Eetschilderij Marnix Lange is (ook) lust voor het oog

Eetschilderij Marnix Lange is (ook) lust voor het oog
  • Food-en-retail
  • 3 feb 2020 @ 08:17
  • 14157 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieFoodMarketing

Chef Marnix Lange maakt met zijn spectaculaire Eetschilderijen van eten iets heel bijzonders. Een spektakel van kleur, geur, smaak en textuur. Het concept Eetschilderij zal gelanceerd worden in de vorm van een pop-up.

In een tijd van ‘een snelle hap’ en supermarkten, wil kok Marnix met zijn concept 'opnieuw een verbinding tussen mensen en de bodem waarop we leven. Het resultaat is een meditatieve en verrassende eetervaring, met de mooiste producten rechtstreeks uit de natuur.'

Zintuigelijk genoegen
Een Eetschilderij van Marnix Lange wordt als merk gepositioneerd als een verwennerij voor alle zintuigen. 'Een reeks prachtige smaken, op een uitzonderlijke manier geserveerd. Want elk Eetschilderij van Marnix is een uniek kunstwerk. De chef werkt uitsluitend met écht goede producten. Lokaal geproduceerd en biologisch of biodynamisch. Waar mogelijk gebruikt hij ingrediënten afkomstig uit een voedselbos. Omdat deze gewassen in een natuurlijke omgeving groeien met veel biodiversiteit, zijn ze nóg smaakvoller en verstoort de oogst de natuur niet.'

Het Eetschilderij is het resultaat van Marnix’ zoektocht naar de verbinding tussen mens en natuur. Naar de betekenis van gezondheid en vitaliteit van de aarde en haar bewoners. De chef laat zich telkens inspireren en verrassen door wat er in zijn tuin groeit. En dat is elk seizoen anders.

Het seizoen als dirigent
Lange heeft geen eigen restaurant, maar verzorgt deze eetervaring op locatie en zorgt voor de volledige catering, de koks, servies en bestek en de grote tafels, meldt zijn behulpzame PR dame. Een bijpassend arrangement van natuurwijnen is een optie.

Het Eetschilderij kent drie varianten. In de ‘dining stijl’ zitten de gasten als in een restaurant aan tafel en de chef komt langs tafel om het kunstwerk te dresseren. Een Eetschilderij in de stijl van een walking dinner wordt geserveerd op statafels. Voor deze twee stijlen wordt een meer gangenmenu geserveerd met een Eetschilderij als hoofdmaaltijd. Het Eetschilderij ‘retreat’ is één groot kunstwerk op een lage tafel waar de deelnemers omheen zitten. De gasten en de chef staan hierbij uitgebreid stil bij het werk van de natuur en richten een moment van dankbaarheid in voor het voedsel.

Restaurant Weelde
Het Eetschilderij-concept zal gelanceerd worden in de vorm van een pop-up in het Rotterdamse restaurant van Weelde. Marnix zal hier de hele maand maart 2020 een vier gangen-menu bereiden. Je kunt er iedere woensdag t/m zondag terecht om te genieten van zijn kunstwerken. Het menu bestaat uit complexe Eetschilderijen met veel componenten, groenten en structuren. Slijter Blije Wijnen verzorgt de natuurwijnen, passend bij het menu. Weelde is gelegen aan de Marconistraat 39 in Rotterdam.
(PvWK)


Curriculum Marnix Lange
'Na de koksopleiding werkte Marnix Lange voor grote chefs in Nederland, Amerika en Australië. Tijdens zijn reizen woonde hij een tijd bij een stam in het oerwoud van Papoea-Nieuw-Guinea. Hij leerde hun taal en at hun eten. Enkele van deze mensen zagen hiervoor nooit eerder een westerse man. Marnix zag op zijn beurt ook iets nieuws: een afstemming met de natuur en een vredigheid die hij niet kende van thuis. Deze ervaring raakte hem diep en nam hij mee naar huis. Terug in Nederland werkte Marnix enkele jaren als chef-kok in verschillende restaurants. Toch bleef hij het verlangen voelen om meer in afstemming te leven met de natuur. Hij besloot een camper te kopen en reisde gedurende een jaar langs verschillende biodynamische boerderijen in Europa om er te werken. Hier zag hij hoe in de natuur alles met elkaar samenhangt en een balans vindt met elkaar. Dat de planten en dieren tijd nodig hebben om te volgroeien. En dat dit soort producten op een onbeschrijflijke wijze voller en rijker zijn van smaak. Met dit inzicht besloot Marnix om alleen nog met deze volwaardige producten te werken. De chef leeft nu met zijn geliefde op een landgoed tegen de Belgische grens, waar zij omringd door natuur hun permacultuurtuin verzorgen. Hier zien zij de gewassen groeien in alle verschillende fasen, ontdekken nieuwe smaken en koken precies met wat de natuur hen nú biedt.'
Meer info staat hier, op Insta en op zijn Facebook-pagina.

(bron: Miss Publicity)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken