Deense retailer opent restaurant voor alleengaanden
- Food-en-retail
- 19 jul 2019 @ 11:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieMarketing
- 19 jul 2019 @ 11:00
- Hugo Schrameyer
Irma, de grootste supermarktketen van Denemarken, heeft een pop up-restaurant geopend dat uitsluitend voor alleengaanden is bedoeld. Met deze stunt wil Irma de introductie van eenpersoonsmaaltijden promoten.
Toch zit er nog meer achter dit ‘kleinste restaurant van de wereld’. Met de opening wil Irma namelijk het vooroordeel wegnemen van dineren in je eentje. Er is slechts plaats voor één gast in dit restaurant, waarin verder uitsluitend een ober en een chef-kok zijn te vinden. Het goede nieuws is bovendien dat de alleengaanden geen cent hoeven te betalen voor de maaltijden. Die zijn volledig gratis. Aan belangstelling geen gebrek: de reserveringen waren binnen 48 uur volledig vergeven.
Kwaliteit
Irma wil met het restaurant laten zien dat eenpersoonsmaaltijden die in de supermarkt komen te liggen kwalitatief van hoog niveau zijn. Deze to go-maaltijden zijn ontwikkeld in samenwerking met verschillende Deense restaurants. Bovendien vindt Irma dat je als shopper niet hoeft te schamen om een eenpersoonsmaaltijd mee naar huis te nemen. Bovendien kan een maaltijd voor één persoon ook voedselverspilling helpen te voorkomen. ‘Dit project laat op een leuke manier zien dat een etentje in je eentje geenszins hoeft te betekenen dat je niet kunt genieten’, zegt de chef-kok William Melsted.
Eenpersoonshuishoudens
Niet alleen in Denemarken is een forse groei te zien van het aantal eenpersoonshuishoudens. Dat geldt net zo goed voor Nederland. Volgens een prognose van het CBS neemt het aantal huishoudens toe met bijna één miljoen tot 8,8 miljoen in 2060, waarbij deze groei grotendeels voor rekening komt van de eenpersoonshuishoudens. Begin 2018 maakten deze kleinste huishoudens 38% uit van alle huishoudens. Vanaf 2045 zal dit naar verwachting 43% zijn. Onder invloed van de vergrijzing neemt vooral het aantal oudere alleenstaanden sterk toe.
Macaronimix
Nederlandse supermarkten zijn uiteraard niet onbekend met dit fenomeen. Werd je vroeger veroordeeld tot de aanschaf van een complete bloemkool, tegenwoordig kom je als single uitgebreid aan je trekken met kleinere verpakkingen, kant-en-klaargerechten, voorgesneden groente, gemarineerd vlees en zogenaamde minigroente of snackfruit. Ook eenpersoons groentemixen zijn tegenwoordig ruim verkrijgbaar.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




