RMC: 'Consument laat ook de winkelstraat in de grootste steden vaker links liggen'
- Food-en-retail
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Peter van Woensel Kooy
Uit nieuwe tellingen in de vier grote steden blijkt dat nu ook Amsterdam, Rotterdam en Utrecht minder kooppubliek trekken. De cijfers komen van Bureau RMC dat met 'druktesensoren' al jaren het aantal passanten telt in de belangrijkste winkelstraten van ons land.
'In Amsterdam (Kalverstraat) en Utrecht (Steenweg) zijn dit jaar tien procent minder bezoekers dan vorig jaar. In het centrum van Rotterdam (Lijnbaan) werd een teruggang gemeten van bijna 8 procent. Alleen het winkelgebied in Den Haag onttrekt zich aan de malaise met zelfs een voorzichtig plusje van 0,2 procent. Mogelijk werpt de vernieuwing van de Passage tussen Grote Marktstraat en Spuistraat al zijn vruchten af. Gemiddeld is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten afgelopen negen maanden gedaald met 3,5 procent ten opzichte van een jaar geleden', meldt de NOS op basis van het RMC-rapport.
Veranderend consumentengedrag
De daling van tien procent in de Amsterdamse Kalverstraat -vroeger een van de duurste straten in Monopoly- is volgens Jurgen Visser van ondernemersvereniging Kalverstraat/Heiligeweg een grote zorg. Aan concurrentie van webshops of te grote drukte wordt niet in eerste instantie gedacht, citeert de NOs de ondernemersvereniging, 'Oorzaken zijn lastig te noemen. We zullen in samenwerking met ondernemers en gemeente de straat aantrekkelijk moeten houden, gevarieerd en schoon.' Reacties uit andere winkelgebieden zijn optimistisch: uit vernieuwing, aanpassing van het vastgoed en bieden van andere, extra beleving onder andere door nieuwe frisse horecaformules, zouden op termijn weer leiden tot groei.
(PvWK, bronnen: RMC, RetailRadar en NOS)
beeld: winkelgebied rond metro Londen door Anna Dziubinska / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- belangrijk
- publiek
- stad
- marketing
- land
- RMC
- tellingen
- retail
- grote steden
- bezoek
- cijfers
- winkelstraten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
- BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
- Unilever past duurzaamheidsclaims... 23-10-2025
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes




