Pandemie veroorzaakt hausse in het nemen van bedrijfsrisico's door Nederlandse retailers
- Food-en-retail
- 11 nov 2021 @ 14:57
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 11 nov 2021 @ 14:57
- Peter van Woensel Kooy
Bijna de helft (45%) van de Nederlandse retailers neemt nu meer bedrijfsrisico's dan voor de Covid-19 pandemie. Volgens onderzoek van Opinium en LiveArea reageren bedrijven op veranderingen in consumentengedrag en zetten ze vooral in op nieuwe diensten of aanbiedingen.
Naast het nemen van meer risico's is ook het implementatieproces versneld. Wat de goedkeuring van nieuwe producten, functies of oplossingen betreft, verklaarde meer dan een derde (35%) dat het goedkeuringsproces sneller is verlopen als direct gevolg van de pandemie. Bovendien neemt 50 procent van de bedrijven sneller zakelijke beslissingen en 10 procent zelfs veel sneller.
Klanten en verkoop belangrijke drijfveren
Bij het op de markt brengen van nieuwe initiatieven werden klanten en verkoop gezien als de belangrijkste drijfveren. Meer dan de helft (55%) wees op klanten, een even groot aantal op verkoop (55%) en iets minder op technologie (40%).
'De pandemie heeft een aantal van de flagrante fouten in veel retailbedrijven aan het licht gebracht. Ze zijn te lang terughoudend geweest met het introduceren van nieuwe technologieën, het gebruiken van nieuwe platforms of het buiten de traditionele doelgroep treden', zegt Samantha Mansfield, Senior Strategy Director bij LiveArea.
'Dit kon gewoon niet langer zo - merken moeten risico's nemen, maar wel op een datagedreven manier. De sleutel tot het succes van moderne retailers ligt in het snel kunnen innoveren, testen en uitrollen van nieuwe producten, diensten en features, en vervolgens het inzicht en de flexibiliteit hebben om de prestaties consequent te optimaliseren. Bedrijven die hiertoe in staat zijn, zullen floreren in onze nieuwe digital first economy', sluit Mansfield af.
(PvWK, beeld: Energepic.com / Pexels)
Over het onderzoek en LiveArea, a Merkle Company
'Het onderzoek is ontwikkeld door LiveArea en in juli 2021 uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Opinium, waarbij besluitvormers (eigenaren, chief executives, managing directors, directeuren en managers, red.) in de detailhandel in Nederland zijn ondervraagd.
LiveArea, a Merkle Company is een prijswinnend, wereldwijd customer experience en commerce bureau. We brengen het volledige potentieel van digitaal zakendoen tot leven en helpen merken betekenisvolle en duurzame klantconnecties te creëren. Onze diensten, waarin creativiteit, strategie en technologie samenkomen, omvatten NXT IntelligenceTM, productinnovatie, connected commerce, service design, performance marketing en georchestreerde diensten. Wij brengen commerce-technologie van wereldklasse samen en bouwen en lanceren innovatieve producten en diensten op basis van datagestuurde inzichten om de klantrelatie te verbeteren - online en in de winkel. We leveren B2B-, B2C- en D2C-oplossingen aan klanten in gezondheid en schoonheid, mode en kleding, luxeartikelen, verpakte consumptiegoederen, winkels, gezondheidszorg en auto's. Ga voor meer informatie naar www.LiveAreaCX.com.'
(bron: LiveArea, a Merkle Company)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




