RMC: 'Consument laat ook de winkelstraat in de grootste steden vaker links liggen'
- Food-en-retail
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Peter van Woensel Kooy
Uit nieuwe tellingen in de vier grote steden blijkt dat nu ook Amsterdam, Rotterdam en Utrecht minder kooppubliek trekken. De cijfers komen van Bureau RMC dat met 'druktesensoren' al jaren het aantal passanten telt in de belangrijkste winkelstraten van ons land.
'In Amsterdam (Kalverstraat) en Utrecht (Steenweg) zijn dit jaar tien procent minder bezoekers dan vorig jaar. In het centrum van Rotterdam (Lijnbaan) werd een teruggang gemeten van bijna 8 procent. Alleen het winkelgebied in Den Haag onttrekt zich aan de malaise met zelfs een voorzichtig plusje van 0,2 procent. Mogelijk werpt de vernieuwing van de Passage tussen Grote Marktstraat en Spuistraat al zijn vruchten af. Gemiddeld is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten afgelopen negen maanden gedaald met 3,5 procent ten opzichte van een jaar geleden', meldt de NOS op basis van het RMC-rapport.
Veranderend consumentengedrag
De daling van tien procent in de Amsterdamse Kalverstraat -vroeger een van de duurste straten in Monopoly- is volgens Jurgen Visser van ondernemersvereniging Kalverstraat/Heiligeweg een grote zorg. Aan concurrentie van webshops of te grote drukte wordt niet in eerste instantie gedacht, citeert de NOs de ondernemersvereniging, 'Oorzaken zijn lastig te noemen. We zullen in samenwerking met ondernemers en gemeente de straat aantrekkelijk moeten houden, gevarieerd en schoon.' Reacties uit andere winkelgebieden zijn optimistisch: uit vernieuwing, aanpassing van het vastgoed en bieden van andere, extra beleving onder andere door nieuwe frisse horecaformules, zouden op termijn weer leiden tot groei.
(PvWK, bronnen: RMC, RetailRadar en NOS)
beeld: winkelgebied rond metro Londen door Anna Dziubinska / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- land
- publiek
- marketing
- tellingen
- cijfers
- winkelstraten
- grote steden
- stad
- RMC
- bezoek
- belangrijk
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers