McDonald's start Trash Dance campagne tegen zwerfvuil
- Food-en-retail
- 12 apr 2021 @ 12:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 12 apr 2021 @ 12:50
- Peter van Woensel Kooy
McDonald’s lanceert vandaag een nieuwe landelijke campagne: Trash Dance. Door gasten op te roepen om op swingende wijze hun afval weg te gooien en de meest originele inzendingen te belonen met mooie prijzen, wordt zwerfafval creatief bestreden.
Zo moedigt de restaurantketen op een positieve manier haar gasten aan om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen zwerfafval en wil het bedrijf aan heel Nederland laten zien dat afval weggooien ook leuk kan zijn en een kleine moeite is.
De nieuwe Trash Dance campagne is een vervolg op de succesvolle consumentencampagne You Bin It, You Win It die McDonald’s begin vorig jaar lanceerde. Beide campagnes zijn onderdeel van de bredere structurele aanpak waarbij McDonald’s Nederland samen met stakeholders en gedragswetenschappers onverminderd hard doorgaat om, samen met gasten, de strijd tegen zwerfafval aan te gaan.
Meedoen is eenvoudig
Deelnemers maken een swingende Trash Dance video, waarin zij dansend hun afval in de prullenbak gooien. Deze campagne speelt in op goed gedrag belonen, leuk en aanstekelijk maken. Deze video delen zij vervolgens via Instagram Stories met McDonald’s. Dagelijks worden er prijzen weggegeven voor de beste inzending(en). De inzendingen worden beoordeeld op creativiteit en op de inspanning die de maker van de video geleverd heeft.
Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie & Insights van McDonald’s Nederland: 'Samen met onze restaurantteams doen we er iedere dag alles aan om ons verpakkingsmateriaal te verminderen, te verduurzamen, goed in te zamelen en te recyclen. Maar we kunnen dit niet zonder de hulp van onze gasten. Met deze campagne willen wij heel Nederland laten zien dat de wereld schoner maken niet alleen goed is, maar ook leuk kan zijn en een kleine moeite is. We hebben zin om samen met alle Trash Dancers zoveel mogelijk afval in de prullenbak te gooien en kunnen niet wachten om de beste, leukste en meest aanstekelijke moves te zien – en zelf in te studeren natuurlijk.'
De Trash Dance campagne loopt van 12 april tot en met 9 mei 2021. Consumenten kunnen van 12 april 00:00 uur tot en met 9 mei 23:59 uur dagelijks kans maken op mooie prijzen. McDonald’s blijft zich naast de campagne onverminderd hard inzetten in de strijd tegen zwerfafval. Zij is met gemeenten en buurtbewoners in heel Nederland in gesprek om een gezamenlijke aanpak verder te ontwikkelen en afspraken te maken over het behouden van een schone omgeving, bijvoorbeeld door het plaatsen van voldoende afvalbakken, het frequent legen ervan en het optimaliseren van de opruimroutes door middel van verzamelde data via de Litterati-app.
Samen meer doen voor minder afval
McDonald’s wil niet alleen maximaal afval inzamelen, maar werkt ook hard aan het verminderen, verduurzamen en recyclen van al haar verpakkingen. Met onder meer de overstap van plastic naar papieren rietjes en het vervangen van de plastic McFlurry deksel voor een kartonnen beker afgelopen oktober, wordt 125 duizend kilo plastic op jaarbasis bespaard. Afgelopen zomer zijn de verpakkingen van de Chili Chicken en de McKroket vervangen door een wikkelverpakking. Hiermee wordt maar liefst 250 duizend kilo karton per jaar minder uitgegeven. Een mooi bijkomend effect van de wikkelverpakking is dat deze minder ruimte in beslag neemt in de prullenbakken, waardoor deze minder snel vol raken. Hierdoor hoeven ze minder vaak geleegd te worden en valt er minder afval uit. Daarnaast zet McDonald’s in op het zoveel mogelijk nascheiden van afval, in 2022 wil ze honderd procent van haar afval nascheiden, op dit moment is dat 30% procent.
Op het platform Samen Meer Doen Voor Minder Afval kunnen geïnteresseerden meer lezen over wat McDonald’s iedere dag doet aan het verminderen en verwerken van (zwerf)afval, wat er gebeurt met het ingezamelde afval en hoe door middel van nascheiding het afval gerecycled kan worden tot andere materialen. Zie de bijbehorende film in het venster hieronder.
(PvWK)
Over McDonald’s Nederland
'Wekelijks biedt McDonald’s Nederland aan bijna 3,2 miljoen gasten op ieder moment van de dag een positief moment. Met gevarieerde keuzes en versbereide, iconische producten die door ruim 20.000 medewerkers met zorg worden bereid. De gezondheid en veiligheid van gasten en werknemers hebben de hoogste prioriteit. In Nederland heeft McDonald’s 254 restaurants. Het streven naar kwaliteit en beleving staat centraal in alle facetten van de bedrijfsvoering, evenals het inzetten van haar schaalgrootte om te verduurzamen en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.'
(bron: McDonald’s)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- TBWA\
- mvo
- McDonald’s Nederland
- food
- Trash Dance
- Annemarie Swijtink
- zwwerfafval
- prullenbak
- hamburger
- video
- campagne
- Communicatie & Insights
- afval
- Director Marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing