Tony's Chocolonely maakt cacao-cartoons van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat

Tony's Chocolonely maakt cacao-cartoons van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat
  • Food-en-retail
  • 26 jan 2021 @ 08:36
  • 30033 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Tony’s Chocolonely lanceert vier ‘lookalike’ chocoladerepen (limited edition) om aandacht te vragen voor moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de chocolade-industrie. Tijd voor wetgeving en 'Sweet Solutions', stelt het merk.

Zo refereren de actie-repen (foto boven) voor de goede verstaander aan Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en Kitkat. Ssst. Officieel wordt dit niet bevestigd, bij navraag door MarketingTribune.

Maar na 20 jaar van beloftes van de industrie om een einde aan te maken aan oneerlijke cacao-productie, is er volgens de marketeers van Tony’s Chocolonely nog weinig veranderd. 'Dit omdat bedrijven hier niet wettelijk verantwoordelijk voor worden gehouden. Daarom roept Tony’s alle chocoladefans op om onderdeel te worden van de "Sweet Solution" en de petitie te tekenen. En zo de oproep voor wetgeving te ondersteunen die bedrijven verplicht om misstanden in hun keten aan te pakken. De opbrengsten van de repen gaan naar stichting 100Weeks.' Tijd voor actie en lookalikes dus.

Tony’s biedt een Sweet Solution voor een 'bittere realiteit '
Tony’s Chocolonely brengt de Sweet Solution-repen, die gemaakt zijn volgens Tony’s vijf samenwerkingsprincipes, op de markt niet lang na de publicatie van het NORC-rapport; een Amerikaans onderzoek dat pijnlijk aantoont dat er nog steeds op grote schaal mensenrechten worden geschonden in Ghana en Ivoorkust. In 2001 ondersteunden de grootste chocoladebedrijven het Harkin-Engel Protocol en beloofden een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de chocoladeketen. Bijna twintig jaar later is er weinig veranderd, ondanks verschillende initiatieven van deze bedrijven. Vandaag de dag werken er nog steeds 1,56 miljoen kinderen op cacaoplantages in West-Afrika en zijn er naar schatting minstens 30.000 mensen slachtoffer van moderne slavernij. Dit laat wederom zien dat vrijblijvende initiatieven niet voldoende zijn.

Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tony’s Chocolonely: 'Vijftien jaar nadat we onze eerste reep lanceerden met een alarmerende boodschap, is er nog te weinig veranderd. Met deze repen willen we niet met de vinger wijzen, we roepen de hele chocolade-industrie, inclusief alle merken, op om hun verantwoordelijkheid te nemen en samen alle chocolade 100% slaafvrij te maken. We zijn allemaal onderdeel van het probleem en kunnen allemaal onderdeel zijn van de Sweet Solution.'

Tony’s geeft het goede voorbeeld
Het is Tony’s missie om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Dat doet Tony’s door bewustzijn te creëren rondom het probleem, het goede voorbeeld te geven en andere stakeholders in de keten te inspireren om dit voorbeeld te volgen. De Sweet Solution-repen bevatten al deze drie stappen, waarmee Tony’s laat zien dat, ondanks de vorm of smaak, alle chocolade op een eerlijke en verantwoorde manier gemaakt kan worden. 

De repen zijn geïnspireerd op ’s werelds meest iconische chocolademerken, die samen het gezicht vormen van de grote chocolade-industrie. Echter, ze zijn toch heel anders. Van de wikkel tot de chunky reep zijn deze wafelreepjes, noga driehoekjes, crunchy hazelnoot rondjes en karamel biscuit overduidelijk helemaal Tony’s. En zijn gemaakt volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes: alle cacaobonen zijn 100% traceerbaar, boeren ontvangen een hogere prijs voor hun bonen, er wordt geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, boeren en coöperaties worden geholpen met professionalisering en er worden lange termijn relaties met ze aangegaan.  

'Tony’s 5 samenwerkingsprincipes zijn ontwikkeld om de cacao-industrie eerlijker te maken en armoede aan te pakken, want dat is de grondoorzaak van illegale kinderarbeid en moderne slavernij', legt Schoenmakers uit, 'Maar het is niet genoeg als alleen wij deze principes gebruiken. Daarom hebben we Tony’s Open Chain opgezet, een open source platform, dat beschikbaar is voor alle chocolademakers, zodat zij hetzelfde kunnen doen en we samen alle chocolade 100% slaafvrij kunnen maken.'

Wetgeving moet er komen
Tony’s voert sinds 2017 samen met andere chocolademakers en partners campagne voor wetgeving om bedrijven verantwoordelijk te maken voor de schending van mensenrechten in hun ketens. Met een toenemend momentum voor wetgeving in de EU, een nieuwe regering in de VS en nu de VN 2021 heeft uitgeroepen tot het Internationale Jaar van de afschaffing van kinderarbeid, is dit het moment voor actie! Alleen samen kunnen we alle chocolade 100% slaafvrij maken. Tony’s roept consumenten op om onderdeel te worden van de Sweet Solution en vraagt overheden om in actie te komen. Tony’s petitie kan ondertekend worden via: https://tonyschocolonely.com/petition  

TV-commercial in Nederland om bereik campagneboodschap te vergroten
De Sweet Solution-campagne heeft een belangrijke boodschap over de problemen in de cacao-industrie en Tony’s missie om daar iets aan te doen. Een boodschap die volgens Tony’s zoveel mogelijk mensen moet bereiken. Daarom heeft Tony’s voor deze keer geïnvesteerd in een TV-commercial, ondanks dat het bedrijf een niet-betaald mediabeleid heeft. Een keer eerder werd een uitzondering gemaakt, door een betaalde advertentie te plaatsen in de krant om aandacht te vragen voor de Wet Zorgplicht Kinderarbeid. De commercial wordt in Nederland op 25 januari voor 1 dag op TV en online uitgezonden. 

Opbrengst repen naar 100Weeks
Tony’s Sweet Solution-repen zijn enkel en alleen gemaakt om bewustzijn te creëren rondom het probleem en iedereen in de chocolade-industrie te inspireren om actie te ondernemen. De opbrengsten van de repen gaan naar 100Weeks. Een stichting die vrouwen in Afrika ondersteunt om uit armoede te geraken door direct geld aan ze over te maken en via financiële training.

Vanaf nu verkrijgbaar 
De Sweet Solution-repen worden gelanceerd in de V.S., het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en in Nederland. In Nederland zijn ze vanaf heden te verkrijgen bij Albert Heijn, Marqt, online bij de Bijenkorf en 'Waar', op Schiphol en in Tony’s online chocoshop.
(PvWK)

Over Tony’s Chocolonely
'Tony’s Chocolonely is een B-Corp en Fairtrade gecertificeerd impactbedrijf dat verder gaat dan certificeringen om chocolade 100% slaafvrij te maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Het bedrijf is in 2005 opgericht door drie journalisten van het Nederlandse tv-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’, nadat ze hadden ontdekt dat de grootste chocoladefabrikanten ter wereld cacao inkochten van plantages die gebruik maakten van illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Vanaf dat moment heeft Tony’s Chocolonely zich ingespannen om mensen bewust te maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie. Ze geven het goede voorbeeld door rechtstreeks langetermijnrelaties aan te gaan met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, een hogere prijs te betalen en met hen samen te werken om de onderliggende oorzaken van moderne slavernij aan te pakken. Tony’s Chocolonely wil de hele chocolade-industrie inspireren om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Ze zijn uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland en hun repen zijn nu vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar, met kantoren in Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Meer info over Tony staat hier, voor meer info over de Lookalikes klik hier.'

(bron: TC)

 

Credits

Opdrachtgever: Tony’s Chocolonely
Verantwoordelijke marketeer: Thecla Schaeffer
Agency: Herc the Agency
Concept: Emilio de Haan & Rogier de Bruin
Account: Niels Heimens
Producer: Kiek Beljaars
Animatie: Buck (Vincent Lammers)
Muziek: Audentity (Niels den Otter)
Voice over: Glen Faria



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken