingen moet worden vergeleken met het openen van een prachtige vitrinekast, waarbij elk element een perfect en verfijnd gevoel geeft.

 

Deze bijdrage is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer Vendrig Packaging



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken