Jumbo ziet door winterweer grote piek in verkoop stamppot- en wintergroenten

Jumbo ziet door winterweer grote piek in verkoop stamppot- en wintergroenten
  • Food-en-retail
  • 15 feb 2021 @ 08:06
  • 11354 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Het winterweer heeft niet alleen invloed op wat we doen, maar óók op wat we eten. Sinds de eerste sneeuwval ziet Jumbo een grote piek in de verkoop van typische wintergroenten.

 Stamppotgroente, erwtensoepgroente en stamppotaardappelen worden in heel Nederland massaal ingekocht: gemiddeld 50 procent meer dan in de week ervoor. In de top 3 favoriete stamppotgroenten is de onbetwiste nummer één boerenkool, gevolgd door hutspot en andijvie. De invloed van sneeuw en ijs is ook terug te zien in het zoekgedrag op de website van Jumbo. Er wordt volop gezocht naar winterse inspiratie, met als absolute winterse toppers de spruitjesstamppot, erwtensoep en diverse bereidingen van witlof.

Nederlanders blijken erg seizoensbewust als het gaat om hun maaltijdkeuzes. Dat zien we niet alleen nu duidelijk terug, maar ook de rest van het jaar stemmen Nederlanders de groente waar ze mee koken aan op het seizoen. Dit geldt voor ruim twee derde van de Nederlanders (68 procent), blijkt uit onderzoek van Jumbo onder ruim 1.000 Nederlanders*.

Winterhelden, stampen maar
Met dit winterse weer, doen onze oer-Hollandse wintergroenten het erg goed', vertelt Olaf de Boer, directeur Buying & Merchandising van Jumbo. 'We zijn blij dat deze klassiekers door de langere periode van kou de aandacht krijgen die ze verdienen. Je kunt ze eten in de bekende stamppotrecepten, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden met deze groenten. Daarom bieden we op onze website en in ons magazine volop inspiratie voor de bereiding van bijvoorbeeld boerenkool. Hiervan wordt maar liefst 70 procent meer verkocht dan in de week ervoor. Ook populair zijn de wintergroenten in verse soepen, zoals bij de verspakketten waar gemak en vers gecombineerd worden. Afgelopen week lieten de erwtensoep, pompoensoep en de pastinaaksoep de hoogste stijging in de verkoop zien.'   
Wat ook al langer een trend is, zijn bereidingen met de zogenoemde vergeten groenten, zoals pastinaak en koolraap. Deze klassiekers zijn hip geworden en ook uitermate geschikt om mee te stampen. Bijvoorbeeld in combinatie met de nog populairdere zoete aardappel.

Op zoek naar stamppotinspiratie
Dat mensen door de sneeuw en kou zin hebben in andere recepten, ziet Jumbo ook duidelijk online. Op Jumbo.com is het aantal bezoekers van de stamppotpagina in de afgelopen week maar liefst verviervoudigd. Ook op erwtensoeprecepten wordt volop gezocht: twee keer meer dan in de eerste week van februari. Bovenaan de lijst met meest bezochte recepten staat spruitjesstamppot als populairste recept van de afgelopen week. In de top 10 met populairste recepten staan ook meerdere bereidingen van witlof en erwtensoep. Ook op receptensite Smulweb is een duidelijk stijging te zien in het zoekverkeer naar winterse recepten. Erwtensoeprecepten worden daar bijvoorbeeld maar liefst 185 procent meer bekeken dan anders, aldus Jumbo.

Groente al jaren in de lift
Groenten zijn niet alleen nu razend populair, maar al jaren bezig aan een flinke opmars. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens eet in vergelijking met vijf jaar geleden bewust meer groente (52 procent) en kookt met meer verschillende soorten groente (55 procent). Dit zien we vooral bij jongeren onder de dertig jaar: bijna driekwart van de jongeren geeft aan meer groente te eten en ruim 7 op de 10 jongeren koken met meer verschillende groentesoorten.

Van Nederlandse bodem
De Boer: 'Uit het groente- en fruitonderzoek dat we eerder deze maand uitvoerden, blijkt dat steeds meer Nederlanders het belangrijk vinden om gezond en gevarieerd te eten. Groenten zijn daarom erg populair, waarbij de helft het liefste kiest voor producten uit Nederland. Al onze groenten van Nederlandse bodem zijn voorzien van het Planet Proof-keurmerk. En gegarandeerd vers; binnen 24 uur na de oogst liggen de Hollandse groenten in het schap.'
(PvWK)

*Dit onderzoek is begin februari uitgevoerd onder 1.070 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Over Jumbo Supermarkten
'Jumbo is een Brabants familiebedrijf met een rijke ondernemershistorie. In 1921 begonnen als groothandel en sindsdien een indrukwekkende groei doorgemaakt naar inmiddels de tweede supermarktketen van Nederland. In 2019 kwamen daar de eerste winkels in België bij. Jumbo telt momenteel ruim 680 supermarkten, waaronder 8 Foodmarkten en een succesvolle online bestel- en bezorgservice via Jumbo.com. Ook voert het concern het gemakswinkelconcept Jumbo City, waarin elementen van de reguliere Jumbo winkel, Foodmarkt én van restaurantketen La Place worden gecombineerd. Zo wil Jumbo lekker en gezond eten makkelijk bereikbaar maken voor iedereen. In alles wat Jumbo doet, staan de wensen, behoeften en verwachtingen van de klant voorop. De supermarktketen zet alles op alles om klanten te blijven verrassen en inspireren en hen elke dag leukste boodschap te bieden. Zo wordt in alle winkels én online de unieke Jumbo formule gevoerd: de beste service + het grootste assortiment x de laagste prijs. Klanten kunnen daarbij vertrouwen op de "7 Zekerheden van Jumbo". Door de klant altijd centraal te stellen, is Jumbo één van de best gewaardeerde supermarktketens. Jaarlijks mag Jumbo ruim 10 miljoen klanten verwelkomen. 2021 staat in het teken van het 100-jarig bestaan van het familiebedrijf. Een belangrijke mijlpaal die wordt gevierd samen met klanten, ondernemers, partners, leveranciers en alle 100.000 medewerkers. Jumbo kijkt vol vertrouwen naar de toekomst en blijft elke dag op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden om in te investeren en van klanten fans te maken. Dat is de passie die in het hele bedrijf wordt doorgegeven.'

(bron: Jumbo)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken