Pandemie veroorzaakt hausse in het nemen van bedrijfsrisico's door Nederlandse retailers

Pandemie veroorzaakt hausse in het nemen van bedrijfsrisico's door Nederlandse retailers
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2021 @ 14:57
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bijna de helft (45%) van de Nederlandse retailers neemt nu meer bedrijfsrisico's dan voor de Covid-19 pandemie. Volgens onderzoek van Opinium en LiveArea reageren bedrijven op veranderingen in consumentengedrag en zetten ze vooral in op nieuwe diensten of aanbiedingen.

Naast het nemen van meer risico's is ook het implementatieproces versneld. Wat de goedkeuring van nieuwe producten, functies of oplossingen betreft, verklaarde meer dan een derde (35%) dat het goedkeuringsproces sneller is verlopen als direct gevolg van de pandemie. Bovendien neemt 50 procent van de bedrijven sneller zakelijke beslissingen en 10 procent zelfs veel sneller.

Klanten en verkoop belangrijke drijfveren
Bij het op de markt brengen van nieuwe initiatieven werden klanten en verkoop gezien als de belangrijkste drijfveren. Meer dan de helft (55%) wees op klanten, een even groot aantal op verkoop (55%) en iets minder op technologie (40%).

'De pandemie heeft een aantal van de flagrante fouten in veel retailbedrijven aan het licht gebracht. Ze zijn te lang terughoudend geweest met het introduceren van nieuwe technologieën, het gebruiken van nieuwe platforms of het buiten de traditionele doelgroep treden', zegt Samantha Mansfield, Senior Strategy Director bij LiveArea.

'Dit kon gewoon niet langer zo - merken moeten risico's nemen, maar wel op een datagedreven manier. De sleutel tot het succes van moderne retailers ligt in het snel kunnen innoveren, testen en uitrollen van nieuwe producten, diensten en features, en vervolgens het inzicht en de flexibiliteit hebben om de prestaties consequent te optimaliseren. Bedrijven die hiertoe in staat zijn, zullen floreren in onze nieuwe digital first economy', sluit Mansfield af.
(PvWK, beeld: Energepic.com / Pexels)

Over het onderzoek en LiveArea, a Merkle Company
'Het onderzoek is ontwikkeld door LiveArea en in juli 2021 uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Opinium, waarbij besluitvormers (eigenaren, chief executives, managing directors, directeuren en managers, red.) in de detailhandel in Nederland zijn ondervraagd.
LiveArea, a Merkle Company is een prijswinnend, wereldwijd customer experience en commerce bureau. We brengen het volledige potentieel van digitaal zakendoen tot leven en helpen merken betekenisvolle en duurzame klantconnecties te creëren. Onze diensten, waarin creativiteit, strategie en technologie samenkomen, omvatten NXT IntelligenceTM, productinnovatie, connected commerce, service design, performance marketing en georchestreerde diensten. Wij brengen commerce-technologie van wereldklasse samen en bouwen en lanceren innovatieve producten en diensten op basis van datagestuurde inzichten om de klantrelatie te verbeteren - online en in de winkel. We leveren B2B-, B2C- en D2C-oplossingen aan klanten in gezondheid en schoonheid, mode en kleding, luxeartikelen, verpakte consumptiegoederen, winkels, gezondheidszorg en auto's. Ga voor meer informatie naar www.LiveAreaCX.com.'

(bron: LiveArea, a Merkle Company)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken