RMC: 'Consument laat ook de winkelstraat in de grootste steden vaker links liggen'
- Food-en-retail
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 7 okt 2019 @ 08:19
- Peter van Woensel Kooy
Uit nieuwe tellingen in de vier grote steden blijkt dat nu ook Amsterdam, Rotterdam en Utrecht minder kooppubliek trekken. De cijfers komen van Bureau RMC dat met 'druktesensoren' al jaren het aantal passanten telt in de belangrijkste winkelstraten van ons land.
'In Amsterdam (Kalverstraat) en Utrecht (Steenweg) zijn dit jaar tien procent minder bezoekers dan vorig jaar. In het centrum van Rotterdam (Lijnbaan) werd een teruggang gemeten van bijna 8 procent. Alleen het winkelgebied in Den Haag onttrekt zich aan de malaise met zelfs een voorzichtig plusje van 0,2 procent. Mogelijk werpt de vernieuwing van de Passage tussen Grote Marktstraat en Spuistraat al zijn vruchten af. Gemiddeld is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten afgelopen negen maanden gedaald met 3,5 procent ten opzichte van een jaar geleden', meldt de NOS op basis van het RMC-rapport.
Veranderend consumentengedrag
De daling van tien procent in de Amsterdamse Kalverstraat -vroeger een van de duurste straten in Monopoly- is volgens Jurgen Visser van ondernemersvereniging Kalverstraat/Heiligeweg een grote zorg. Aan concurrentie van webshops of te grote drukte wordt niet in eerste instantie gedacht, citeert de NOs de ondernemersvereniging, 'Oorzaken zijn lastig te noemen. We zullen in samenwerking met ondernemers en gemeente de straat aantrekkelijk moeten houden, gevarieerd en schoon.' Reacties uit andere winkelgebieden zijn optimistisch: uit vernieuwing, aanpassing van het vastgoed en bieden van andere, extra beleving onder andere door nieuwe frisse horecaformules, zouden op termijn weer leiden tot groei.
(PvWK, bronnen: RMC, RetailRadar en NOS)
beeld: winkelgebied rond metro Londen door Anna Dziubinska / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- publiek
- land
- bezoek
- cijfers
- marketing
- grote steden
- stad
- belangrijk
- winkelstraten
- tellingen
- RMC
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




