Jumbo vestigt aandacht op producten van Nederlandse bodem

Jumbo vestigt aandacht op producten van Nederlandse bodem
  • Food-en-retail
  • 8 nov 2021 @ 15:00
  • 11056 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vanaf eind dit jaar kunnen klanten Jumbo huismerkproducten van Nederlandse bodem terugvinden in het schap onder de noemer ‘van Dichtbij’.

Met ‘van Dichtbij’ speelt Jumbo in op de toenemende vraag van klanten naar lekkere, verse producten zoals eieren, groenten en fruit, vlees en zuivel uit Nederland. Bovendien benadrukt Jumbo met ‘van Dichtbij’ de breed gedragen trots op de mooie en lekkere producten van Nederlandse oorsprong. De introductie van het ‘van Dichtbij’ label op producten gebeurt stapsgewijs. ‘Van Dichtbij’ reikt bovendien verder dan alleen het schap. Op verschillende manieren laat Jumbo de komende tijd klanten kennis maken met deze Nederlandse producten én de boeren en telers die deze producten met veel passie op de markt brengen. ‘Van Dichtbij’ wordt vanaf 10 november geïntroduceerd in winkels, tv-commercials, Hallo Jumbo magazine en via Jumbo.com/vandichtbij.

Cees van Vliet, Operationeel directeur van Jumbo: 'Bij het inkopen van verse producten werken we bij Jumbo al jarenlang met het motto: van dichtbij als het kan, verder weg als het moet. Ruim driekwart van ons aanbod binnen aardappelen, groenten en fruit, zuivel, vlees en eieren is al van Nederlandse oorsprong en we willen dat de komende tijd verder laten groeien. De aandacht die Nederlandse boeren en telers schenken aan versheid, smaak en duurzaamheid maken we graag zichtbaar bij onze klanten. We zijn trots op hun enorme toewijding en vakmanschap en alle mooie, smaakvolle producten die dat oplevert.'

Trots op samenwerking boeren en telers
Het uitdragen van de trots op het werk en producten van Nederlandse bodem is een uitkomst van de reeks tafelsessies die Jumbo rond de zomer organiseerde met boeren en telers. Bij deze tafelsessies waren de relevante landbouworganisaties nauw betrokken in het kader van het door LTO Nederland geïnitieerde project ‘Waardecreatie in ketens’. Alle deelnemers spraken toen de wens uit om het Nederlandse product meer in de schijnwerpers te zetten. Naast de introductie van ‘van Dichtbij’ beantwoordt Jumbo dit mooie streven ook met het plaatsen van borden bij haar toegewijde boeren en telers door het hele land. De supermarktketen wil hiermee haar waardering voor en trots op de samenwerking met deze leveranciers uitstralen.

Sterke ketensamenwerking
Pluimveehouders en vader en zoon Ruurd en Jesse Abma uit Groningen ontvingen als eerste een bord. Zij leveren sinds 2014 de Nieuwe Standaard Kip (NSK) aan Jumbo en bereiden zich nu voor op de overgang naar kip met het één ster Beter Leven keurmerk. Jesse Abma: “De directe samenwerking met Jumbo biedt ons zekerheid en stabiliteit, wat van belang is om te kunnen investeren in de toekomst. En Jumbo is op deze manier verzekerd van een constante toevoer kippenvlees van hoge kwaliteit. Samen staan we garant voor smaakvolle, diervriendelijkere producten van Nederlandse oorsprong, zodat de klant weet wat er op haar bord ligt.'

Bij teler Compliment in Volkel werd het tweede bord in de grond geslagen. Peer Schraven van Compliment: 'We werken al meer dan 15 jaar met Jumbo samen en telen én verpakken onder meer ijsbergsla, knolvenkel en bleekselderij voor Jumbo. Deze groenten worden sinds 2014 geteeld volgens het On the Way to PlanetProof schema, in balans met mens, dier en milieu. Bovendien zorgt de korte keten tussen de oogst en het transport naar Jumbo voor een supervers product.' Van Vliet vult aan: 'Jumbo zet in toenemende mate in op deze vorm van ketensamenwerking. De introductie van het ‘van Dichtbij’ label markeert deze ingeslagen route. Bovendien zetten we komende tijd in op de verdere verdieping van de relatie met onze boeren en telers om uitdagingen tijdig te signaleren en samen kansen te benutten.'

Introductie van ‘van Dichtbij’
De producten met het label ‘van Dichtbij’ stromen gefaseerd in, vanaf eind 2021. Op jumbo.com/vandichtbij maken klanten kennis met de passie en het vakmanschap van onze telers en boeren en het duurzamere karakter van een groot aantal producten. Komend jaar wordt de communicatie over ‘van Dichtbij’ verder uitgebreid.
(PvWK)


Foto boven: Cees van Vliet, COO van Jumbo plaatst het bord bij pluimveehouder Abma in Groningen. Zoon Jesse neemt binnenkort het bedrijf over van zijn vader Ruurd. De familie Abma gaat over van Nieuwe Standaard Kip naar 1-ster Beter Leven kip.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken