Pandemie veroorzaakt hausse in het nemen van bedrijfsrisico's door Nederlandse retailers
- Food-en-retail
- 11 nov 2021 @ 14:57
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 11 nov 2021 @ 14:57
- Peter van Woensel Kooy
Bijna de helft (45%) van de Nederlandse retailers neemt nu meer bedrijfsrisico's dan voor de Covid-19 pandemie. Volgens onderzoek van Opinium en LiveArea reageren bedrijven op veranderingen in consumentengedrag en zetten ze vooral in op nieuwe diensten of aanbiedingen.
Naast het nemen van meer risico's is ook het implementatieproces versneld. Wat de goedkeuring van nieuwe producten, functies of oplossingen betreft, verklaarde meer dan een derde (35%) dat het goedkeuringsproces sneller is verlopen als direct gevolg van de pandemie. Bovendien neemt 50 procent van de bedrijven sneller zakelijke beslissingen en 10 procent zelfs veel sneller.
Klanten en verkoop belangrijke drijfveren
Bij het op de markt brengen van nieuwe initiatieven werden klanten en verkoop gezien als de belangrijkste drijfveren. Meer dan de helft (55%) wees op klanten, een even groot aantal op verkoop (55%) en iets minder op technologie (40%).
'De pandemie heeft een aantal van de flagrante fouten in veel retailbedrijven aan het licht gebracht. Ze zijn te lang terughoudend geweest met het introduceren van nieuwe technologieën, het gebruiken van nieuwe platforms of het buiten de traditionele doelgroep treden', zegt Samantha Mansfield, Senior Strategy Director bij LiveArea.
'Dit kon gewoon niet langer zo - merken moeten risico's nemen, maar wel op een datagedreven manier. De sleutel tot het succes van moderne retailers ligt in het snel kunnen innoveren, testen en uitrollen van nieuwe producten, diensten en features, en vervolgens het inzicht en de flexibiliteit hebben om de prestaties consequent te optimaliseren. Bedrijven die hiertoe in staat zijn, zullen floreren in onze nieuwe digital first economy', sluit Mansfield af.
(PvWK, beeld: Energepic.com / Pexels)
Over het onderzoek en LiveArea, a Merkle Company
'Het onderzoek is ontwikkeld door LiveArea en in juli 2021 uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Opinium, waarbij besluitvormers (eigenaren, chief executives, managing directors, directeuren en managers, red.) in de detailhandel in Nederland zijn ondervraagd.
LiveArea, a Merkle Company is een prijswinnend, wereldwijd customer experience en commerce bureau. We brengen het volledige potentieel van digitaal zakendoen tot leven en helpen merken betekenisvolle en duurzame klantconnecties te creëren. Onze diensten, waarin creativiteit, strategie en technologie samenkomen, omvatten NXT IntelligenceTM, productinnovatie, connected commerce, service design, performance marketing en georchestreerde diensten. Wij brengen commerce-technologie van wereldklasse samen en bouwen en lanceren innovatieve producten en diensten op basis van datagestuurde inzichten om de klantrelatie te verbeteren - online en in de winkel. We leveren B2B-, B2C- en D2C-oplossingen aan klanten in gezondheid en schoonheid, mode en kleding, luxeartikelen, verpakte consumptiegoederen, winkels, gezondheidszorg en auto's. Ga voor meer informatie naar www.LiveAreaCX.com.'
(bron: LiveArea, a Merkle Company)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers