RMC: 'Consument laat ook de winkelstraat in de grootste steden vaker links liggen'
- Food-en-retail
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Peter van Woensel Kooy
Uit nieuwe tellingen in de vier grote steden blijkt dat nu ook Amsterdam, Rotterdam en Utrecht minder kooppubliek trekken. De cijfers komen van Bureau RMC dat met 'druktesensoren' al jaren het aantal passanten telt in de belangrijkste winkelstraten van ons land.
'In Amsterdam (Kalverstraat) en Utrecht (Steenweg) zijn dit jaar tien procent minder bezoekers dan vorig jaar. In het centrum van Rotterdam (Lijnbaan) werd een teruggang gemeten van bijna 8 procent. Alleen het winkelgebied in Den Haag onttrekt zich aan de malaise met zelfs een voorzichtig plusje van 0,2 procent. Mogelijk werpt de vernieuwing van de Passage tussen Grote Marktstraat en Spuistraat al zijn vruchten af. Gemiddeld is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten afgelopen negen maanden gedaald met 3,5 procent ten opzichte van een jaar geleden', meldt de NOS op basis van het RMC-rapport.
Veranderend consumentengedrag
De daling van tien procent in de Amsterdamse Kalverstraat -vroeger een van de duurste straten in Monopoly- is volgens Jurgen Visser van ondernemersvereniging Kalverstraat/Heiligeweg een grote zorg. Aan concurrentie van webshops of te grote drukte wordt niet in eerste instantie gedacht, citeert de NOs de ondernemersvereniging, 'Oorzaken zijn lastig te noemen. We zullen in samenwerking met ondernemers en gemeente de straat aantrekkelijk moeten houden, gevarieerd en schoon.' Reacties uit andere winkelgebieden zijn optimistisch: uit vernieuwing, aanpassing van het vastgoed en bieden van andere, extra beleving onder andere door nieuwe frisse horecaformules, zouden op termijn weer leiden tot groei.
(PvWK, bronnen: RMC, RetailRadar en NOS)
beeld: winkelgebied rond metro Londen door Anna Dziubinska / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retail
- marketing
- winkelstraten
- belangrijk
- tellingen
- publiek
- cijfers
- grote steden
- land
- RMC
- bezoek
- stad
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes